Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Problem med min 900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Problem med min 900

    Hej!
    Jag har en SAAB 900i 16 från 1992 med ett problem.
    Idag var jag ute på en tur med bilen, men när jag skulle köra hem så noterade jag att det tog längre tid än normalt att starta bilen.
    På väg tillbaka så besöktes en bensinmack, och när det var dags att köra därifrån så ville den inte starta alls. Tändningen funkade dock men bilen bara "hostade" lite. Som tur var fick vi hjälp med startkablar och kunde bege oss hemåt.
    Väl framme vid garaget så fick vi tyvärr tjuvstopp. Då garaget var beläget efter en backe så försökte jag starta bilen i backen, så jag la i tvåans växel, släppte upp kopplingen och trampade på gasen. Inget händer utan bilen skuttar ner för backen och efter ca. tre - fyra meter börjar bilen rulla och det låter i kupén som att den har startat. Sedan stannar den dock igen och jag upptäcker att jag har kört hela backen utan att ha haft tändningen på, varpå jag försöker att starta motorn igen men det blir dock likadant som vid macken. Väl nere i garaget märkte jag att jag kunde röra på växelspaken utan att ha nere kopplingen. Jag tryckte ned kopplingen och la i backen, men då gick den inte att röra längre utan att ha kopplingen nere.
    Batteriet är bytt sedan en månad tillbaka, då problemet vid start redan tidigare hade inträffat. Efter bytet så fungerade den dock som vanligt tills idag.

    Det jag nu är rädd för är om jag har sabbat växellådan och undrar i så fall hur mycket detta skulle kunna tänkas kosta samt varför det inte gick att starta bilen och hur det problemet skulle kunna åtgärdas.
    Jag skulle gärna vilja kunna laga bilen då det är den bästa bilen jag någonsin haft.

    Ser fram emot svar!
    Vänliga hälsningar
    Max

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS

    Lite lätt rörig felbeskrivning, vad är det som inte går att röra om du inte har kopplingen nere? I texten syftar du till backen

    Och läs gärna denna tråd, speciellt "*Skriv TYDLIGA rubriker för inläggen! Så man förstår vad det handlar om."
    Och redigera din rubrik till något mer passande, problem har de flesta och skriver alla så blir det svårt att hitta bland trådarna

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Hej Max,

    Så här förstår jag det - har jag fel så ser jag gärna att jag rättas.


    Backen är inte synkad så den behöver ofta ha kopplingen nedtryckt för att få ur och i med någon annan växel. De andra växlarna som är syncade kan man lägga i och ur som man vill så länge inte motorn är i gång.

    Kolla med olika växlar i om du kan rulla eller rucka på bilen, du borde med hjälp eller en tuchpenna kunna se om kuggarna på svänghjulet flyttat sig. Har du plats kan du också köra kort på starten med en växel i. Bilen kommer att flytta sig om växellådan funkar.

    og900 är trevliga bilar, mycket trevliga.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •