Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: AUX in kontakt + Ladda telefonen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    AUX in kontakt + Ladda telefonen?

    Hej alla!
    Jag har ganska nyligen köpt mig en Saab 9-5 kombi från 03, och hade nu tänkt ge mig på att koppla in AUX i den.
    Jag har sökt runt en del och hittat en del olika lösningar, men jag vill inte löda, kassettband med AUX kabel har jag bara erfarenhet av dåligt ljud och håller i någon månad.
    FM sändare är inte iheller någon höjdare av min erfarenhet.

    Jag har iaf stött på www.saabaux.se, googlat en hel del och fått lite blandade åsikter på det, så därför bäst att fråga Saab eliten som sitter här
    Men anledningen till att jag inte har köpt och provat är framförallt för att den använder ström ifrån cigarett tändaren och jag har gärna möjligheten att kunna ladda telefonen samtidigt som jag streamar med den på både bluetooth och sladd läget.

    Har ni tankar, förslag, eller hur har ni löst det?

    /Kim

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS

    BlueSaab är ett annat alternativ
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Jag har Saabaux i OG9-5an med AS3 systemet. Valde att plocka +12V ifrån en signal som går till slutsteget. Så när stereon är på så är Auxkitet på. (Det är en +12V remote spänning). Minns inte vilken kontakt och pinne den +12V spänningen ligger på just nu...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS

    BlueSaab är ett annat alternativ
    Tack

    Länk till det? Google genererade bara lite diverse youtube videos och länk till en blogg som verkade ganska död.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Jag har Saabaux i OG9-5an med AS3 systemet. Valde att plocka +12V ifrån en signal som går till slutsteget. Så när stereon är på så är Auxkitet på. (Det är en +12V remote spänning). Minns inte vilken kontakt och pinne den +12V spänningen ligger på just nu...
    Hur tycker du att ljudkvalitén är? Sänder som den ska och sprakar inte, eller är volym som ligger i botten?

  5. #5
    Väldigt bra kvalitet. Beror ju lite på vad man stoppar in. Min SaabAux är kopplad till Parrot Mki9200 system som har en bra line-out.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kolla med Etnoy, han är/var väl lite inblandad + Zimm har något mer på G

    Länk

    Länk

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    SaabAUX.jpg

    Blir inte riktigt klok på alternativen med tanke på att där är bara ett alternativ med panelknapp som jag då antar att det är den blanka "knappen" man sätter bredvid cigg uttaget med ett uttag fastsatt för att koppla en AUX kabel i? Och den är då i paketet som är för ventilerade säten vad det nu innebär?

    De två i mitten är ju logiska, men den översta då utan panelknapp?

    Om någon kunde förtydliga för en ny Saab entusiast så hade jag varit tacksam

  8. #8
    Den första utan panelknapp kör jag med. Jag har Saabaux kopplat till Parrot systemet bakom instrumentpanelen, då behöver jag inte någon panelknapp. Därför existerar nog den varianten.. för dom som kopplar in det mer "fast" på andra sätt.
    Ventilerade stolar innebär att det inte finns plats bredvid stolsvärmeknapparna. Förekommer knappt vet jag inte om jag kan hålla med om.. men visst, inte jättevanligt.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Den första utan panelknapp kör jag med. Jag har Saabaux kopplat till Parrot systemet bakom instrumentpanelen, då behöver jag inte någon panelknapp. Därför existerar nog den varianten.. för dom som kopplar in det mer "fast" på andra sätt.
    Ventilerade stolar innebär att det inte finns plats bredvid stolsvärmeknapparna. Förekommer knappt vet jag inte om jag kan hålla med om.. men visst, inte jättevanligt.
    Så alltså innebär panelknapp en plast "knapp" med uttag för AUX?

    CDConnect känns ju som det vettigaste i dagens läge iaf då många verkar ha det och verkar funka bra för de flesta.

    Men kan du byta låtar då osv med ratt kontrollerna?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Kimprex Visa inlägg
    Så alltså innebär panelknapp en plast "knapp" med uttag för AUX?

    CDConnect känns ju som det vettigaste i dagens läge iaf då många verkar ha det och verkar funka bra för de flesta.

    Men kan du byta låtar då osv med ratt kontrollerna?
    Precis! En panelknapp är bara en dummyknapp med 3.5mm jack. Väljer du bluetooth varianten så kan du kontrollera låtarna med rattkontrollerna. Det kan INTE jag. Jag har däremot en fjärr till Parrot systemet där jag gör detta..

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Precis! En panelknapp är bara en dummyknapp med 3.5mm jack. Väljer du bluetooth varianten så kan du kontrollera låtarna med rattkontrollerna. Det kan INTE jag. Jag har däremot en fjärr till Parrot systemet där jag gör detta..
    Stort tack för alla svar till alla dumma frågor hehe

    Och djupt i texten fann jag detta "Blåtandsprodukten skiljer sig gentemot standard med två ytterligare egenskaper, den har inbygd förstärkare vilket ger högre volym och den möjliggör också att man hoppar mellan låtar på den anslutna telefonen via ratt- eller stereoknappar."

    Så lär nog bli blåtand som de ser ut just nu. Men ändå inte dags än så kanon bra att veta hur du löste de med ditt system ifall man får idéer att göra något sånt

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    ...Valde att plocka +12V ifrån en signal som går till slutsteget. Så när stereon är på så är Auxkitet på. (Det är en +12V remote spänning).
    Detta är ett mycket bra tips, jag har min inkopplad mot 12V-uttaget i panelen som det tidiga monteringsanvisningarna visade.
    Detta är inte alls bra, bara spänning vid nyckel på ON.
    Inte orkat att ändra detta ännu, men det är riktigt störande att inte kunna använda aux'en när man står stilla utan att ha "allt" på...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hittar inte Bluetooth meny för att koppla telefonen NG9-3 -08
    Av aan1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 14:04
  2. Bästa trådlösa telefonen ?
    Av csan i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 17:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •