Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saaboriginal sämre än piratdelar? Pendelstag OG9-5

  1. #1
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Saaboriginal sämre än piratdelar? Pendelstag OG9-5

    Nu har jag kollat på mina nyinköpta originaldelar. Valde original istället för någon billigare variant för jag ville undvika dålig kvalitet och passform.

    Så här ser det ut i båda ändarna på båda jag fick från Maptun.
    IMG_20170928_004617.jpg
    Bild 1 Från sidan
    IMG_20170928_004702.jpg
    Bild 2 Skruvsidan
    IMG_20170928_004922.jpg
    Bild 3 Ledsidan

    1. Den är av plast.
    2. Den har så mycket gjutskägg kvar på plasten att jag aldrig sett något liknande
    3. Det finns inget mothåll på baksidan, som WIS beskriver. Håll emot med en tunn fast nyckel (tror 17mm) som ev får slipas ner om den är för tjock.

    Kanske är det bara jag som har haft otur eller klantat till det av ren okunnighet....
    Jag har försökt demontera två exakt sådana här stag för att få ner subframen. Ingen av 4 muttrar lossade. Det fick bli våld med tigersåg. Den ynkliga sexkantformade ändan på skruven är för liten och korroderad för att ge något grepp. Det enda felet med stagen var att de inte gick att få loss. Värme smälter plasten och förstör leden. Om någon funderar på det. Numera vet jag.

    Tipset om Lemförder i en annan tråd lockar!
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-09-28 klockan 01:30.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #2
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Är det verkligen gjutskägg? Kommer det inte från att de värmer dit plasten för att få det tätt? Isf något bra, inte dåligt.

    OBS! Inte något försvar av eventuellt undermålig produktkvalitet, bara ett resonemang.
    Senast redigerat av MultiMan den 2017-09-28 klockan 06:05.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det ser ut som lemförders märke på gummibälgen men det är svårt att säga härifrån. Naturligtvis kan även originaldelar ändra spec så precis allt som står i verkstadslitteratur behöver ju inte stämma i all evighet.

    Sen när det gäller muttrar och hur de fastnar så är det nog likartat oavsett fabrikat. Jag brukar smörja rikligt med fett, inte dra så hårt och sen spraya rostskydd på gänga och skruv sen för att underlätta framtida demontage.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Finns det ens "originaldelar" till og9-5 längre? Jag menar samma delar som bilen ursprungligen byggdes med. Tror vi inte att Orio köper in delar från "pirattillverkare" för att tillgodose sitt reservdelsansvar?
    Fredrik J

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tipset om Lemförder i en annan tråd lockar!
    Det kan vara fiffigt att länka till vilken tråd man tänkte på så den nyfikne kan fördjupa sig
    Antar du avser denna tråd Vilka pendelstag? OEM eller ej OG9-5

    Och jag har både original från Maptun samt alternativ från SP hemma i bra å ha lådan och minns jag rätt ser de jag köpt för länge sedan av Maptun likadana ut som dina.
    Utseendet ser jag som mindre viktigt, det är förmodligen utformningen och materialvalen och kanske även tillverkningsprocessen som avgör hur lång tids användning det tar innan det börjar låta igen vilket är min brytpunkt för när det är dags att byta.
    Förr var det mängden pottiga grusvägar som avgjorde men nu för tiden är ju de så kallade belagda vägarna ofta i sämre skick och stagen frestas på större andel väg av de mil jag själv kör. Peppar peppar men nu var det ganska länge sedan jag bytte något stag.



    En skillnad som jag märkt kan finnas när man köper dessa stag är att ibland ingår mutter men inte alltid! Vill man inte alltid ha en ny??
    Nu har jag även rätt muttrar extra i bra å ha lådan men det kan vara bra att tänka på för den som skall byta så arbetet inte stannar i onödan eller någon tvingas återanvända en runddragen mutter för då blir det inte lättare nästa gång.


    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Den ynkliga sexkantformade ändan på skruven är för liten och korroderad för att ge något grepp.
    När nya monteras brukar jag trä på en slangbit fylld med fett eller underredsmassa så slipper man snabbrosten, användbart även på stötdämpare som har samma konstruktion i fjäderben.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Finns det ens "originaldelar" till og9-5 längre? Jag menar samma delar som bilen ursprungligen byggdes med. Tror vi inte att Orio köper in delar från "pirattillverkare" för att tillgodose sitt reservdelsansvar?
    så länge artikeln har ursprungligt artikelnummer så är det så långt jag vet samma leverantör som original. GM i sig kan ju självklart byta leverantör under tidens gång men det styr nog knappast saab över. När den ursprungliga delen inte finns längre brukar orio byta artikelnummer till typ 320.....och tillhandahålla motsvarande premiumprodukt från annan källa. Det finns ju även Saab select som verkligen är andra delar till rimligare pris.

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    https://www.bildelar24.com/2135866-s...ngningshammare

    Där har du enligt bild i alla fall stabilsatorstag med nyckelfäste bakom.

    Allra värst är ju dessa med en insex bits invändigt på 5-6mm. Det är gjort för att skruvas dit engång, och aldrig mer isär.

    Jag köpte tidigare stabilsatorstag på t.ex Maptun/Speedparts de billigaste som fanns. De höll max 1 år innan de klonka och levde fan.
    Till samma peng kunde jag få Lemförder i Tyskland. De har gått 4-5 år nu utan bekymmer.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Den modellen som saknar något att hålla emot på när man skall lossa muttern använder jag en Spindelledsavdragare modell gaffel och dunkar in vid gummit så man kan köra mutterpickan.
    Funkar men är bara användbart vid byte eftersom man skadar den gamla.

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När nya monteras brukar jag trä på en slangbit fylld med fett eller underredsmassa så slipper man snabbrosten, användbart även på stötdämpare som har samma konstruktion i fjäderben.
    Aningen OT, men den metoden applicerar jag också i den mån det går, sparar mycket krångel..

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Är det verkligen gjutskägg? Kommer det inte från att de värmer dit plasten för att få det tätt? Isf något bra, inte dåligt.

    OBS! Inte något försvar av eventuellt undermålig produktkvalitet, bara ett resonemang.
    Utan tvekan gjutskägg. Men oavsett så känns det inte "original" eller "premium"
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det ser ut som lemförders märke på gummibälgen men det är svårt att säga härifrån.
    Skarpa ögon!
    Det är tom svårt att se irl. Nr 020 060 072 012-01 och 252151 7-21 för den intresserade!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Respons & funderingar:

    Detta kanske skulle kvalificera som "modellsnik"

    HeRmAN hittade tråden jag menade och länkade. Snyggt!

    Tanken att slipa in ett fäste för blocknyckel har slagit mig. Vill inte skada gummibälgen och vill inte demontera. Men det går ju.
    Eller rostskyddsmåla sexkantsänden. Att kleta på med smörjmederl och rostskydd är nog ett måste.

    En slang som skyddar är ju smart så inte fett/rostkydd spolas bort! Rimligen skall den då gå ända fram till muttern och skydda gängorna oxo.

    Att "byta" till Lemförder är nog ingen mening annat än ev prismässigt, om det är samma.
    Muttrar medföljde. Till min glädje.

    Bilen jag sliter med är en 09:a och stagen var i perfekt skick, inget glapp. Men totalt fastrostade. Så ur den aspekten är det bra kvalitet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det är ZF Friedrichshafen som tillverkat det mesta till styrning och hjulupphängning på 9-5; bussningar, krängningshämmarlänkar, dämpare, topplagring, styrväxel, styrservo mm. Det Orio säljer idag är förmodligen samma grejor från ZF som man tidigare monterade i Saab fabriken, även om förstås mindre revisioner kan ha skett under årens lopp. Några saker finns inte i produktion längre så där kan man förmodligen bara sälja dem grejor man redan har i lager. Jag vet att detta gäller en del andra grejor till 9-5, ex. blinkerslampor för bilar äldre än 2002 har utgått enligt Valeo som tillverkar dessa, men går fortfarande att köpa via Orio.

    När jag bytte krängningshämmarstagen på min bil så hade den ena en liten sexkant och den andra två planfrästa ytor med vilken man kunde hålla emot med en större U-ringsnyckel, så det är möjligt att dem tidigare använde den modellen men någon gång under produktionen bytt utförande, eller så har tidigare ägare låtit montera en piratdel vid byte. Varianten med liten sexkant är förmodligen billigare att tillverka då man kan skippa ett frässteg vid tillverkningen då den lilla sexkanten kan formas direkt vid smide. Täckkåpan i plast är uppenbart formsprutad direkt på plats snarare än pressad på plats vilket bör vara bättre för tätheten; skägget orsakas av läckage mellan delen och formsprutningsverktyget och har ingen betydelse annat än rent kosmetiskt. Det viktiga är att kula och lager i ändarna håller bra kvalitet, och att dem håller tätt.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Varianten med sexkant satt monterad på -09:an jag jobbar med. Det kan ju vara så att det byttes till denna redan vid tillverkningen. Eller så är båda bytta. Svårt att veta.
    Menar du att det är en täckkåpa av plast som fixerar "lagret" av plast som kulan av stål sitter i?
    Skägget kanske inte har annat än kosmetisk betydelse, men det ger inget bra intryck. Dessutom finns inte tillstymmelse till skägg på de stag som fanns på bilen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    ....täckkåpa av plast som fixerar "lagret" av plast som kulan av stål sitter i?
    Inte fixerar den väl kulan, den agerar väl "bara" skydd mot smuts..?

    Eller?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kulan är lagrad med plast i alla fall högst troligt, typ såhär

    http://image.trucktrend.com/f/314111...lastic_cup.jpg

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Ja, man trycker in plastbussningen från baksidan, så det som TS ser på sina bilder är nog inte gjutskägg utan avskavd plast från inpressningen, vilket möjligen (men inte säkert) kan betyda att bussningen pressats lite snett och sitter mindre hårt än den borde - men jag tvivlar på att det betyder att bussningen kommer att hoppa ut åt det hållet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Som jag skrev i mitt tidigare inlägg...
    http://forum.saabturboclub.com/showt...eller-ej-OG9-5
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, man trycker in plastbussningen från baksidan, så det som TS ser på sina bilder är nog inte gjutskägg utan avskavd plast från inpressningen, vilket möjligen (men inte säkert) kan betyda att bussningen pressats lite snett och sitter mindre hårt än den borde - men jag tvivlar på att det betyder att bussningen kommer att hoppa ut åt det hållet.
    Tveksam om det räcker att pressa in den, då det också innebär att den kan pressas ut av kulan.

    Här finns några exempel på hur kulleder kan se ut, inkl. en från Lemförder/ZF (eller två, om man räknar den som säljs av Moog)

    http://www.wagenswest.com/how_to/bus...comparison.php

    Samtliga av dessa har plastlager i metallhus, dock med bakstycket i metall istället för plast, sedan är bakstycket låst på plats genom att man pressat huset så att dess bakre kant vikts runt bakstycket. Av dem som jämförts här så ser varianten från Lemförder bäst ut med ett ganska kraftigt hus och bakstycke och ett plastlager som är ganska tunt och utan håligheter mellan plastlager och bakstycke, då plasten lätt kan deformeras om det finns håligheter.

    Ska man använda ett bakstycke i plast istället så behöver man förmodligen låsa det på plats på något sätt, genom att man ex. formsprutar plasten på plats där ex. ett spår i huset som plasten formar sig efter kan agera låsning.

    Kikar man runt lite på nätet så kan man se att i princip alla länkar från Lemförder har detta "gjutskägg", och det hade även dom jag monterade. Notera att detta finns inte enbart på utsidan mot metallhöljet utan också på insidan mot plasten. Det ser ut som att man efter montering av bakstycket i plast, satt en form mot delen och sedan sprutat in smält plast i denna vilket gör att man får en "låsring" som håller bakstycket på plats samt ett litet läckage av plast där denna form möter delen på in respektive utsida.

    https://3a663eb0fef48c6d2d60-a88f8eb...27357_x800.jpg

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Jag har precis monterat de Lemförder som föreslogs. Vid demontering lossade jag leden genom att använda 18 mm muttern. Ringnyckel och hammare på den övre och ringnyckel + domkraft på den nedre. När de väl snurrade i leden var det inga problem att hålla emot med 8mm nyckel och skruva loss muttrarna. Att de sitter hårt verkar bero på anliggningsytan och inte själva gängan, att lossa det med en 8mm nyckel lär bara förstöra verktyg+6-kantspinnen. Dränkte även allt i 5-56 och Biltemas rostlösare, men har svårt att avgöra om det hjälpte.
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

Liknande ämnen

  1. Vilka pendelstag? OEM eller ej OG9-5
    Av Ralleballe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-06-06, 18:17
  2. Bot mot trasiga pendelstag OG9-5
    Av Jesper 1873 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 21:33
  3. Nära ny SAABoriginal sportfjädersats 9-3 SS 03-
    Av imported_coupé i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-03, 14:21
  4. Relä extraljus saaboriginal?
    Av Meshugga i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 10:50
  5. Saaboriginal? Hatthylla med högtalare og900
    Av Break out i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •