Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Batteriköp 9-3 TID aut

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139

    Batteriköp 9-3 TID aut

    Hej, nu har jag tröttnat på att ladda mitt batteri, har gjort det cirka 15 gånger sen jag köpte bilen för 12 månader sedan. Generatorn byttes precis innan jag köpte bilen så mitt batteri är nog rätt kört.

    Innan körde jag bilen långa sträckor men nu kommer bara tjejjen köra bilen till och från stan 2 mil sammanlagt, det är en 9-3 1.9tid automat med fungerande diselvärmare.

    Duger biltemas BATTERI SMF 12V 75AH http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AH-2000029863/

    Eller ska jag köpa något starkare ?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Säkert inget fel på biltemas, har själv deras grå med 4 års garanti. Vill du ha bättre köp Varta Blue Dynamic. Hade jag i en Honda Crx med manuellt halvljus, höll många år med flera djupa urladdningar.

    Finns på bds och autoexperten också tror jag.

    Edit: Annars är väl tipset att kolla om du får plats med högre Ah batteri.
    EDIT 2: Hitta ett Tudor 85Ah EL-96084.
    Senast redigerat av TijY den 2017-09-24 klockan 16:27.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Lite klent. 85Ah och 750A ska originalbatteriet ligga på, dieselbilarna brukar ha lite kraftigare batteri än bensinbilarna och särskilt om man har dieselvärmare så brukar detta vara viktigt.

    Har ingen erfarenhet av Biltemas billigare batterier, bara av deras AGM batterier.

    Ska det vara ett märkesbatteri så kan det vara värt att köpa från Tyskland istället, ex. https://basba.de/

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Verkar vara bra priser i Tyskland. Är leveransen snabb ?

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Köp från Tyskland brukar innebära några extra dagars leveranstid jämfört med om man köper på nätet i Sverige. Sedan är batterier så pass tunga att det kan vara utkörning eller hämta på terminal som gäller.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    DHL från Tyskland är i regel ca 2-3 dagar och körs ut till mottagaren av PostNord i vanliga fall. Kanske beror på mottagarort såklart men ger en fingervisning.

    Optima Red/Yellow batterier går hitta för rätt exakt halva priset om man letar lite om man är intresserat av ett sånt batteri. Finns väl säkerligen bättre också såklart men.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Om du ska köra mycket korta sträckor, vilket jag tolkade det som, så kanske det är en poäng att köpa en laddare med snabbanslutning. Laddare har du ju redan, så beroende på modell så kanske det finns enkla delar för en liten slant. Jag har en ctek-laddare och har monterat en snabbanslutning på mitt batteri: http://www.clasohlson.com/se/Laddkab...icator/36-3764

    Bytte batterier på båda bilarna i familjen förra året. Man blir lite avundsjuk när man ser priserna i Tyskland. Jag hade dock inte möjlighet att vänta.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •