Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpråd tryckluftsdriven bromsavluftare

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Köpråd tryckluftsdriven bromsavluftare

    Hej!

    Letar efter en vettig tryckluftsdriven bromsluftare (vacuum), på eBay hittar jag mest en och samma modell för ~200kr och det är i princip samma modell som Biltema har (den billiga varianten). Denna funkar men är dålig kvalitet, läcker gärna och det märks att den knappt orkar vacuumsuga bromskretsarna på vissa bilar så den verkar vara i klenaste laget.

    Är Biltemas dyrare modell för ~850kr bättre?

    Övriga tips på någon som är hyffsad kvalité och funkar bra? Får man en vettig för 500-1000kr?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Är det den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000031634/ som du tycker är av dålig kvalitet?
    Jag köpte min 2013-08 och har inte upplevt några problem ännu. Jag brukar köra med 6 bar från kompressor med 50 liters tank och V-block.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Ja, exakt, t ex har filterdelen på utgående luft spruckit och ramlat bort. Den får ibland för sig och spruta en fin bromsvätskedimma ibland vilket är dumt...

    Händer ibland, men inte alltid, när behållaren är drygt halvfull.

    Sen är jag ute efter nån som helt enkelt har högre kvalitet och är beredd att lägga typ 800-1000kr iaf men då vill jag gärna veta att den faktiskt är bra, tycker det mesta man hittar är den där modellen för dryga 200kr oberoende av vart man letar.

    Har någon testat denna t ex?

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...en-2000032440/

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    köp originalet på swedol då : http://www.swedol.se/bromsavluftare.html

    Fast slutändan står man där ändå och luftar normalt. Ibland är det hopplöst att få tätt mellan luftnippel och gänga så det suger in luft där. Jag har en sån där från swedol, inte köpt där men en likadan. Den suger jag med tills det kommer ren vätska, mycket bubblor ibland pga gängan men sen luftar jag det sista genom pedalen ändå. Med slangen full kan man bara trycka försiktigt tills det är luftfritt och ren vätska och sen stänga.

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Jag har biltemas billigaste med och kört med den i flera år och funkat kalas. Sugit upp bromsvätska, glykol, olja osv. Den går ändå. Tycker den funkar mycket bra. Inte så att du fått ett måndagsexemplar?

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    köp originalet på swedol då : http://www.swedol.se/bromsavluftare.html

    Fast slutändan står man där ändå och luftar normalt. Ibland är det hopplöst att få tätt mellan luftnippel och gänga så det suger in luft där. Jag har en sån där från swedol, inte köpt där men en likadan. Den suger jag med tills det kommer ren vätska, mycket bubblor ibland pga gängan men sen luftar jag det sista genom pedalen ändå. Med slangen full kan man bara trycka försiktigt tills det är luftfritt och ren vätska och sen stänga.
    Tack! Inte tänkt på att kolla Swedol trots jag handlar där titt som tätt....

    Jag brukar alltid vacuumsuga vid luftning för att slippa spill och då ibland även pumpa pedalen, speciellt bakbromsar har den jag har just nu jobbigt med ibland. Lufta koppling t ex är också svårt om inte bromsluftaren står lägre än bilen, dvs bilen upphissad och bromsluftaren på golvet. Ställer man den på kylarbalken är det jobbigt för den.

  7. #7
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Japp, funkar kanon.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Köpråd -05 9-5 2,3t
    Av skogsvägsraggarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2016-01-04, 14:22
  2. Köpråd, 9-5 vs 9-3
    Av kahn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 16:22
  3. Köpråd 9-3
    Av Fosson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •