Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82

Ämne: Köper verkstäder bildelar direkt från Tyskland m.fl. länder?

  1. #41
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag klargör ju väldigt tydligt att "vi hemmameckare" underskattar vad det kostar för gemene man, eftersom diskussionen handlar just om gemene man och verkstäder generellt.
    Nej, det gör du inte..

    Många gånger underskattar nog vi "hemmameckare" hur mycket pengar vi egentligen lägger på att hålla våra bilar i gång.
    Vi skrattar åt dom som betalar flera tusen för att serva sin bil på verkstad, men helt ärligt, hur många tusen lägger inte vi på garage och verktyg varje år?
    Vad det kostar för oss som redan har garage och verktyg är irrelevant, och det har jag sagt hela tiden.
    Var exakt sa du det ?

    Det handlar inte plötsligt om gemene man, det har hela tiden handlat om gemene man.
    Gemene man lagar inte bilen själv, PUNKT, gemene man lämnar in bilen på verkstad och får betala dyrt för det.

    Entusiaster lagar bilen själv, entusiaster har redan verktyg och ofta garage, entusiaster sparar mycket pengar på det sättet.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Gemene man lagar inte bilen själv, PUNKT, gemene man lämnar in bilen på verkstad och får betala dyrt för det.

    Entusiaster lagar bilen själv, entusiaster har redan verktyg och ofta garage, entusiaster sparar mycket pengar på det sättet.
    Frågan kom väl igång med att man tyckte folk betalade ett överpris på att serva/laga bilen på verkstad.
    För de som inte har tillgång till verktyg och utrymme så är det således billigare att lämna iväg bilen än att köpa utrymme, verktyg och dessutom lägga ned många timmar på arbetet.

    Hur mycket pengar en entusiast sparar på att fixa själv är svårt att säga. Om man räknar med alla kostnader, inklusive tid så tror jag inte vinsten blir stor, bortsett från för de som byter motor stup i kvarten. Å andra sidan så är väl hela grejen med att vara entusiast inte att tjäna pengar på det utan på att man tycker det är roligt,

    SLutsatsen är väl att en entusiast har roligt och tjänar kanske lite på att fixa själv, medan de som lämnar till verkstaden troligen tjänar på att göra det.

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    I mina ögon så tycker jag det är givet att man sparar en slant när man utför vissa enklare arbeten själv. Tex som att byta olja själv behöver man ju inte vara entusiast för att göra - eller knappt händig. Även om man är i en gds hall så sparar man mycket på det!

    Men detta gäller bara på bilar som är äldre där stämpel i serviceboken är sak samma.

    För att få någon ekonomi alls i en gammal bil så tror jag i alla fall att det är nödvändigt att man gör vissa saker själv.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #44
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Tja det var en i en annan tråd idag som fått offert på kylarbyte på 8000kr.
    Själv har jag gjort det några gånger. Brukar kosta 3-500kr för kylaren och 0kr arbete.

    Ett(1) byte finansierar garagedomkraft, pallbockar, hylsnyckelsats och kylarvätska. Plus mycket mer.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    Jo men ditt exempel fungerar ju bara på de som gillar att skruva med bilar. 99.99% av den övriga populationen har inte dessa grejer alls. Det kanske är lätt att tro att alal som har bil gillar bilar men för de flesta så är det nåt man flyttar ändan med från a-b. De vet att nåt brummar i framänden (oftast) och var man fyller på drivmedel. Så långt sträcker sig kunskaperna.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Frågan kom väl igång med att man tyckte folk betalade ett överpris på att serva/laga bilen på verkstad.
    Njae, ursprungsfrågan var ju varför bildelar är så dyrt i sverige, och huruvida verkstäder kunde köpa från tyskland osv.

    Jag påpekade då att svenska verkstäder knappast betalar listpriser för sina delar, utan priser som är i par med tyskarnas, eller snarare under, sen väljer man att presentera saltade låssaspriser för kunderna.

    ..Som någon annan påpekade är ju inte detta unikt för bilbranchen, elketriker tar gärna 400:- per uttag plus monteringstid exempelvis, trots att dom köper grejerna för nån tjuga eller två, och vem som helst
    kan beställa ett identiskt uttag för under hundralappen på nätet. Rörkrökarmaffian är lika fula dom, och säkert andra brancher också som jag inte har nån insyn i.

    För de som inte har tillgång till verktyg och utrymme så är det således billigare att lämna iväg bilen än att köpa utrymme, verktyg och dessutom lägga ned många timmar på arbetet.
    Ja det är ju självklart, plus att gemene man varken har kunskapen eller lusten att göra det.

    Hur mycket pengar en entusiast sparar på att fixa själv är svårt att säga. Om man räknar med alla kostnader, inklusive tid så tror jag inte vinsten blir stor, bortsett från för de som byter motor stup i kvarten. Å andra sidan så är väl hela grejen med att vara entusiast inte att tjäna pengar på det utan på att man tycker det är roligt,
    Fast man kan ju inte räkna med sin egen tid, det är ju den man satsar, dock, ÄVEN om man gör det så får man ha ett jävligt välbetalt jobb om man ska gå minus på exempelvis kylarexemplet, eller oljebyten, eller bromsbeläggsbyten osv, detta är ju nåt man gör på i princip samma tid som verkstan och som inte kräver tillgång till dyra verktyg.


    När jag återupplivade min silversaab bytte jag ju i princip hela bromssystemet, samtliga skivor, belägg, monteringssatser, bromsrör och bromsslangar, med delar från tyskland hamnade kostnaden på under 2000:-, jag vet inte ens om jag vill veta vad en verkstad hade tagit för samma jobb, speciellt som allt satt fast och bilen inte ens kunde rulla, med andra ord hade man fått bekosta en ordentlig bärgning först och främst, bara den hade gått på över 2k, sen drog jag av flera luftnipplar, en verkstad hade ju då bytt bromsok, jag lossade dom gamla med svetsen, kostnad en ny luftnippel, 19:- om jag minns rätt.

    Övriga jobb jag gjorde hade också blivit väldigt dyrt, rostlagning tex, det gjorde jag ju i princip gratis då jag redan hade plåt och svets, lite gas och trådförbrukningbara, några sprayburkar och en burk spackel..

    Nu fick jag ju en besiktigad och helt okej bil för ett par tusenlappar och några semesterveckor (då jag förstås gjorde annat också), en reparation på verkstad hade garanterat blivit dyrare än bilens värde.

    Men visst, det förutsätter ju att man har platsen, kunskapen och framförallt lusten att göra det själv.


    En annan aspekt är ju f.ö att jag ofta hellre gör saker själv är att då vet man att det blir bra gjort, jag har lite dåligt förtroende för verkstäder, speciellt efter att ha haft insyn i branchen.
    Senast redigerat av GlennB den 2017-10-06 klockan 08:51.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tja det var en i en annan tråd idag som fått offert på kylarbyte på 8000kr.
    Själv har jag gjort det några gånger. Brukar kosta 3-500kr för kylaren och 0kr arbete.

    Ett(1) byte finansierar garagedomkraft, pallbockar, hylsnyckelsats och kylarvätska. Plus mycket mer.
    Det känns som ett väldigt lågt pris för själva kylaren. Jämför du en begagnad del mot en ny?
    Sen tycker jag nog att man behöver sätta ett pris på sin egen timpenning för att det ska bli en vettig jämförelse. Och tar du ledigt från jobbet en halvdag för att fixa bilen så är det ganska dyra timmar.

    Det är helt säkert mycket billigare att göra det själv att ställa 500kr mot 8000kr är inte riktigt rättvist.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Njae, ursprungsfrågan var ju varför bildelar är så dyrt i sverige, och huruvida verkstäder kunde köpa från tyskland osv.
    Korrekt. Jag tänkte mer på frågan om att överhuvudtaget lämna iväg bilen för service/reparation.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast man kan ju inte räkna med sin egen tid, det är ju den man satsar, dock, ÄVEN om man gör det så får man ha ett jävligt välbetalt jobb om man ska gå minus på exempelvis kylarexemplet, eller oljebyten, eller bromsbeläggsbyten osv, detta är ju nåt man gör på i princip samma tid som verkstan och som inte kräver tillgång till dyra verktyg.
    Återigen, under förutsättning att man har kunskap och plats att vara på.
    Jag har själv aldrig bytt en kylare. Jag är tveksam till att jag skulle klara det på samma tid som en verkstad. Jag har faktiskt inte en susning om hur lång tid det skulle ta för mig. Jag är rätt usel på att mecka med bilar jämfört med majoriteten här inne, men kan mer än gemene man. Har bytt fjädrar/stötdämpare på några bilar för 100 år sen, har bytt tändkassett, olja, tändstift etc, men aldrig bytt bromsar, kylare etc. Klarar jag att byta en kylare på 1h? på 4h? på 8h? 16h? Jag vet faktiskt inte. Ska jag kanske hyra in mig på OKQ8 för x kr/timmen? Kanske är det ändå mest ekonomiskt för mig att lämna in bilen och gå till jobbet? Jag vet ärligt talat inte.

    Sen finns det ju en hel del jobb som man omöjligt kan få lönsamt själv om man inte får utnyttja andra maskiner. Exempelvis byta däck. Det kan aldrig vara lönsamt som privatperson att köpa den utrustningen.

    Jag tror i det stora hela att vi är överens. Kan man själv, har intresse och utrymme så är det nog inte så dumt att göra själv. Man vet som sagt också efteråt hur det är gjort.


    När jag återupplivade min silversaab bytte jag ju i princip hela bromssystemet, samtliga skivor, belägg, monteringssatser, bromsrör och bromsslangar, med delar från tyskland hamnade kostnaden på under 2000:-, jag vet inte ens om jag vill veta vad en verkstad hade tagit för samma jobb, speciellt som allt satt fast och bilen inte ens kunde rulla, med andra ord hade man fått bekosta en ordentlig bärgning först och främst, bara den hade gått på över 2k, sen drog jag av flera luftnipplar, en verkstad hade ju då bytt bromsok, jag lossade dom gamla med svetsen, kostnad en ny luftnippel, 19:- om jag minns rätt.

    Övriga jobb jag gjorde hade också blivit väldigt dyrt, rostlagning tex, det gjorde jag ju i princip gratis då jag redan hade plåt och svets, lite gas och trådförbrukningbara, några sprayburkar och en burk spackel..

    Nu fick jag ju en besiktigad och helt okej bil för ett par tusenlappar och några semesterveckor (då jag förstås gjorde annat också), en reparation på verkstad hade garanterat blivit dyrare än bilens värde.

    Men visst, det förutsätter ju att man har platsen, kunskapen och framförallt lusten att göra det själv.


    En annan aspekt är ju f.ö att jag ofta hellre gör saker själv är att då vet man att det blir bra gjort, jag har lite dåligt förtroende för verkstäder, speciellt efter att ha haft insyn i branchen.

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Däckbyte är ju en intressant sak som man nog kan se på många sätt.
    Det är onekligen bekvämt att få däcken skiftade, lagrade, tvättade och kontrollerade mot en avgift av några hundralappar.
    Gjorde detta senast I morse. Från det att jag lämnade nycklarna till jag fick tillbaka nycklarn och bilen framkörd till dörren hann jag precis dricka upp mitt kaffe
    Bekvämt och inte speciellt dyrt. Att göra samma sak hemma tar nog närmare 2tim inräknat tiden att hantera och tvätta däcken..
    Men om jag värderar min tid till 0kr tar det inte länge att tjäna in kostnaden för en domkraft och en muttersnurra.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #50
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo men ditt exempel fungerar ju bara på de som gillar att skruva med bilar. 99.99% av den övriga populationen har inte dessa grejer alls. Det kanske är lätt att tro att alal som har bil gillar bilar men för de flesta så är det nåt man flyttar ändan med från a-b. De vet att nåt brummar i framänden (oftast) och var man fyller på drivmedel. Så långt sträcker sig kunskaperna.
    Min poäng är att det lönar sig ekonomiskt på ett(1) kylarbyte. OAVSETT om man har verktygen eller inte.

    Besparingen påverkas inte av om man "gillar att skruva med bilar". Det finns en del (>0.01%?) av populationen som gillar att spara pengar och gör det som krävs.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #51
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Jag reagerade på det tidigare påståendet (kommer inte ihåg vems) att det skulle vara billigare att anlita verkstad än att göra jobbet själv. Därför tog jag bara ett exempel för att bevisa hur det ligger till.
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det känns som ett väldigt lågt pris för själva kylaren.
    På returbilen är listpriset på en (originaldel & begagnad, så klart) kylare 300kr.
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jämför du en begagnad del mot en ny?
    Jag kommer bara ihåg att totalpriset på offerten för bytet var ca8000kr, vet ej mer. Vet ej vad en ny kostar.
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Sen tycker jag nog att man behöver sätta ett pris på sin egen timpenning för att det ska bli en vettig jämförelse. Och tar du ledigt från jobbet en halvdag för att fixa bilen så är det ganska dyra timmar.
    Förstår vad du menar, men jag håller inte med. Grejen med att fixa själv är att arbetet är gratis. Om jobbet tar en halvdag, behöver man inte ta ledigt. Det räcker med en kväll 18-22, eller lördag fm.

    Men visst kan man sätta pris på arbetstiden om man vill. 7500kr för en halv dags arbete motsvarar ca 300000kr/mån efter skatt. Tjänar man mer än så blir det dyra timmar.
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är helt säkert mycket billigare att göra det själv att ställa 500kr mot 8000kr är inte riktigt rättvist.
    Det var just det som var frågan som kom upp och som jag ville svara på. Jag tycker jämförelsen är rättvis, för det är två exempel ur verkligheten.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Frågan är väl, som många påpekat redan, hur högt man värderar sin lediga tid och om man är beredd att lägga den på bilskruvande. Något som jag själv tänkt på är att det för egen del tar tid för mig att transportera bilen till verkstaden. Ännu längre tid att cykla hem från verkstaden om bilen blir kvar över dagen. Skulle jag köra till däckverkstaden och få hjulen skiftade vet till sjutton om jag skulle spara någon tid på det. Innan jag nått bilverkstaden hade bilen varit hissad här hemma, sedan går väl själva bytet snabbare på en däckverkstad.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  13. #53
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Frågan är väl, som många påpekat redan, hur högt man värderar sin lediga tid och om man är beredd att lägga den på bilskruvande.
    Exakt. Eftersom det är väldigt individuellt och många gånger inte räknas i pengar, går det inte att jämföra på något vettigt sätt. Därför är det lockande att hoppa över.
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Något som jag själv tänkt på är att det för egen del tar tid för mig att transportera bilen till verkstaden. Ännu längre tid att cykla hem från verkstaden om bilen blir kvar över dagen. Skulle jag köra till däckverkstaden och få hjulen skiftade vet till sjutton om jag skulle spara någon tid på det. Innan jag nått bilverkstaden hade bilen varit hissad här hemma, sedan går väl själva bytet snabbare på en däckverkstad.
    Så upplever jag det oxo. Dessutom byter jag däck efter väglag inte kalendern.

    Vissa bilägare byter mellan sommar och vinter däck många gånger per år. Gör man längre nordliga resor kan dubbdäck behövas monteras ibland bara för en kortare(tid) långresa norrut.
    I Skåne kan man få några enstaka veckor vinterväg med typ en månad sommarväg mellan.
    Så där har du en poäng
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag anser att denna tråd har besvarats

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Däckbyte är ju en intressant sak som man nog kan se på många sätt.
    Det är onekligen bekvämt att få däcken skiftade, lagrade, tvättade och kontrollerade mot en avgift av några hundralappar.
    Gjorde detta senast I morse. Från det att jag lämnade nycklarna till jag fick tillbaka nycklarn och bilen framkörd till dörren hann jag precis dricka upp mitt kaffe
    Bekvämt och inte speciellt dyrt. Att göra samma sak hemma tar nog närmare 2tim inräknat tiden att hantera och tvätta däcken..
    Men om jag värderar min tid till 0kr tar det inte länge att tjäna in kostnaden för en domkraft och en muttersnurra.
    Nu pratar du om hjulskifte, inte däcksbyte.
    köp nya däck på nätet och kräng på dem på fälgen, samt balansera. Det kan jag omöjligt tro att någon kan räkna hem inköp av maskiner för, om man bara gör det för eget bruk.

  16. #56
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Jag blir inte klok på hur prissättningen fungerar (eller inte fungerar) inom bildelsbranschen i EU. Med tanke på den för vissa delar enormt stora prisskillnaden skulle ju en verkstad kunna arbeta utan timpenning men ta ett "svenskt pris" för bildelen och ändå gå med vinst.
    Det kan ju tänkas att en del stora bildelsverkstäder sitter med avtal som binder dem men borde inte dessa snabbt bli utkonkurrerade av enskilda bilreparatörer som kan köpa billigt från utlandet?
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag anser att denna tråd har besvarats
    Vad bra. Det skulle vara jättebra du sammanfatta svaret.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad bra. Det skulle vara jättebra du sammanfatta svaret.
    Köper verkstäder bildelar direkt från Tyskland m.fl. länder?

    Tveksamt eller i liten omfattning verkar dom flesta vara överens om.

    Det kan ju tänkas att en del stora bildelsverkstäder sitter med avtal som binder dem men borde inte dessa snabbt bli utkonkurrerade av enskilda bilreparatörer som kan köpa billigt från utlandet?

    Nej, eftersom verkstäderna har så pass bra rabatter samt logistikfördelar.

  18. #58
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Som framgår av några tidigare inlägg lönar det sig för verkstäder att köpa från Tyskland.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Men det är klart, jämför man med en verkstad som kanske bara har normal verkstadsrabatt på kanske 15-20% så kan det ju löna sig för den verkstadsägaren att jaga billigare delar men den förtjänsten vill ju denne oftast behålla själv. Det är ju inget ovanligt att man köper hem från tyskland och tar mekonomens priser.

    När det gäller Orio och dess återförsäljare (är själv en av dem) så är det nog snarare så att återförsäljaren skriver "i lager" och så tar det ändå plötsligt slut hos orio vilket det gör ibland för de är hemskt sega med att fylla på. Är nån ljuddämpare till 9-5 som varit restad i 1,5 månad nu och ja, hade det varit en inredningspjåp elller nåt så kan man förstå det men en slitagegrej av volymkaraktär är snudd på obegripligt.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En verkstad som kan få bra rabatt i Sverige, kan naturligtvis få bra rabatt i Tyskland, precis som tyska verkstäder får. Det är det frågan gäller. Köpa från samma leverantör till samma villkor som tex tyska verkstäder gör.
    Många delar finns inte i lager i Sverige. Den svenska leverantören måste först beställa från centrallagret i Tyskland och sedan skicka vidare. Att då istället köpa direkt från Tyskland ger snabbare leverans och ofta lägre pris.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Som framgår av några tidigare inlägg lönar det sig för verkstäder att köpa från Tyskland.




    Många delar finns inte i lager i Sverige. Den svenska leverantören måste först beställa från centrallagret i Tyskland och sedan skicka vidare. Att då istället köpa direkt från Tyskland ger snabbare leverans och ofta lägre pris.
    Så vad har vi kommit fram till?
    Vi har väldigt lite fakta och har olika uppfattning.
    Jag respekterar dock att du har en annan uppfattning.

  20. #60
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    Finns inte i lager i sverige? Jag skulle nog vilja påstå att sverige har nog grossister som är i världsklass när det gäller att lagerföra delar och det är därför det fungerar så bra med svenska grossister. Priset blir liksom sekundärt eftersom de flesta kunder bara betalar. Du har typ 99% av det som tex mekonomen lagerför hemma dagen efter.

    Det är snarare de tyska näthandlarna som har väldigt lite i lager och de har istället de flesta huvudgrossister inom landet och får även dom delar över natten. Det är därför det tar lite tid ibland för det går inte att hålla uppdaterade lagerstatusar till 100% mellan förtielva olika grossister. Rätt vad det är är det slut och då tar det extra tid. Alla som köper av svenska grossister oavsett vilken ser lagerstatus i realtid, de VET att de får delen dagen efter. Så det där med snabbare leverans från tyskland köper jag inte för fem öre och det är just det som inte fungerar i en verkstad idag. Man vill liksom veta till 100% när reservdelen kommer.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Ska beställa delar från Tyskland
    Av Roger #2378 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-02, 11:11
  2. Frakt av bildelar från Storbritannien
    Av Pelle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 16:07
  3. Lägre priser från ex.vis Tyskland?
    Av TubbeTurbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:13
  4. sidokjolar ng900/og 9-3 från tyskland?!
    Av Heroo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •