Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Oljeläckage servopump NG9-3 B207

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det är inte servoolja?

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tror inte det för nivån har varit ok på den i över ett år...men jag ska kolla och återkomma!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Den har en grön ton i sig så det känns som det är typ packningen till servopumpen??

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Väldigt vanligt att man behöver dra åt slangklämman under behållaren för servo-oljan på många bilar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Har inte haft möjlighet att lyfta igen men jag kolla servooljan och där var det bra nivå. Eller mäter man med det mätstickeförsedda locket iskruvat eller bara vilande på toppen?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Hej,

    Nu har läckaget tilltagit. Eftersom jag ska göra lite andra större reparationer försöker jag bedöma detta så jag får en bild av om bilen är värd att finfixa eller ska säljas.

    Jag har tagit lite fler bilder, två nerifrån och en uppifrån, se nedan. Anslutningen på servooljetanken (märkt B) känns torr och fin så jag tror inte det läcker där. Slangen som ansluter vid märkningen A innehåller väl inte olja?

    Servooljetanken är oljig på undersidan så då måste det väl vara den där packningen? Byter man bara den eller byter man mer när man ändå håller på?


  7. #27
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Min läcker också därifrån någonstans, ska byta packboxen nästa vecka.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-3-ss-(mfl-)
    Finns en till tråd om samma sak, men hittar den inte just nu
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #28
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Den där servobehållaren på bild 3 skulle jag lyfta upp och torka av innan vidare åtgärd.
    Är locket verkligen tätt?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Oljeläckage B207 saab 9-3 -06

    Hittade faktiskt den här nu: http://forum.saabturboclub.com/showt...rvopump-9-3-03

    Vad som gör mig lite konfunderad är att oljan i servtanken är klar med grön ton. Nivån stabil. Läckaget är svartgrönt. Motorolja ska väl tryckas in i servotanken om packboxen är dålig?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2017-12-31 klockan 13:28.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    RZ: eh, nej, men det uppkom i samband med att jag tog bilden. Jag vred sönder locket. Trodde inte det syntes så bra


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jag har haft ett oljeläckage från vakuumpumpen, det letade sig ner på samma sätt där. Inte svårare att laga än servopumpen, bara en packning att byta.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398
    Ett klassiskt ställe på b207-motorn att det läcker. I flera fall på samtliga mina 4st 9-3'or har jag fått byta packboxen som sitter mellan servopumpen och motorblocket. Den packboxen håller inte tätt så motorolja tar sig in i servobehållaren och jag antar att det är värmen som pajar själva behållaren. Behållaren brukar se lite svullen ut och skarven som löper runt hela behållaren brukar se lite tråkig ut. Packboxen kostar typ 20:-(billig är den iaf) och det brukar ta ca 1h att byta den för en glad amatör.
    Om det är packboxen som inte håller tätt ser du lätt av att kolla i behållaren vilken färg oljan har. Servooljan är en klarröd vätska, medan motoroljan är svart. Är din servobehållare fylld med röd olja är det nåt annat fel än packboxen.
    Ofta har behållaren rätt nivå med olja, så många misstar sig nog att det är korrekt. I vissa fall kan det bli för högt tryck i behållaren av all motorolja så den pressar ut lite genom locket.
    Hojta om du behöver mer guidning ifall packboxen behöver bytas:-)
    Have you ever seen horses pushing?!!

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Oljeläckage B207 saab 9-3 -06

    Ser den här servooljan frisk ut? Bifogar bild på oljan i min servotank mot vitt papper. Nu har bilen i och för sig stått i nästan två veckor men jag tyckte det såg likadant ut när jag kollade efter en körning. Är det verkligen motorolja i servooljan?


  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Det är olja i den och den ska vara grön inte röd i b207 motorerna. Det rymmer typ 1 liter nånting. Byt den och ny vätska så får du nog slut på läckaget

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Pressas det in motorolja i servopumpen läcker det för att det blir så mycket i den så att det trycks ut vid locket. Hur ser nivån ut?

  16. #36
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Om du tänker byta:
    Det är enkelt men lite tidskrävande.
    Jag gjorde bytet nyligen och höll på att tappa andan när jag insåg att jag nästan använt upp allt av de 3 liter servoolja som jag köpte för att byta & skölja (utan att vrida på ratten, vilket man inte ska göra).
    Men den halvliter jag hade klar räckte för att fylla upp behållaren efter sista sköljningen, och nivån har hållt sig (färgen också).
    Så se till att ha kvar minst en halvliter för efterfyllning vid sidan av sköljning.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Oljeläckage B207 saab 9-3 -06

    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Det är olja i den och den ska vara grön inte röd i b207 motorerna. Det rymmer typ 1 liter nånting. Byt den och ny vätska så får du nog slut på läckaget
    Men den är ju grön?

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #38
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Grön-grå skulle jag säga. Precis som min såg ut, och då var locket och burken kladdig på utsidan pga långsam uttryckning av oljan.
    Du ser ju de brun-svarta färgskiftningarna. Även om de tunnare/övre delarna på pappret är grönare än resten så finns det mörkare missfärgningar.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Oljeläckage B207 saab 9-3 -06

    Ok, då blir det att fixa detta med då.

    Men vad menar du med att inte vrida på ratten? För att skölja ur pumpen måste man väl det?

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-15 klockan 12:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #40
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Nej, pumpen går när motorn går. Saabs instruktioner är att inte vrida på ratten. Vill man vara extra noga kan det kanske vara idé att skölja ur oljan igen efter ett antal mil/svängningar för att få ut så mycket av möjligt av den förorenade oljan, men jag är inte tillräckligt insatt i systemet för att avgöra det. Antagligen ligger det små mängder av förorenad olja kvar i styrservon, men det kanske är så lite att det inte spelar någon roll. Och med tanke på prislappen på en liter olja kommer jag inte att göra det så länge färgen är bra.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-11 klockan 00:04.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage NG9-3 B207
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-04-15, 11:51
  2. [LÖST] Oljeläckage NG9-3 B207
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-06-25, 14:58
  3. Oljeläckage NG9-3 B207
    Av Mrbled i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-05-18, 09:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •