Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 82

Ämne: Köper verkstäder bildelar direkt från Tyskland m.fl. länder?

  1. #61
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Nu pratar du om hjulskifte, inte däcksbyte.
    köp nya däck på nätet och kräng på dem på fälgen, samt balansera. Det kan jag omöjligt tro att någon kan räkna hem inköp av maskiner för, om man bara gör det för eget bruk.
    Normalt sett inte, men jag känner folk som lyckats ropa in däcksmaskiner (däckkrängare och balanserare) på auktioner för ett par tusenlappar, det kan man säkert räkna hem, plus att man
    ju även kan göra jobb åt andra.

    Men detär ju ett specialfall, däcksmaskiner är normalt sett dyra saker, i alla fall moderna automatiska.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #62
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Brorsan gjorde just så. Men å andra sidan så är han också bilentusiast och har dessutom utrymmet för det i vilket fall. Men jag är ju tacksam för det såklart.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #63
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Man skall jämföra äpplen med äpplen ELLER päron med päron. DVS verkstadsköp från svensk grossist med verkstadsköp från tysk grossist. ELLER konsumentköp från svensk detaljist med konsumentköp från tysk detaljist.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Finns inte i lager i sverige? Jag skulle nog vilja påstå att sverige har nog grossister som är i världsklass när det gäller att lagerföra delar och det är därför det fungerar så bra med svenska grossister. Priset blir liksom sekundärt eftersom de flesta kunder bara betalar. Du har typ 99% av det som tex mekonomen lagerför hemma dagen efter.
    Jag har inte kunskap att bedöma hur svenska grossister står sig i förhållande till övriga länder i världen. Men jag får väl lita på dig där.

    Fast jag skulle vilja påstå att för många bilmodeller har Mekonomen mycket sällan det som krävs. Det gäller Saab mfl. Jag har ganska många års erfarenhet av Chrysler. Det är mycket vanligt att delar inte finns i lager i Sverige utan skickas från Chryslers lager i Tyskland till Chryslers märkesverkstad i Sverige som sedan skickar vidare. Numera har ju Fiat tagit över och döpt om Chrysler till Lancia. Men om det innebär någon större skillnad vet jag inte. Möjligen att det blivit nästan omöjligt att hitta de enstaka Chrysler-kunniga verkstäderna, när alla Fiat-verkstäder påstås kunna Chrysler men vet inte skillnaden på en crossfire och en voyager. Lite OT, kanske. Men min erfarenhet är att reservdelar till Chrysler går snabbare att beställa från UK eller Tyskland än från Sverige i de flesta fall. För de finns inte i Sverige.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är snarare de tyska näthandlarna som har väldigt lite i lager och de har istället de flesta huvudgrossister inom landet och får även dom delar över natten. Det är därför det tar lite tid ibland för det går inte att hålla uppdaterade lagerstatusar till 100% mellan förtielva olika grossister. Rätt vad det är är det slut och då tar det extra tid. Alla som köper av svenska grossister oavsett vilken ser lagerstatus i realtid, de VET att de får delen dagen efter. Så det där med snabbare leverans från tyskland köper jag inte för fem öre och det är just det som inte fungerar i en verkstad idag. Man vill liksom veta till 100% när reservdelen kommer.
    Att en svensk grossist har större lager än en tysk detaljist är väl lika självklart, som irrelevant.

    Att tyska näthandlare har små lager visste jag inte. Jag handlar som privatperson. Så länge tyskarna skickar samma dag de får min order bryr jag mig inte varifrån. Beställer man hos märkesverkstaden i sverige gör den svenska firman en beställning till tyskland. Sedan levereras det omvägen via den svenska firman, som typ dubblar leveranstid och pris.

    Jag upplever oxo tyska näthandlare har minst lika bra service som svenska näthandlare. Att köpa Orio-delar på nätet från Speedparts eller MapTun är ett exempel på långsam och dålig service, med returvillkor som knappast ens är lagliga. Att köpa via en vanlig Saabverkstad funkar däremot riktigt bra.

    För att avslutningsvis återgå till frågan om var verkstäder köper delar: Hur det fungerar för verkstäder vet jag inte, men inom EU borde det fungera utmärkt för en svensk verkstad att ha leveransavtal och bra rabatt med en tysk grossist. Jag tror tyska grossister har minst lika god koll på sina lager som svenska grossister. Med tanke på den betydligt lägre konsumentprisnivån på delar i Tyskland, verkar det troligt att även grossistpriserna är lägre.

    För en verkstad som tidsbokar service och reparationer en vecka eller längra fram i tiden kan det inte vara något problem om det tar en eller två dagar extra att skicka från Tyskland.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #64
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    ska man jämföra äpplen med äpplen så kan man såklart inte i samma andetag jämföra en eftermarknad med originalhandeln heller. Det är två helt skilda saker och har märket ifråga inget lager i sverige så faller det sig ganska naturligt att man inte kan få delarna dagen efter. Tyskland och europa är en enorm marknad jämfört med sverige så det är ganska naturligt att man som privatperson kan hitta fördelaktigare alternativ där. Många verkstäder köper direkt från utlandet även dom om det handlar om sådana fall men för sånt som är volymvaror så är det fortfarande enklare att ta det via en svensk grossist.
    Man kan tycka vad man vill om att det är billigare utomlands men det kryper tillbaks till svenska grossister iallafall. Jag säljer delar till en del småverkstäder runt omkring mig och i början när man erbjöd sina tjänster så förstod man ju att de köpte från tyskland, man ser kartonger och sånt när man besöker dem men undan för undan så inser man liksom att en lokal förankring är mer värt en de ev ekonomiska fördelar man gagnar sig genom att köpa utomlands. Det är liksom hellheten som spelar in också. Man ringer ett samtal och man vet att det kommer dagen efter. För det är så man vill arbeta, det är få som sitter och planerar veckor i förväg och tar hem och lagrar delar i mängder för bilar som ska komma utan man arbetar av vart eftersom.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Vissa saker kan man ju dock fundera på om det är rimlig prisskillnad på, en komplett drivaxel (SKF!!) till V50 ~1250kr med frakt, leveranstid 3 dagar.

    Volvo ville ha 5096kr för motsvarande del.

    .......dessutom är det inte fel på axeln utan endast lagret som är pressat på axeln. Det säljer inte Volvo löst (men det finns på annat håll) men med det tyska priset för komplett axel är det inte lönt och stå och pressa och byta bara lagret.

    Men visst, för en verkstad funkar det i regel inte och låta en bil stå i 3 dagar, det skulle bli fullt på gården direkt med bilar som bara väntar på delar.

  6. #66
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    När det gäller delar generellt så är det en enorm prisskillnad på vissa delar, det håller jag med om och SKF är ett lysande exempel om man jämför samma del här och där. Antagligen har det med marknader att göra och SKF är vansinnigt hungriga på att skaffa sig marknadsandelar. Antagligen lättare i övriga världen än i sverige med sin lilla pluttmarknad. Då är ju steg ett att dumpa priserna.
    Nog för att SKF är ett känt märke men att jämföra det med volvo original blir ju lite snett. SKF gör inga egna drivaxlar. De jag har köpt är made in china eller Italy och det köps nog bara in från andra.

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Som jag sa, även Mekonomen har (ovetande) sålt förfalskande SKF-delar. Just när det gäller SKF-delar är det extra viktigt att förstå vad det är man köper, verkar det för bra för att vara sant osv. I dagens värld så tror jag att massiv prisdumpning är svårt pga. internationelll handel (men däremot kan priset på billiga saker där hanteringskostnad är en stor del tänkas skilja).

    Återigen, om man tror att de stora mängder förfalskade dela som flyter in till Europa aldrig hamnar på svenska bilar så lever man i ett rosa skimmer. Går det att köpa prylen förfalskad via leverantörer som man enkelt kan hitta via mer eller mindre luddiga annonser på alibaba så kan man vara ganska säker på att den finns någonstans på den europeiska marknaden också. Här har vi en av drygt 200000 annonser på alibaba som man får upp om man söker på SKF: https://www.alibaba.com/product-deta...522000455.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #68
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    jo fast förfalskade delar i sverige är nog ytterst ovanligt. Det är betydligt vanligare i mindre nogräknade delar av världen där de dessutom vet att det är kopior de säljer. I turkiet är det otroligt vanligt med renault delar som är förfalskade med kartonger och allt men de flesta bara rycker på axlarna så länge de tjänar pengar. I sverige är det mycket lättare att stoppa en försäljning av dylika produkter medans det i tex turkiet är så otroligt komplext att komma till rätta med en sån sak. Spärrar du en kanal så är det genast trettielva andra kanaler men en sån marknad har vi inte här. Finns liksom ingen vinst att skicka hit sånt och egenkontrollerna är nog så stora att det upptäcks ganska snart.

  9. #69
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Olika priser på olika marknader är ju inte bilspecifikt heller, jag behövde exempelvis listen till ugnsluckan till min electrolux-ugn, electrolux sålde den förstås gärna till mej men ville ha hög frakt.. men man kunde hämta den i deras shop inne i stan och slippa det.

    ..Det är bara det att jag sen hittade samma list för halva priset INKLUSIVE frakt från storbritannien, beställde en kväll, hade den i brevlådan nästnästa dag, och det roligaste är att på förpackningen stod det "SWEDEN" ..så den har nog iaf varit här och vänt redan innan
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #70
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    SKF är nog drabbade. De har verksamhet i (nästan) alla jordens länder och är så välkända att "SKF" på vissa språk är ett ord!

    Saabdelar finns oxo till låga priser:
    http://www.tradera.com/item/343434/2...nkl-bussningar

    Så det är klart att det är bra att vara kunnig om man skall köpa billigt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #71
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Mr.O: det fanns inget "köp nu" på den annonsen, så det du ser är ju utropspriset, dom säljs nog inte för det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #72
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är liksom hellheten som spelar in också. Man ringer ett samtal och man vet att det kommer dagen efter. För det är så man vill arbeta, det är få som sitter och planerar veckor i förväg och tar hem och lagrar delar i mängder för bilar som ska komma utan man arbetar av vart eftersom.
    Det är väl bra om delarna finns på plats när bilen kommer in? Men såklart gör de ingen nytta på hyllan tidigare än så.

    Poängen med en pålitlig leverantör tror jag är väldigt mycket viktigare för proffs, än amatörer. Det är en sak när verkstaden har lovat en kund att byta bromsar på fredag. Privat kan man ofta byta en vecka senare om delarna inte kommit i tid.

    Men om leverantören finns inom staden, landet eller i EU, påverkar nog bara leveranstiden.

    Priserna på vissa bildelar skiljer mycket inom EU, och övriga världen.

    Rent generellt är jag säker på att det blir svårare och svårare att ha olika priser i olika delar av EU. Och att på samma sätt ge olika rabatter enbart baserat på kundkategori. Att ge volymrabatt är en annan sak.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #73
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Mr.O: det fanns inget "köp nu" på den annonsen, så det du ser är ju utropspriset, dom säljs nog inte för det.
    Jo! Fast lite dyrare 795kr
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #74
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Mr.O har jag blivit blind på gamla dar ? hrrm.. helt korekt
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #75
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo fast förfalskade delar i sverige är nog ytterst ovanligt. Det är betydligt vanligare i mindre nogräknade delar av världen där de dessutom vet att det är kopior de säljer. I turkiet är det otroligt vanligt med renault delar som är förfalskade med kartonger och allt men de flesta bara rycker på axlarna så länge de tjänar pengar. I sverige är det mycket lättare att stoppa en försäljning av dylika produkter medans det i tex turkiet är så otroligt komplext att komma till rätta med en sån sak. Spärrar du en kanal så är det genast trettielva andra kanaler men en sån marknad har vi inte här. Finns liksom ingen vinst att skicka hit sånt och egenkontrollerna är nog så stora att det upptäcks ganska snart.
    På eftermarknadsdelar och tuningprylar är det väl mer regel än undantag med kopior.

    Kika t.ex. på Bosch 044 pump som är ganska vanliga på bilar med lite effekt:
    Sist jag kollade kostade den 22,5 dollar i Kina och då med Boschkartong.
    Googla denna pump hos div svenska näthandlare och man hittar en minst sagt varierande prisbild och det är inte helt enkelt avgöra om Boschkartongen är äkta eller fejk..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #76
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Som jag sa, även Mekonomen har (ovetande) sålt förfalskande SKF-delar. Just när det gäller SKF-delar är det extra viktigt att förstå vad det är man köper, verkar det för bra för att vara sant osv. I dagens värld så tror jag att massiv prisdumpning är svårt pga. internationelll handel (men däremot kan priset på billiga saker där hanteringskostnad är en stor del tänkas skilja).

    Återigen, om man tror att de stora mängder förfalskade dela som flyter in till Europa aldrig hamnar på svenska bilar så lever man i ett rosa skimmer. Går det att köpa prylen förfalskad via leverantörer som man enkelt kan hitta via mer eller mindre luddiga annonser på alibaba så kan man vara ganska säker på att den finns någonstans på den europeiska marknaden också. Här har vi en av drygt 200000 annonser på alibaba som man får upp om man söker på SKF: https://www.alibaba.com/product-deta...522000455.html
    Ja, kopior är såklart ett problem, t ex ser man ibland solklara fall med Osram lampor lite då och då. Säljare som har lite halvskumma namn och är relativt nyregistrerade och kanske bara några få annonser ute samtidigt och lite för lågt pris jämfört med övriga.

    Hittar inget som tyder på detta skulle vara en "kopia" dock. T ex finns det inte en träff om man söker på art.nr på Aliexpress/Alibaba. Bildelaronline24 osv tar i princip samma pengar betalt för denna axel från SKF och säljaren jag handlade av på eBay är registrerad företagssäljare sedan 2001, har 35500 omdömmen (35000 positiva) och har för tillfället 109 935 st annonser ute. Känns ganska legitimt så sett.

    Andra delar, t ex lite olika högtrycksbränslepumpar, har jag inte ens hittat någon annan tillverkare av än Bosch själva. Trots detta så kan man beställa pumpen för ca 3100kr hos en Bosch-återförsäljare i Tyskland när den i Sverige har ett pris på ca 8000kr.

    Något lägre moms och ev kanske lite förtjänst när man räknar om kronan till euro gör ju såklart också sitt åt "rätt" håll på priset.

    Att SKF (antagligen) inte själva gjort drivaxeln fattar jag, men om de valt att sätta sitt varumärke på det så finns det ju någonstans ett kvalitetstänk i produktion. Originalaxeln från Volvo höll 10500 mil och 9år så jag skulle inte tro denna är sämre...

  17. #77
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Är det en av tillverkaren auktoriserad försäljare så är oddsen mycket bättre. Dock, i fallet "Transmissions Teamet i Stockholm" var de auktoriserade säljare som parallellt sålde förfalskningar: http://www.brandnews.se/aterigen-fan...arumarkeslagen

    Att du inte hittar några artikelnummer på alibaba är naturligt. Ur https://www.va.se/nyheter/2014/05/09...ta-och-falskt/ :
    Handeln med falska kullager skiljer sig på avgörande punkter från handeln med plagierade konsumentprodukter som exempelvis Rolexklockor, enligt Tina Åström.

    "När det gäller klockor tillverkar man ett parti som man försöker få ut på marknaden. Med lager är det tvärtom. Förfalskningen sker först när det skett en beställning."
    När det gäller väldigt stora firmor i framför allt Tyskland antar jag att det dels är hård konkurrens, dels att de köper direkt från tillverkaren i stora kvantiteter och därmed hoppar över grossistledet, så en faktor två kanske är möjligt på högvolymprodukter. Sedan, för mera lågvolymprodukter, kan det röra sig om utförsäljning av överskottspartier. och då är en faktor två inte alls orimlig (men knappast något att lita på).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #78
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Jo fast förfalskade kullager är väl en helt annan sak och dessutom kan man väl inte ta med i jämförelsen vad gemene man köper hem själva från utlandet ? Det jag menade med att det är ganska sällsynt med förfalskningar var ju från de grossister vi har och det var väl det diskussionen handlade om.

  19. #79
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nog för att SKF är ett känt märke men att jämföra det med volvo original blir ju lite snett. SKF gör inga egna drivaxlar. De jag har köpt är made in china eller Italy och det köps nog bara in från andra.
    JO, SKF tillverkar. SKF har verksamhet i långt över 100 länder. T.Ex stora fabriker i Kina och Italien.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Att SKF (antagligen) inte själva gjort drivaxeln fattar jag, men om de valt att sätta sitt varumärke på det så finns det ju någonstans ett kvalitetstänk i produktion. Originalaxeln från Volvo höll 10500 mil och 9år så jag skulle inte tro denna är sämre...
    SKF har samarbeten med en majoritet av världens alla biltillverkare. SKF har alltid (sedan 1907) varit ledande på lager, drivknutar och drivaxlar.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    När det gäller väldigt stora firmor i framför allt Tyskland antar jag att det dels är hård konkurrens, dels att de köper direkt från tillverkaren i stora kvantiteter och därmed hoppar över grossistledet, så en faktor två kanske är möjligt på högvolymprodukter. Sedan, för mera lågvolymprodukter, kan det röra sig om utförsäljning av överskottspartier. och då är en faktor två inte alls orimlig (men knappast något att lita på).
    SKF har mycket stor tillverkning och försäljning i Tyskland.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo fast förfalskade kullager är väl en helt annan sak och dessutom kan man väl inte ta med i jämförelsen vad gemene man köper hem själva från utlandet ? Det jag menade med att det är ganska sällsynt med förfalskningar var ju från de grossister vi har och det var väl det diskussionen handlade om.
    Jo.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #80
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    Jo att skf har verksamhet över hela världen är ingen hemlighet men vad jag vet så gör de inga fordonsdelar överhuvudtaget själva förutom lager då. SKF vehicle aftermarket är ett separat bolag som gör som många andra. Pockar fina delar från andra och packar i egna kartonger. Finns ingen marknad i att ställa sig att göra allt från scratch om tretton andra gör saken lika bra som man kan knyta sig till.
    Dessutom har jag aldrig någonsin sett SKF drivaxlar och knutar innan de drog igång aftermarket delen nån gång vid sekelskiftet.

Liknande ämnen

  1. Ska beställa delar från Tyskland
    Av Roger #2378 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-02, 11:11
  2. Frakt av bildelar från Storbritannien
    Av Pelle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 16:07
  3. Lägre priser från ex.vis Tyskland?
    Av TubbeTurbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:13
  4. sidokjolar ng900/og 9-3 från tyskland?!
    Av Heroo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •