Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Allmänt Slö och fördröjning på gas. 9-5 2,3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Allmänt Slö och fördröjning på gas. 9-5 2,3

    Hej jag har märkt att bilen är väldigt trött och orkar inget.
    Gäller en Saab 9-5 2,3 2003

    Symptom:
    1: Fördröjning när man ska iväg på 1:an och gasar, det tar ungefär 2-3 sekunder för bilen att accelera.

    2: När man ska pressa den lite så känns det som att bilen vill dra iväg men vill ändå inte. Typ som att den vill pressa men något "tar emot" Kan ha fullgas här och bilen drar iväg, men tar flera sekunder för bilen att dra iväg och är ändå slö.

    3: Hackar när man släpper gasen vid runt 30, 40 km. Ibland.

    Tillägg: Känns som att man kastat in 10 ton i baksätet, och att bilen är bakfull, eftersom den inte reagerar när jag trycker på gaspedalen. Känns både när jag ska dra iväg ifrån stillastående och även när jag ska köra om över 100 km på motorvägen. Känns som att bilen vill iväg men är för tungt lastad så den orkar inte.


    Turbon är en GT17 som har gått 2000 mil.
    Tändstift bytt förra året. ca 1500 mil. Ngk tändstift.
    Olja bytt.
    Tändkasset D. Har även testat med annan kasett,
    Inga felkoder visas.
    Uppgraderad vevhus.
    Ingen laddtrycksmätare.
    Senast redigerat av Saabflash den 2017-09-25 klockan 23:02.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Luft- och bränslefilter bytta/okej?
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Har du möjlighet så kan du kolla short/long term fuel trim med t ex Tech2? Det skvallrar om hur många procent kompensering av bränsle som behöver göras. Normalt är +- några få procent. T ex om backventilen till vevhusventilationen är av så kan man hamna kring ~15%. Felkod tror jag sätts först kring 20-25% och bilen går att köra men långt ifrån optimalt. Grejjade med det förra veckan

    Har du tur kan det ju vara enkelt fel som vacuumslang som är av... Det räcker med en liten jävel för att kunna orsaka märkbart dålig gång i vissa tillfällen.

    Hur ser stiften ut nu då om du plockar ur dem och kollar? Gick bilen bra efter du bytte stift?

    Återigen om du har tillgång till Tech2 så är det intressant och kolla spikningar/misständningar på respektive cylinder. Man kan sedan nolla detta (enklast genom att radera alla felkoder) och sedan köra ett tag och se vad man får för resultat.

    Kassetterna du testat med antar jag är SEM/original och inga Kinamodeller?

    En bränslepump kan ge lite de symptom du beskriver också innan den dör, antagligen pga för lågt tryck/flöde men det är lite svårare att testa utan att ha tillgång till en tryckmätare och/eller flödestesta pumpen.

    Bränslefilter är 12 000 mils intervall byte på och slarvas ganska ofta med då det är rätt tråkigt och byta (sitter under bilen) Kontrollera servicebok och se när det var bytt, kika sedan under bilen och se om det ser ut att vara bytt. Det sitter under bilen bakom en plastskyddskåpa (om den inte ramlat bort dvs), lite framför tanken, ungefär där höger bakdörr slutar mot bakre hjulhus.

    Igensatt ljuddämpare/katalysator kan bidra till jävligt skum/dålig gång också. Testas enklast genom att lossa del för del av avgassystemet för att se om bilen går bättre. Främre avgasrör med katalysator är ju ingen hit och köra utan pga värme från avgaserna i motorrummet och avsaknad av lambdasond/reglering så där kan det vara läge och hänga dit en begagnad som man vet är OK.

    Sen kan ju såklart andra mindre roliga saker orsaka dålig gång, t ex dålig kompression.... Men mycket andra småsaker och mindre allvarliga saker som bör kontrolleras innan det.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-26 klockan 00:19. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Återigen om du har tillgång till Tech2 så är det intressant och kolla spikningar/misständningar på respektive cylinder. Man kan sedan nolla detta (enklast genom att radera alla felkoder) och sedan köra ett tag och se vad man får för resultat.
    Man kan faktiskt nolla endast Misständning och Knackräknare under 'Aktivera'
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Dom små blå då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hej igen. Har haft lite knepigt med en grej som jag hittade i morse. Nämligen att slangen från ventilkåpan - spjällhus var lös.
    Detta är 3e gången den hoppar av från spjällhuset. Pilen är riktad mot spjällhuset och backventilen fungerar utmärkt.
    Efter jag satte dit den igen så gick bilen bättre. Men inte riktigt hundra än.


    Original kassett givetvis.

    Dom där små backventilerna har förra ägaren bytt och jag kontrollera dem som pilens riktning visar.
    En mot kobran/magnetkoppling och en mot spjällhuset. Inte täppt när jag blåser, men täppt när jag suger.
    Vid T korset under LMM där ena går till spjäll och andra magnet/kobra.


    Ska kontrollera tändstiften.

    Bensinpump bytt då förra gav upp.
    Bränslefiltret tror jag aldrig är bytt.
    Senast redigerat av Saabflash den 2017-09-26 klockan 12:37.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Vad stoppade du i för pump? Kina eller originalpump (Walbro)?

    Kompletta armaturer med Kina-pumpar från t ex ProParts/ScanTech har rätt så varierande kvalitet.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Saabflash Visa inlägg
    Hej igen. Har haft lite knepigt med en grej som jag hittade i morse. Nämligen att slangen från ventilkåpan - spjällhus var lös.
    Detta är 3e gången den hoppar av från spjällhuset.
    Det finns det olika lösningar på!
    Välj den som passar dig bäst.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det en klamma med 2 öron på ena sidan och ett i mitten på den andra, dessa skall klämmas ihop hel och det brukar behövas en bredkäftad tång.

    Monterar du silikonslang är det bra att säkra den men buntband/"kattstypare" speciellt på MV på torpedväggen som har anslutningar som saknar fläns.


    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Med tanke på vad riktiga klämmor kostar så ser jag ingen anledning att använda buntband.

    http://www.ebay.com/itm/60Pcs-6-15mm...-/252628210227

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Har du möjlighet så kan du kolla short/long term fuel trim med t ex Tech2? Det skvallrar om hur många procent kompensering av bränsle som behöver göras. Normalt är +- några få procent. T ex om backventilen till vevhusventilationen är av så kan man hamna kring ~15%. Felkod tror jag sätts först kring 20-25% och bilen går att köra men långt ifrån optimalt. Grejjade med det förra veckan

    Har du tur kan det ju vara enkelt fel som vacuumslang som är av... Det räcker med en liten jävel för att kunna orsaka märkbart dålig gång i vissa tillfällen.

    Hur ser stiften ut nu då om du plockar ur dem och kollar? Gick bilen bra efter du bytte stift?

    Återigen om du har tillgång till Tech2 så är det intressant och kolla spikningar/misständningar på respektive cylinder. Man kan sedan nolla detta (enklast genom att radera alla felkoder) och sedan köra ett tag och se vad man får för resultat.

    Kassetterna du testat med antar jag är SEM/original och inga Kinamodeller?

    En bränslepump kan ge lite de symptom du beskriver också innan den dör, antagligen pga för lågt tryck/flöde men det är lite svårare att testa utan att ha tillgång till en tryckmätare och/eller flödestesta pumpen.

    Bränslefilter är 12 000 mils intervall byte på och slarvas ganska ofta med då det är rätt tråkigt och byta (sitter under bilen) Kontrollera servicebok och se när det var bytt, kika sedan under bilen och se om det ser ut att vara bytt. Det sitter under bilen bakom en plastskyddskåpa (om den inte ramlat bort dvs), lite framför tanken, ungefär där höger bakdörr slutar mot bakre hjulhus.

    Igensatt ljuddämpare/katalysator kan bidra till jävligt skum/dålig gång också. Testas enklast genom att lossa del för del av avgassystemet för att se om bilen går bättre. Främre avgasrör med katalysator är ju ingen hit och köra utan pga värme från avgaserna i motorrummet och avsaknad av lambdasond/reglering så där kan det vara läge och hänga dit en begagnad som man vet är OK.

    Sen kan ju såklart andra mindre roliga saker orsaka dålig gång, t ex dålig kompression.... Men mycket andra småsaker och mindre allvarliga saker som bör kontrolleras innan det.

    joH900 Vet du vad det heter på svenska Short/long term feul trim, kollade på min idag och det var bara luft/bränsle adaption som jag kunde tänka mig att det var.
    Saab 9-5 2005

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Det kan stämma, det finns en undermeny under huvudmenyn Trionic där man kan se realtidsdata.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Ja det är där jag har kollat, på den har jag -11% kanske ska ta och bränna ett engelsk kort oxå så jag vet om det är den. :-)
    Saab 9-5 2005

  12. #12
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Ta en bild på Tech2an hur det ser ut i den menyn, finns dels livevärden och även diverse mer statiska värden.

    När du gjort det så kan du nolla samtliga värden så den får adaptera på nytt. Slangen du hittade som var lös kan absolut räcka för att orsaka problem men det kan såklart vara fler läckage/fel och det kommer du märka sen efter du nollat adaption.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227
    Satte i ett programkort på engelska och vid short/long term fuel så hade jag som mest 8% när jag gasade på lite, vid tomgång bara +- nån procent
    Saab 9-5 2005

Liknande ämnen

  1. fördröjning vid gaspådrag
    Av Henriku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 16:12
  2. Koppla elfläkt med ~3-5minuters fördröjning..
    Av piko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 01:21
  3. Fördröjning i ACC! Hjälp!
    Av Unisoldier i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 00:26
  4. Fördröjning vid start 9-3 SS
    Av X i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •