Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: OBD-verktyg för Saab 9-3 årsm 1999?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53

    OBD-verktyg för Saab 9-3 årsm 1999?

    Hej!

    Jag har en Saab 9-3 av årsmodell -99 och undrar om det är någon som känner till något bra och billigt verktyg som kan användas för felkodsutläsning (OBD=On Board Diagnostics) på dessa bilar? Jag googlade och hittade exempelvis den här https://www.teknikproffset.se/Bil/Bi...SABEgKLWPD_BwE . Frågan är om den funkar eller om det finns något bättre verktyg.

    Jag har problem att starta bilen. Misstänker tändkassetten men skulle troligen vara hjälpt av att kunna läsa ut ev. felkoder från motorstyrenheten (Trionic 5). Startmotorn går. Jag har bränsle fram till bränslefördelarskenan. Bytt tändstift, men det hjälpte inte heller. Har haft problem med en annan tändkassett för många år sedan och efter byte funkade starten igen.

    Mvh Jan

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Hej! I den här tråden kom vi fram till att det borde fungera men tyvärr blev det aldrig bekräftat: http://forum.saabturboclub.com/showt...ej-att-fungera

    Jag och många andra här har både Tech2 och billigare OBD2-läsare. Om du berättar var du bor så kan du kanske få hjälp att läsa ut koderna. OBD2-läsare som pratar blåtand med android-telefon kostar runt 300kr på Kjell, du kanske har någon i bekantskapskretsen som har en sån så kan du testa före ev köp. De generiska OBD2-läsarna kan bara läsa och återställa motorfelkoder medan en Tech2 kommer åt alla felkoder och massor av annan information från bilarnas samtliga styrdatorer.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    "Vanlig" OBD2-läsare funkar finfint på en 99a, jag vet med säkerhet då jag har haft en 99a och använde ofta en mycket simpel scantool.net-adapter med en riktigt tidig ELM-krets, en sån som bara kunde ett enda protokoll.
    Moderna ELM-kretsar kan ju i princip alla förekommande protokoll så de kan med säkerhet läsa felkoder.

    Dock skall ju sägas att om inte motorlampan lyser på bilen så finns troligen inga koder som kan avläsas med en OBD-läsare.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Hej! I den här tråden kom vi fram till att det borde fungera men tyvärr blev det aldrig bekräftat: http://forum.saabturboclub.com/showt...ej-att-fungera

    Jag och många andra här har både Tech2 och billigare OBD2-läsare. Om du berättar var du bor så kan du kanske få hjälp att läsa ut koderna. OBD2-läsare som pratar blåtand med android-telefon kostar runt 300kr på Kjell, du kanske har någon i bekantskapskretsen som har en sån så kan du testa före ev köp. De generiska OBD2-läsarna kan bara läsa och återställa motorfelkoder medan en Tech2 kommer åt alla felkoder och massor av annan information från bilarnas samtliga styrdatorer.
    Tackar! Jag kanske kan få något svar från trådskaparen ifall det funkade till sist. Jag ska också kolla upp vad det var för verktyg som användes. ELM-någonting. Jag bor i Västerås och bilen tar sig inte härifrån för tillfället Om det finns någon här som skulle vilja hjälpa till att kolla felkoder på min bil vore det toppen. Samtidigt skulle jag gärna vilja ha ett eget system som funkar för en inte alltför dyr penning. Jag vill ju liksom inte lägga ner mer pengar på testutrustning än vad bilen är värd Några hundralappar för ett interface och shareware till datorn vore optimalt om det kunde funka. Ska ta och kolla motorlampan också som bollman skriver i nästa inlägg men vad jag kan minnas så lyste ingen motorlampa när jag slog på tändning eller försökte starta. Mvh Jan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    "Vanlig" OBD2-läsare funkar finfint på en 99a, jag vet med säkerhet då jag har haft en 99a och använde ofta en mycket simpel scantool.net-adapter med en riktigt tidig ELM-krets, en sån som bara kunde ett enda protokoll.
    Moderna ELM-kretsar kan ju i princip alla förekommande protokoll så de kan med säkerhet läsa felkoder.

    Dock skall ju sägas att om inte motorlampan lyser på bilen så finns troligen inga koder som kan avläsas med en OBD-läsare.
    Tack bollman! Jag lutar nog åt att beställa en "Felkodsläsare Super Mini ELM327 Bluetooth 1.5" (den jag länkade till) för en hundring och testa. Osäker på om motorlampan lyser. Får kolla upp det.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    För framtida referens så kan man säga att alla SAABar från och med 1996, alltså ng900 och 9000, och alla bilar därefter kan avläsas med vanlig OBD-läsare.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Även tidiga 9-5?
    Jag hade NG900 -94 samtidigt som 9-5 -00 2.0t och den senare går ej att läsa med ELM327 och liknande och jag har provat flera olika varianter, Tech2 är det inga problem så bilens uttag går att kommunicera via. Minns jag rätt funkar det felfritt från -02 på alla 9-5 och på tidigare fick Aero'n stödet tidigare än t.ex. 2.0t
    Lite saxade citat från en gammal tråd i ämnet

    Citat Ursprungligen postat av Karl_Z Visa inlägg
    Jag har en SAAB 9-5 -99 och jag kan koppla upp mig med min OBD interface (ELM327) men jag kan inte läsa några sensorvärden eller någonting. Jag har provat mitt interface på en SAAB 9-5 -02 och där fungerade det klockrent.
    Citat Ursprungligen postat av Hyppe Visa inlägg
    Jag har provat 2 st ELM 327 interface, både USB och seriellt men ingen vill koppla upp sig mot min 9-3 Aero -00. Funkar bra till Volvo och andra SAAB:ar men inte min.
    Citat Ursprungligen postat av Hedis Visa inlägg
    Jag har inte satt mig in i problemet. Men det verkar ju som om just -00 fick någon annorlunda parametersättning eller liknande.
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    var det inte problem med 9-5 från 00 LM hade väl problem att få just dom att fungera och min box är naturligtvis en 00:a
    Citat Ursprungligen postat av Karl_Z Visa inlägg
    Jag har köpt ett ELM327 ver 1.2a från Ebay (troligen är det en kopia). Den fungerar klockrent förutom på just min bil.
    Jag har provat den på en SAAB 9-5 -03, Volvo V70 och VW Lupo och på samtlga dessa bilar fungerade det smärtfritt. Men på min SAAB 9-5 -99 vill den inte fungera.
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    till saab ska man ha ett interface som stödjer ISO 9141-2 (K-line).
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag lånade tidigare en OBD mojäng för att se om/vad som gick att läsa ut men eftersom min 9-5 är just en -00 så gick det inte.
    Citat Ursprungligen postat av Apex Visa inlägg
    Jaha är det bara att ge upp sökandet efter ett interface som funkar till 2,3:an då eller, är det någon som har lyckats med en 00:a

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Nja, inte T7-motorer utan bakre lambdasensor (vilket för 9-5 är 2.0t 1998-2000 (ej 2001) och 2.3t 1998-1999).

    Och efter lite rotande på min bil har jag insett varför - bilarna utan bakre lambda har i grund och botten samma program som de med bakre lambda, det är bara felkontrollen som är avslagen, och den ligger i OBD-koden. Slår man (med T7suite) av OBD2 på en 2000 2.3t så går den utan bakre lambda utan att ge felkod, slår man på OBD2 på en 1999 2.3t så ger den felkod om man saknar bakre lambda. (Skillnaden på motorgången utan bakre lambda inkopplad är mycket marginell, men den saknar då övervakning av att katalysatorn fungerar som den ska.)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-10-06 klockan 21:23.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hyppe som Herman citerar ovan säger att det inte funkar på 9-3. Jag har inga problem att läsa min OG 9-3 Aero MY2000 med en ELM327 och iPhone.
    Och om det nu finns piratversioner så är jag rätt säker på att det är en original ELM327, köpt på Kjell & co för dyra pengar.
    Men någon tidig 9-5:a har jag inte testat.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog säga att den du köper på Kjell & Co med till visshet gränsande sannolikhet är precis lika mycket pirat som de för 25:- på aliexpress. Här är om originalet, kretsen kostar (i sina olika varianter) runt 150:-/st:
    https://www.elmelectronics.com/products/prices/
    https://www.elmelectronics.com/products/ics/obd/

    En uppenbar sak med många pirat-varianter är att de hävdas vara V1.5, men det har aldrig funnits en original ELM327 V1.5. Piratversionerna är normalt baserade på V1.0 med modifieringar:
    https://en.wikipedia.org/wiki/ELM327#Pirate_clones
    https://can-newsletter.org/tools/too...wgsoft_140123/
    Men så länge man bara använder generiska programvaror, inte är överdrivet känslig för att den kan krascha och inte föröker köra ELM:s egna programvara är allt lugnt. Dvs, piraterna fungerar bra för att t.ex. läsa ut och nollställa felkoder med Torque.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2017-09-26 klockan 02:23.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle nog säga att den du köper på Kjell & Co med till visshet gränsande sannolikhet är precis lika mycket pirat som de för 25:- på aliexpress. Här är om originalet, kretsen kostar (i sina olika varianter) runt 150:-/st:
    https://www.elmelectronics.com/products/prices/
    https://www.elmelectronics.com/products/ics/obd/

    En uppenbar sak med många pirat-varianter är att de hävdas vara V1.5, men det har aldrig funnits en original ELM327 V1.5. Piratversionerna är normalt baserade på V1.0 med modifieringar:
    https://en.wikipedia.org/wiki/ELM327#Pirate_clones
    https://can-newsletter.org/tools/too...wgsoft_140123/
    Men så länge man bara använder generiska programvaror, inte är överdrivet känslig för att den kan krascha och inte föröker köra ELM:s egna programvara är allt lugnt. Dvs, piraterna fungerar bra för att t.ex. läsa ut och nollställa felkoder med Torque.
    Som jag förstår det när jag kollar på ELMs hemsida så säljer de bara kretskort till olika tillverkare som gör sina egna produkter. För den ELM som jag länkade till (https://www.teknikproffset.se/Bil/Bi...SABEgKLWPD_BwE) "Felkodsläsare Super Mini ELM327 Bluetooth 1.5" så trodde jag först att 1.5 refererade till Bluetooth-versionen, men då jag kollar https://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth så tycks det inte finnas någon sådan version.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    53
    Hmm, läser just i Kjell & Companys manual (https://www.kjell.com/se/.mvc/Docume...5-a7410085ef09) för ELM327 att man först ska starta bilen för att kunna läsa ut felkoder. Märkligt! Jag trodde det kunde räcka med att slå på tändningen. Det är ju för att bilen inte startar som jag har behov av ett OBD-verktyg...

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nu skall vi nog inte lita på Kjell för att information.
    OBD uttaget brukar vara spänningssatt hela tiden vilket syns på många adaptrar om de har indikering och för att få kontakt med bilens enheter måste de vara igång, dvs. tändningen vrids till ON.
    Det räcker.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-26 klockan 07:20.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nja, inte T7-motorer utan bakre lambdasensor (vilket för 9-5 är 2.0t 1998-2001 och 2.3t 1998-1999).

    Och efter lite rotande på min bil har jag insett varför - bilarna utan bakre lambda har i grund och botten samma program som de med bakre lambda, det är bara felkontrollen som är avslagen, och den ligger i OBD-koden. Slår man (med T7suite) av OBD2 på en 2000 2.3t så går den utan bakre lambda utan att ge felkod, slår man på OBD2 på en 1999 2.3t så ger den felkod om man saknar bakre lambda. (Skillnaden på motorgången utan bakre lambda inkopplad är mycket marginell, men den saknar då övervakning av att katalysatorn fungerar som den ska.)
    Den 9-5 SC 2,0t -99 jag hade uppdaterade min SAAB åf programvaran till Ecu på till en nyare variant och det gav den OBD2 stöd.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    köp vevaxelgivare och tändkassett och prova
    Om vevaxelgivaren fungerar så ska varvräknaren röra sig lite när du provar att starta.
    Jag vet att detta inte är svar på din fråga men om man nu vill vara ekonomisk så tycker jag att du ska lägga pengarna på delarna istället.
    Om du själv skruvar bort dessa eller köper på t.ex tradera så kostar det ca 300-400:-
    Det finns massor med trådar på detta forum där man försöker laga dåliga batterier genom att köpa dyra "klena" avancerade laddare men där man i slutändan ändå får byta batteri och varför inte lägga pengarna rätt på en gång.
    ELM obd2 är likadana kina prylar allihopa och dom fungerar i dom flesta fall.
    Gamla 9-5:or får man uppgradera mjukvaran i styrboxen för att få stöd för obd protokollet, samtidigt ska man på dessa dra en extra kabel från bromsljuskontakten för att slippa få vridmomentsbegränsning p.g.a bromsfel.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Cab årsm 00 185hk
    Av Gyllis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-04-16, 13:49
  2. Köpråd SAAB 900 Årsm 96
    Av Loffe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 20:53
  3. Glapp i Styrväxel 9-3 årsm.1999
    Av Viggen-99 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 11:50
  4. Saab 9-5 årsm 02-05
    Av RZ i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •