Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nya skivor och belägg fram 9-3 2008

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Nya skivor och belägg fram 9-3 2008

    Behöver köpa nya skivor och belägg fram då dessa ger otrevliga ljud ifrån sig och riktigt nötta med stora kanter.

    Såg att maptun parts säljer 3 olika kit för skivor fram. Jag har en 2,0t biopower men kör lugnt, går det att köpa kittet för 1195kr?
    Finns både 285mm och 302mm, går någon av dessa att använda eller är det något man bör tänka på?

    Eller finns det original för billigare eller motsvarande bättre eftermarknads skivor+belägg.

    Jag är ny på saab och alla tips är bra.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    carpart1.se riktigt billiga sitter bak på min 9-5a
    getech.se
    speedparts.se

    Skippa de billigaste noname beläggen om du kan är mitt tips dok.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-03/broms/fram/ där ser du vilka skivor du ska ha.

    Och ja om din bil har 285mm så funkar 1195kr kittet.
    Senast redigerat av TijY den 2017-09-24 klockan 01:41.
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Bör inte original kittet från maptun vara bäst val, då är det original. Behöver inga proffs reservdelar utan bra delar som håller.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jo, jag väljer oftast originaldelar från Maptun. Då riskerar jag inte att få göra om jobbet inom kort samt priset brukar vara bra.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    Behöver köpa nya skivor och belägg fram då dessa ger otrevliga ljud ifrån sig och riktigt nötta med stora kanter.

    Såg att maptun parts säljer 3 olika kit för skivor fram. Jag har en 2,0t biopower men kör lugnt, går det att köpa kittet för 1195kr?
    Finns både 285mm och 302mm, går någon av dessa att använda eller är det något man bör tänka på?

    Eller finns det original för billigare eller motsvarande bättre eftermarknads skivor+belägg.

    Jag är ny på saab och alla tips är bra.
    Bara för att beläggen är utslitna och behöver bytas är det inte säkert (=knappast troligt faktiskt) att du behöver byta skivor. Originalskivor (och alla andra oxo?) håller betydligt längre än vanliga belägg. Byt bara det som är utslitet är en bra strategi. Undantag: Av säkerhetsskäl byt alltid bromsbelägg och skivor både höger och vänster när ena sidan behöver bytas.
    Men behöver man byta skivor är det smart att byta belägg för att de gamla (fina) beläggen är normalt inslitna och ojämna och passar gamla ojämna bromsskivan lika bra som de passar dåligt till en ny jämn bromsskiva.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    I mitt fall är skivorna dåliga och utslitna och jag tror de ger ett surr när man kör bilen. Beläggen var fina men jag har köpt både nya skivor och belägg fram.

    Nu till monteringen.
    Ska jag köpa torx-hylsa eller torx-nycklar? torxbultarna sitter med loctite har jag läst, och då sitter de hårt. Jag läste någonstans att man kanske var tvungen att behöva nyckel bak då hylsa inte kom åt. Jag tänkte inte köpa både hysla och nycklar utan köper antingen eller så jag har för både fram och bak bromsok-hållare.

    Och vad är det för glidpinnarna, torx eller insekts?

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Glidpinnarna vill jag minnas är 7mm insex.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Senast jag köpte originalbromsar till 9-5 så var beläggen MADE IN INDIA och skivorna MADE IN CHINA..... Låg förpackat i fina vita GM-kartonger

    Får ju hoppas GM har bättre kvalitetskontroll än valfri noname-leverantör men granskade man ytfinishen på beläggen så var det väldigt likt valfria Kina-belägg. Sammansättningen av ett belägg från t ex Brembo/ATE ser oftast helt annorlunda ut, friktionsmaterialet ser mer kompakt ut och inte lika "poröst". Bidrar kanske till längre hållbarhet eller bättre motståndskraft mot värme? Mindre damm också kanske för den delen. Dessa dammade i princip om man gnuggade två belägg försiktigt mot varandra precis före montering.

    Jag vet att tillverkningsland inte säger något om kvaliten på produkten så med den anledningen så monterar jag hellre "Kina"-GM än Biltemas motsvarande. Tror prisskillnaden var ynka 150kr på skivor/belägg fram jämfört med Biltema.

    Hur som helst så duger det säkerligen fint på en bruksbil men inget man stoppar på en fullpreppad racebil.
    Senast redigerat av joH900 den 2017-09-26 klockan 00:20.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Ja mina belägg är också tillverkade i Indien och står GM på. Skivorna såg annorlunda ut med någon ljusgrå beläggning på framsida medan bak var dem blank.

    Någon sa att GM var inte så förtjust i och lägga några pengar på saab utan ville bara försöka sälja det och köpte därav kanske billigaste möjligaste komponenter.

Liknande ämnen

  1. Nya skivor och belägg fram gnäller
    Av tuxy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-14, 21:43
  2. Prisfråga gällande byte av skivor och belägg fram
    Av ron66 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-11-08, 09:31
  3. [LÖST] Mjuk bromspedal efter byte av skivor & belägg fram OG9-3
    Av Gnomen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 17:02
  4. Hjälp vid byte skivor och belägg fram, 9000 '98.
    Av kidsten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •