Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: 9-5 BP Motor stannar vid färd+efter stopp. Startar igen efter ca 30 min

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28

    9-5 BP Motor stannar vid färd+efter stopp. Startar igen efter ca 30 min

    AKUT hjälp behövs så hoppas på att det finns någon expert finns här på forumet ?

    Här kommer händelseförloppet:

    Jag har en 2008 9-5 2.3 Biopower Manuell som beter sig konstigt. Köpte bilen i våras och en kort tid efter det började den gula varningslampan till vänster på instrumentpanelen tändas ibland. Fick panik och kollade givetvis olja och allt.. Den kunde vara tänd under en färd bara för att sen vara släckt under nästa färd. Givetvis har inte en Tech 2 varit i närheten då den gula lampan lyst. Då bilen gått perfekt både på 95 och etanol så har jag inte tänkt mer på det.
    Förra ägaren sa att de haft bilen på verkstad för felsökning men lampan hade tänts och släckts i flera år. De trodde det bara var något glapp.
    Körde sedan bilen ca 300 mil i somras utan minsta problem. Både på 95 och etanol som dock förra ägaren inte tankat så ofta. Har kört ungefär var 4-5 tank 95 sedan dess. Allt bra till bilen började strula för några veckor sedan under färd. Givetvis precis när jag flyttat långt ut på landet utan hjälp och bra verktyg. Jag körde ca 70-80 och motorn bara dog. Rullade in till vägkanten och felsökte. Tändningen gick runt men motorn kickar inte igång. Precis som det är soppatorsk eller fel på något elektriskt. Efter ca 30 min så provade jag att starta en sista gång innan jag ringde bärgare och VIPS så hoppar motorn igång. Efter detta gick bilen som normalt i ca 6 mil tills jag stannade på ett byggvaruhus i några minuter. Går ut och bilfan startar inte. Igen så väntar jag i en halvtimme innan bilen startar bilen och går som inget har hänt. Öppnade huven även denna gång ifall det hade med värme att göra. Vet inte hur varm denna motortyp ska vara men har alltid upplevt att det är skithett under huven. Dock inga varningar på tempmätaren eller tecken på att bilen kokar.

    Vi trodde det var vevaxelsensorn som byttes igår men tyvärr kvarstår samma exakt samma problem. Körde iväg bilen till andra sidan stan och parkerade för att göra ett ärende. Kommer ut 15 minuter senare och fanskapet startar inte igen.. ARG..

    Symptom:

    Jag kan köra bilen ( startar t.e.x alltid DIREKT på morgonen eller när den är helt kall ) och den går fin fint tills jag stannar för att typ tanka. Då kan jag inte starta om den och måste vänta.. Irriterande. Ibland är det längre sträckor innan det strular ibland kortare. Oftast "stannar" motorn när jag är på lägre varvtal men när jag kör längre sträckor på hög hastighet kan jag rulla 20-30 mil utan problem.. Det har varit en del körande på senaste tid.
    Har beställt en ny tändkassett nu men är skeptisk till att det räcker.

    Inga felindikationer på instrumentpanelen
    Temp som vanligt
    Check ok

    Är detta problem något som kan orsakas av en paj bränslepump eller bränslefilter?
    Något annat?
    Andra idéer ?
    Tacksam för hjälp!
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Rör sig varvräknarnålen när du kör på starten men den inte tänder?
    Skaffa dig gärna en OBD2-läsare så du kan läsa ut vilka felkoder som finns när CE tänds.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Nej, tror inte att den rör sig..
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    tror inte? Titta noga, funkar den när bilen inte startar segar den sig upp några mm och det väldigt sakta så det är svårt att se

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Ok, ska ta en tur i morgon och kolla noga... Tack så länge.
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Man kan på en bil som startar testa hur varvräknaren segar sig upp och lära sig känna igen hur det bör se ut.
    Så om din bil startar kall kan du testa.

    Håll nere gasen fullt och kör på startmotorn i kanske 10s så ser man hur nålen segar sig upp.
    Bilen kommer inte att starta eftersom spridarna ej kommer att öppnas med full gas (vilket vore dumt)

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Tack för svar.. Ok, ska gå ut och testa detta. Kan försöka filma varvräknaren samtidigt..

    1 användare gillar detta inlägg


    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Är inte detta knep till för att kolla vevaxelgivaren/sensorn?
    Den är bytt till en ny igår..

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    tror inte? Titta noga, funkar den när bilen inte startar segar den sig upp några mm och det väldigt sakta så det är svårt att se
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jo det är det och då får du en funktionskontroll av den.
    Du bytte till en Original/OEM hoppas jag?
    Biltema och andra billiga alternativ kan fungera men gör det inte alltid
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Jobbigt läge aldrig roligt att ha en opålitlig bil.

    Köp en billig felkodsläsare, och startgas.
    Felkoder finns ju lagrade om CE lampan har tänts.
    Nästa gång testa spraya startgas i en snabbkopplingen på insuget vid spjällhuset kör på starten (kräver 4 händer). Startar den inte det kan du utesluta bränslesystemet åtminstone.

    Mina 2 tips, lycka till!
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av BobbyHo Visa inlägg
    Köpte bilen i våras och en kort tid efter det började den gula varningslampan till vänster på instrumentpanelen tändas ibland. .... Den kunde vara tänd under en färd bara för att sen vara släckt under nästa färd. Givetvis har inte en Tech 2 varit i närheten då den gula lampan lyst. .....
    Förra ägaren sa att de haft bilen på verkstad för felsökning men lampan hade tänts och släckts i flera år. De trodde det bara var något glapp...
    Jag körde ca 70-80 och motorn bara dog. Rullade in till vägkanten och felsökte. Tändningen gick runt men motorn kickar inte igång. Precis som det är soppatorsk eller fel på något elektriskt. Efter ca 30 min så provade jag att starta en sista gång innan jag ringde bärgare och VIPS så hoppar motorn igång. Efter detta gick bilen som normalt i ca 6 mil tills jag stannade på ett byggvaruhus i några minuter. Går ut och bilfan startar inte. Igen så väntar jag i en halvtimme innan bilen startar bilen och går som inget har hänt. Öppnade huven även denna gång ifall det hade med värme att göra. Vet inte hur varm denna motortyp ska vara men har alltid upplevt att det är skithett under huven. Dock inga varningar på tempmätaren eller tecken på att bilen kokar.


    Är detta problem något som kan orsakas av en paj bränslepump eller bränslefilter?
    Något annat?
    Andra idéer ?
    Tacksam för hjälp!
    När jag läser igen så har jag några reflektioner och jag förutsätter att "den gula varningslampan" är CE/Motorsymbolen.

    1) Har den tänts så finns felkoder med största sannolikhet att läsa ut och de finns kvar även när lampan slocknat
    Utläsning BÖR göras, Tech2 är inget måste för motorkoder
    2) Att ett glapp skulle tända lampan är långsökt och kanske bara en dålig ursäkt/okunskap från förra ägaren/verkstaden.
    3) Att den stannar plötsligt pekar mer åt TK och att prova en annan fungerande Original TK är enkelt om man bara har en tillgänglig.

    Edit: BioPower har inte samma bränslefilter som bensinare utan det är integrerat i tanken/pumpen.
    Finns det en schraderventil (samma typ som till hjulen) på fuelrail som det gör på alla bensinare kan man när den inte startar trycka försiktigt på den med en trasa runt för att kolla om det finns bränsletryck över huvudtaget, går inte pumpen så sjunker trycket.

    Och lossa INTE batteripolen eller dra ur säkring 17 för då tappar du alla lagrade felkoder som kan vara till hjälp.
    Och så bör man tänka på att man inte kan se hur gamla ev. koder som läses ur är.
    Lämpligt är att:
    Läsa ur och dokumentera ev. koder
    Nolla ev. koder
    Nya läsningar med regelbundna intervall och finns koder så vet man att de kommit sedan senaste nollningen.
    Bryter man spänningen försvinner lagrade motorfelkoder men även adaptionen så kan man nolla är det att föredra speciellt med E85 i tanken.
    Adaptionen uppdateras efter en tids normal körning och sker konstant.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-26 klockan 21:49.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Kan vara bränslepumpen.
    Går bränslepumpen när bilen inte startar? När man skall starta och vrider nyckeln till on bör man höra att pumpen surrar under baksätet. Lyssna på morgonen. Jämför när den inte startar.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är vettigt att kolla varvräknaren för att vara säker på att vevaxelgivaren inkl kablage och kontakter är ok.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    En gammal Saab mek berättade nyss att det antagligen är sensorn för kylmedietemperaturen. Kostar ett par hundra ny och sitter till höger enkelt tillgängligt.
    När den krånglar dyker samma symptom upp som vevaxelgivaren m.m. Ingen som varit med om det?
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Njaaaa, jag har då aldrig varit med om att bilen inte startar för att den inte känner kylvätsketempen. Visst går bilen sämre och med tänd lampa, men den vägrar inte startar.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Vad visar tempnålen i bilen när motorn stannar resp inte startar?
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    TS symtom liknar de jag hade, som visade sig bero på att Tändkassetten var slut.
    MEN natutvis ska man kolla ev felkoder först

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av BobbyHo Visa inlägg
    Är inte detta knep till för att kolla vevaxelgivaren/sensorn?
    Den är bytt till en ny igår..
    Visst, men eftersom dina symptom är precis samma som en dålig vevaxelgivare så bör du testa det ändå. Det är känt att dåliga pirat kan komma med detta fel som standard, som alltså beror på att vevaxelgivaren är varm vid omstart med resultat att den får lägre utsignal, vilket drabbar start mest då utsignalen är proportionell mot varvtalet.

    Men, det kan alltid vara tändkassetten...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av BobbyHo Visa inlägg
    En gammal Saab mek berättade nyss att det antagligen är sensorn för kylmedietemperaturen. Kostar ett par hundra ny och sitter till höger enkelt tillgängligt.
    När den krånglar dyker samma symptom upp som vevaxelgivaren m.m. Ingen som varit med om det?
    Det finns en hel del fel som ger liknande symptom, men med den viktiga skillnaden att om man tuggar på startar bilen förr eller senare. Motorstyrningen fattar oftast galoppen relativt snabbt när det är andra orsaker.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-09-27 klockan 16:10.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Att den
    Allt bra till bilen började strula för några veckor sedan under färd. Givetvis precis när jag flyttat långt ut på landet utan hjälp och bra verktyg. Jag körde ca 70-80 och motorn bara dog
    tvivlar jag beror på temp.givaren utan det får mig att peka på 3) i mitt inlägg #11 igen.
    Och jag har inte sett något var på vad för typ av vevaxelgivare som monterades, OEM, Biltema...?

    1) Kolla varvräknaren när den inte startar
    2) Läs ut felkoder
    3) Kolla bränsletryck/lyssna efter pumpljud
    3) Prova med annan TK
    ett öga på temp.nålen och övriga instrument och indikeringar när bilen inte vill

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    28
    Tack för svar och input.
    Vevaxelgivaren som byttes var en ny OEM del och exakt samma problem kvarstod efter bytet.
    Har ingen Tech 2 läsare i närheten men ska nog köpa en nu tror jag.
    Bränslepumpen låter som den är igång enligt mitt kunnande och det luktar soppa om jag pumpar på gasen.
    TK 3.7 beställd och kommer fredag eller måndag..
    Ska ta och testa bilen i morgon bort till närmaste affär sen invänta att den inte vill starta när jag kommer ut igen
    Får då se om och hur varvräknarnålen rör sig.

    Har f.ö nu också beställt nya NGK stift samt en ny sensorn för kylmedietemperaturen..
    Hoppas det löser sig snart.

    - - - Uppdaterad - - -

    Tempnålen beter sig normalt när motorn går. Visar lågt värde vid kallstart sen stegrar sig uppåt. Vid körning ligger den runt kl 9 ( 50% )
    När den inte startar visar den ungefär samma temp som var innan..

    - - - Uppdaterad - - -

    Den byttes ut i måndags. Samma problem efteråt. Körde 7km och stannade vid vårt förråd. Kommer ut typ 15 min senare och bilen startar inte...
    2007 9-5 Vector 2.3 BioPower Svart
    2008 9-5 Vector 2.3 BioPower Silver
    2007 9-3 AERO Manuell
    2006 9-3 SC VECTOR

Liknande ämnen

  1. Motor stänger av sig efter en liten stund vid stopp OG9-3
    Av Emil1992 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-31, 02:04
  2. ng900 2,3i -97 tvärdör, startar igen efter några minuter?
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 08:18
  3. Min 9000 startar men stannar igen efter 2 sekunder.
    Av nacken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 19:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •