Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Oljeläckage höger sida B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    Oljeläckage höger sida B2x5

    Här har det runnit ett tag. Tycker det har förvärrats så läge att göra något åt det.
    Någon som på rak arm kan tänka sig veta vart det rinner ifrån?
    Försökte trycka in huvudet utan framgång.

    Ser ut att rinna ända uppe vid generatorn?
    IMG_0347.jpg
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  2. #2
    Grundladd Risigs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    116
    Medlem#
    -
    Kollat slangarna till oljefällan? Dom 2 övre på oljefällan. Sitter i samma båt.. börjat droppa ned på golvet, jag kollade mina och dom satt ej intryckta ordentligt men detta hjälpte ju ej, oljetryckskontakten?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Gäller den en 2004 eller nyare finns även en anslutning från oljefällan in i blocket och där sitter en o-ring, möjlig felkälla.
    Jag har varit med om att oljefällan i sig har läckt och då är det byte som gäller.
    Sedan kan det ju komma längre upp också och där sitter sträckaren till kamkedjan som det ibland läcker från och en ny stålgummiring brukar lösa läckaget.
    Nästa möjliga källa är läckage från oljekanalen som sitter väldigt nära hörnet och är jobbigare att åtgärda så undersök de övriga först.
    Börja med att tvätta rent för att kunna lokalisera oljekällan, fartvinden gör att olja kan hamna långt från läckan

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Ser ut att komma från högra sidan av motorn. Kolla om man uppifrån kan se något läckage från kedjesträckaren eller mellan block och transmissionskåpa. Kan även komma från vevaxeltätningen bakom remhjulet. Rengör och kolla igen efter ett litet tag.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Misstänker också kamkedjesträckarens tätning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Jag har samma problem. Har en Aero 06. Kommer olja på höger balk. Jag pratade med Saab här i stan och det är sällan oljefällan eller slangar. Mekaniker misstänkte som nämnts ovan packning till kamkedjesträckaren eller ventilkåpspackningen. På min trodde besiktningsmannen att det var främre vevaxeltätningen. Så jag kommer byta den packboxen samt oringen innanför till oljepumpen. Kommer byta inre och yttre ventilkåpspackningen samt packning sträckaren samt be till gud att det inte är oljekanalen i topplock topplockspackningen. Återkommer när det är bytt

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Nu var det klart. Packboxen den bruna som sitter vid remskivan var ok dock så fuktade den stora oringen bakom så den byttes. Sedan byttes packningarna till kamkedjesträckaren där hade det fuktat en del. Packningarna båda till ventilkåpan byttes. De var inte runda längre utan platta och torra så det hade fuktat en del där också. Sedan byttes några oringar till vevusventilationen. Den nedre slangen som går till den svarta lådan tror det är oljefällan där hade o-ringen gått sönder så den byttes också. Nu ska jag köra tills nästa oljebyte får jag se. Hoppas att detta kan hjälpa dig lite.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Tar tag i detta först nu.
    Vad jag kan se ser det ut att komma olja från sträckaren.
    Blir väl till att lägga en order packningar.
    Senast redigerat av Moderator den 2018-06-23 klockan 14:13. Anledning: §3.5 Bilder som används med [img]-tag får vara maximal 800px breda. Och lite skärpa skadar inte
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage tätningsplugg ventilkåpa B2x5
    Av Gee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-09-19, 20:21
  2. [LÖST] Oljeläckage vid ventilkåpan B2x5 Automat
    Av Jannesgarage i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-11-28, 13:54
  3. Oljeläckage OG9-3 B2x5
    Av Appelqvist i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2016-07-06, 21:55
  4. 95 MY01 Oljeläckage vänster sida på motorn (Bilder)
    Av Winbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •