Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Flimmer Xenon 9-5 -04

  1. #1
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248

    Flimmer Xenon 9-5 -04

    Hej,
    Det har skrivits några trådar av detta tidigare. Därav min fråga här som förhoppningsvis kan hjälpa mig och andra.

    Jag har problem med svagt flimmer på halvljusen.
    Det är oregelbundet och svagt men märks. Det är framförallt på höger sida men kan komma på vänster med.

    Enligt befintliga trådar har jag testat följande utan förbättring:
    1. Bytt plats på lamporna
    2. Satt i nya osram (satt philips i), se bilder längre ner.
    3. Gått igenom jordpunkter
    4. Bytt plats på de grå lampreläerna i säkringsboxen.
    5. Bytt plats på ballasterna, möjligt att flimmrandet bytte sida mot tidigare.

    Lampor som satt i:


    Lampor som bör sitta i är Philips eller Osram.
    enligt WIS ska de vara Osram.

    Nya lampor som sitter i nu:





    Står jag inför ett ballastbyte?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Groolo den 2017-09-29 klockan 14:23. Anledning: Skärmdumpar från WIS är ej tillåtet
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Siden de lampene som nå er satt inn er ekte Osrampærer og, som du nevner, at ballastbytte side/side kanskje "flyttet" flimringen er vel et forsøk med én ballast et neste steg å ta.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Nu vet jag inte exakt hur ljusvredet är konstruerat, men eventuell dålig kontakt där skulle också kunna orsaka flimmer men rimligtvis bör det då resultera i att båda lyktorna flimrar.

    Om det av någon anledning är en krets i ljusvredet per sida så att säga så skulle det kunna vara pga dålig kontakt i ljusvredet också antar jag.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Good point!
    Jag har sett ganska ofta att när man står med lysena mot t.ex. en vägg och vrider om ljusomkopplaren och då framför allt när man släcker Xenons så flimrar de till lite innan de släcks (båda) och det händer inte när man stänger av bilen med nyckeln och lyset släcks. Men det skall ju inte flimra när det väl är tänt och jag tar för givet att det är det som avses med detta problem.
    Så om det som joH900 föreslår tror jag också att det borde påverka båda sidor.
    Jag skulle byta ballast/styrenheten som sitter på undersidan av lyktan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Tack för input!
    När jag var ute nyss så märker jag att båda flimrar (väldigt lite men märkbart och oregelbundet om man tittar noga).
    Det är alltså inte när jag vrider om reglaget som jag menar (för då kan det bli tydligt strobdisco ibland), utan det är när bilen står igång, oavsett om det är bara tändning eller motorn som är igång.

    Funderar på ljusreglaget... kan vara misstänkt jordfel inne i kupén kanske?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har du tillgång till ett ljusvred som du vet är OK så skulle jag testat byta även om jag också tror mer på ballast. Det är för lätt att byta ljusvredet för att inte testa känns det som även om jag aldrig typ hört om någon som bytt det

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Att det blinkar när man är på ljusvredet har inget med lamporna eller ballasterna att göra. Tror det skrivits att det är kontaktstuds som är orsaken då.

    Original ballaster verkar ju fungera allra bäst med Philips 147 lampor.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    När det gäller lamporna så är det som sagt Philips XenStart 9285 147 294 som är "rätt" val då dessa är framtagna speciellt för dessa ballaster. Det går dock att använda andra lampor av bra kvalitet, möjligtvis så får man kortare livslängd men det bör fortfarande vara flimmerfritt.

    Att ljusvredet skulle vara orsaken tvivlar jag på, bägge xenon-styrdon får ström från halvljusreläet, vilket även matar lastvinkelgivarna om än via en annan säkring. Vrider man på ljusvredet så tappar styrdonen sin huvudmatning från halvljusreläet. Det finns dock ytterligare en +15 matning till styrdonen som gör att dem inte helt tappar ström som då man stänger av bilen. Möjligtvis så kan detta göra att dem uppför sig lite annorlunda vid avstängning med ljusvredet, eller så är det att strömmen helt enkelt inte bryts lika tvärt som med tändningen som gör att man då kan få lite flimmer. Man kan ta loss kontaktstycket från strålkastaren och mäta mellan stift 1 (jord) och stift 3 och se om man har stabil spänning.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    möjligtvis så får man kortare livslängd men det bör fortfarande vara flimmerfritt.
    Har för mig en servicebulletin tar upp att livslängden blir halverad, dvs uppskattningsvis ca 1500 tim istället för 3000 tim.

  10. #10
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Det var en jordkabel strax bakom högerlyktan som behövde lite mer omtanke. Nu lyser de kanon
    Kod:
    LÖST

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Groolo Visa inlägg
    Det var en jordkabel strax bakom högerlyktan som behövde lite mer omtanke. Nu lyser de kanon
    Kod:
    LÖST

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Vad exakt var felet på jordkabeln? Och vilken kabel specifikt menar du. Har nämligen samma problem och blir vansinnig på bilen!

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Bör rimligen vara kabeln till högerlyktan som hade dålig kontakt. Kolla kabelns båda ändar så det inte är oxiderat i någon anslutning.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Finns tydligen en lampa som ska vara speciellt framtagen med Philips som ska hålla hela livslängden;
    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...d1s-special433

    Sen att den är lika billig som bilens värde är ju en annan femma
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Såg att detta felet var löst vad var orsaken till flimmret?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Såg att detta felet var löst vad var orsaken till flimmret?
    Då tråden har några månader på nacken & flera inblandade vet man nog inte riktigt, men många löser felet med lampbyte.
    Det är oxå anledningen till mitt inlägg. Köper man en "vanlig" lampa kan den börja flimra redan efter 1500h men det finns en dyrare speciellt framtagen av Saab & Philips som hanterar ballasterna bättre och därför ska kunna hålla det dubbla.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Läs min FAQ tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-LAD5G-ballast

    - - - Uppdaterad - - -

    Philips Xenon 85410S ”9285 147 294”
    985kr
    https://www.autoexperten.se/tillbehor/glodlampor/huvudstralkastare/gasurllampa-d1s-saab/

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Läs min FAQ tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-LAD5G-ballast

    - - - Uppdaterad - - -

    Philips Xenon 85410S ”9285 147 294”
    985kr
    https://www.autoexperten.se/tillbeho...ampa-d1s-saab/
    Awesome! Tänkte på den tråden men hittade den inte!
    Kanske hjälper denna fler att hitta rätt nu
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    För att inte smeta ner FAQ mer än nödvändigt tar jag det här

    1) Man löste problemet orsakat av ballasten genom att ta fram en special-lampa med mer salt.
    2) Resultat ingen annan lampa rekommenderas.

    Eftersom enda problemet är att lampans livslängd halveras får det inget annan PRAKTISK följd än att man måste byta lampa oftare. Dvs byta sällan istället för byta mycket sällan.

    Special-lampan är svindyr jämfört med vanliga D1S av toppkvalitet från Osram och Philips från t.ex. lichtex.de .

    Med tanke på detta verkar det kunna gå på ett ut vilken kvalitetslampa man väljer. Eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    När ett fel är löst så är det juh verkligen bra om man skriver vad som löste det så fler kan hitta detta utan att starta en ny tråd

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    När ett fel är löst så är det juh verkligen bra om man skriver vad som löste det så fler kan hitta detta utan att starta en ny tråd
    Helt korrekt!
    Men i Groolos fall gällde det tydligen "bara" en jordkabel till baklyset. Sen kan ibland någon annan lyfta den tråden. Jag menar att tack vare tråden i sig kan andra sökare leta sig rätt.
    Alternativet hade varit att tråden låser sig självt vid satt som "LÖST". Kanske det hade fungerat oxå?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-27, 22:10
  2. D1S håller max 1 år innan flimmer OG9-5
    Av n_hakan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-27, 20:54
  3. Problem med "flimmer" från xenon
    Av jollykent i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 14:41
  4. [LÖST] Ojämn ljusstyrka (flimmer) på tomgång Saab 9000 CSE -94
    Av fishingcreek i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •