Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: inställningar på stereon försvinner vid nyckel urtag

  1. #1
    nejo
    Guest

    inställningar på stereon försvinner vid nyckel urtag

    tjena

    det är så här att alla inställningar jag gjort på stereon försvinner när jag tar nyckeln ur tändningen....
    detta är riktigt irriterande, då man måste ändra allt varenda gång man vatt ute ur bilen...

    där bak så finns där massvis me sladdar... men den röda (switched 12v?) finns där liksom ett Y på o bara ena är i kopplat me nått... kan man dra en +12v dit ? finns det risk för o bränna stereon??

    tacksam för svar

    //nejo

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    739
    om du kopplar konstant ström till stereon från batteriet så måste du stänga av den varje gång du stänger av bilen den kommer dock hålla alla inställningar åt dig och den kommer inte gå sönder se bara till att sätta en säkring på kabeln på väg till stereon så blir det nog kanon... men kom ihåg sätt säkringen så du kan komma åt och byta den om du måste nån gång.. lycka till....
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    47
    hej, hade samma irriterande problem i min.. löstet smidigt geom att bara skifta gul o röd kabel med varandra, ett vanligt enkelt fel.

    lycka till
    mvh robban
    http://www.garaget.org/?car=50210
    Saab 9-3 ero Coupé -01

  4. #4
    nejo
    Guest
    hmm okej..
    min är en JVC KD LH-911 om ja inte minns fel. ingen med en sån som hade liknande problem?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av nejo
    hmm okej..
    min är en JVC KD LH-911 om ja inte minns fel. ingen med en sån som hade liknande problem?
    Ditt problem består i att det sitter två kablar på stereon.

    En som är gul och som ska ha ström hela tiden. Det är "minneskabeln" som gör att stereon håller inställningarna när bilen är avstängd.

    Den andra kabeln är röd och ska ha ström när bilens tändingslås är på, eller som i ditt fall, så länge nyckeln sitter i tändningslåset. Den funkar så att den stänger av stereon när nyckeln tas ur/strömmen bryts.

    Som det är kopplat nu så sitter de fel... Gula kabeln sitter på tändningslåset, och stereon tappar därför minnet eftersom strömmen på den kabeln bryts varje gång du tar ur nyckeln.

    Röd sitter följdaktligen på konstantströmskabeln. (Eller så är både röd och gul inkopplade på tändningslåset).


    För att lösa ditt problem måste du flytta om platserna som röda och gula kabeln är inkopplad på bilen.

    Gul måste alltså få ström konstant, oavsett nyckelns läge, för att det ska funka.



    Ett annat alternativ är att du kopplar in den gula kabeln tillsammans med den röda kabeln (Både röd och gul på en kabel med konstant ström alltså). Det får till följd att stereon kommer att hålla minnet, men att du måste knäppa av den på powerknappen istället för att den stängs av samtidigt som du plockar ur nyckeln.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    nejo
    Guest
    om man byter plats på röd o gul finns det ingen risk för kortslutning va?

    på den röda så finns där en Y koppling där bara 1 grej är inkopplad, om jag sätter in en konstant ström där, kommer det funka då?

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av nejo
    om man byter plats på röd o gul finns det ingen risk för kortslutning va?

    på den röda så finns där en Y koppling där bara 1 grej är inkopplad, om jag sätter in en konstant ström där, kommer det funka då?
    Både röd och gul ska ha + 12 Volt. Så det bör inte vara nån risk, nej. (Hade du kopplat de fel så borde det redan märkts) (Kortslutits).


    Den röda har en Y koppling för att du ska kunna stoppa in den gula där. Från Y-kopplingen ska det kopplas in konstant ström i så fall. Men då blir det som jag beskrev att stereon kommer att vara på, tills du stänger av den.


    Personligen tycker jag att det är rätt bekvämt att stereon stängs av tillsammans med bilen, så därför har jag INTE gjort så.

    Eftersom den nuvarande inkopplingen uppenbarligen går till tändningslåset så skulle jag rekomendera att du enbart kopplar in den röda kabeln där.

    Sen måste du försöka hitta en annan kabel som har konstant +12 Volt oavsett om nyckeln sitter i eller inte. Där ska du koppla in den gula kabeln. Om inte nån sån kabel finns så måste du dra en ny kabel från batteriet eller från nånstans där det finns konstant ström.

    (Det brukar oftast finnas en konstantström kabel i bilens originalkablar där bakom ändå. Brukar bara vara att de sitter på fel plats, så man måste byta plats på röd och gul)


    Alltså: Du har två alternativ:

    Alternativ 1:

    Gula kabeln: Till batteri, eller annan strömkabel som går till batteriet och JÄMT har +12V på sig. (Brukar finnas i bilens originalkablar där bakom).

    Röda kabeln: Till tändningslåset (som du har kopplat gula kabeln på nu). Röda kabeln ska ha ström när tändningslåset är på eller när nyckeln finns i tändningslåset.


    Alternativ 2:

    Gula kabeln OCH röda kabeln till konstant ström +12Volt. (Batteri eller annan källa). Du kommer då att få stänga av stereon manuellt.



    Om du ändå är osäker hur du gör när du kopplar detta så bör allt även stå i stereons instruktionsbok om den finns kvar.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    nejo
    Guest
    det funkar perfekt nu, den enda jag gjorde va o bytte plats på röd o gul...
    men tycker ni ja ska ha in nån säkring nånstans iaf? eller är stereon säkrad bland de andra säkringarna ?

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av nejo
    det funkar perfekt nu, den enda jag gjorde va o bytte plats på röd o gul...
    men tycker ni ja ska ha in nån säkring nånstans iaf? eller är stereon säkrad bland de andra säkringarna ?
    Va bra. Det var som vi sa alltså.


    Originalkablarna är redan avsäkrade. Så om ingen har varit där och dragit egna kablar så är det redan säkrat och klart.

    (Om du är nyfiken så tror jag att det borde stå vilka säkringar som går vart om du kollar på locket till säkringsboxen). (Den boxen som sitter till vänster om ratten på kortsidan av instrumentpanelen mot dörren).


    Kul att det funka i alla fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    nejo
    Guest
    jo vet var säkringarna e, ska titta där om en stund..
    tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Minnet på stereon försvinner
    Av Yamaha i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 14:49
  2. Inställningar i MSN
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 21:45
  3. Vad kan orsakat "död" stereo efter urtag?
    Av Plupp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 21:21
  4. Urtag för kolvkylning.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 13:36
  5. Stereon tappar alla inställningar
    Av Mattis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •