Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nya däck, rullar inte jämnt, vobblar lite.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Nya däck, rullar inte jämnt, vobblar lite.

    Köpt nya goodyear däck. Vid balanseringen upptäcktes att däcken inte rullar rakt. Tittar man efter den raka linjen i däckmönstret ser man att den rör sig så här ~
    Det är inte mycket men det ska vara rakt menade däckfirman.
    De la om däcken två gånger men gick inte till sig.

    Vad kan det bero på och bör jag bara orolig? Det är inte mycket men lite störande eftersom det är nya däck.

    Har inte provkört ännu.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10430
    Ut o kör cirklar på en parkering med både högre och lägre däcktryck. Ut på motorväg o testa om det känns också.
    Hjälper inte det däcket att sätta sig ordentligt på fälgen. Är antagligen fälgen eller däcket defekt.

    Vart köpte du dem ifrån ?
    Slö törstig traktor S80 2.5FT BSR Aut -10
    Saab 9-5 Aero SC -02 st1 E85
    Saab 9-5 Aero SC -04

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Börja att kontrollera fälgen, enklast om man tar och hissar upp däcket och bygger upp/ställer/lägger linjaler för att se om fälgkanten är på samma ställe när man roterar däcket ett varv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    De är köpt på bythjul.se beställde förra söndagen och fick dem på torsdag, rätt bra.

    Ska mäta själv eller försöka.

    Har provkört idag och jag tycker man känner att bilen smågångar när man kör under 40km/h medan I höga farter känns ingenting.
    Jag tror fälgen är dålig.

    Frågan är vad detta påverkar. Kommer däcket slitas mycket fortare? Eller något annat negativt? Är det bara små gung sonäm knappt märks så går det att leva med, vad mer kan bli lidande om man inte skulle åtgärda detta?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Gungar i 40 km/h betyder normalt orundhet. Om du hissar upp däcket så det ligger precis över marken, och sedan lägger en planka som precis inte touchar och roterar ser man väldigt väl om det är problemet. Oftast beror orundheterna på kord-problem inne i däcket, eller slitbaneseparation.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-09-25 klockan 01:22.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Vad är det för däck då ? min kompis som var i däcksbranchen innan gnällde på att "billiga skitdäck" kunde vara sådär och var omöjligt att få till, han vägrade i princip att hantera andra däck än dom han ansåg var tillräckligt bra
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Goodyear efficientgrip performance

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, då ska det ju inte vara några problem med den biten iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    De är köpt på bythjul.se beställde förra söndagen och fick dem på torsdag, rätt bra.

    Ska mäta själv eller försöka.

    Har provkört idag och jag tycker man känner att bilen smågångar när man kör under 40km/h medan I höga farter känns ingenting.
    Jag tror fälgen är dålig.

    Frågan är vad detta påverkar. Kommer däcket slitas mycket fortare? Eller något annat negativt? Är det bara små gung sonäm knappt märks så går det att leva med, vad mer kan bli lidande om man inte skulle åtgärda detta?
    Hur var det med de gamla däcken,upplevde du samma problem innan du skiftade till de nya?
    Är det fälgen så borde du kännt det även med de gamla,annars kanske det är dags för reklammation av däcket.
    Om du skriver var du bor kanske någon i klubben kan titta på hjulet.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    De gamla däcken hade slagit sig på något sätt och blivit som små bulor när man kände med handen efter däcket. Tydligen ett vanligt problem som kan hända och detta gjorde att däcken levde om som om det var ett dåligt hjulllager. Att jämföra med de gamla däcken gick inte att göra då de levde om och vibrerade mycket.

    Ska ta och mäta fälgen någon dag i veckan och ringa några bilfirmor och se om de känner till vad problemet kan vara. Men mest troligt är det fälgen som inte är som den ska.

    På tal om fälgar. Går det köpa originalfälgen till 9-3 någonstans till bra pris.
    Jag har likanande dessa fälgar https://cbsethumb.blob.core.windows....04-5422433.jpg

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Snabbfråga då.

    Var det endast ett däck som blev sånt?

    Om verkstaden monterar över det däcket till en annan fälg. följer problemet då vidare till nästa fälg eller stannar det på samma fälg?

    Så kan du se om det är fel på däcket eller fälgen.

    Följer felet med så är det fel på däcket och då löser dem ett nytt däck åt dig

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    De gamla däcken hade slagit sig på något sätt och blivit som små bulor när man kände med handen efter däcket. Tydligen ett vanligt problem som kan hända och detta gjorde att däcken levde om som om det var ett dåligt hjulllager.
    Det där är typiskt kord-brott, och kan t.ex. komma ifall de tränger in fukt och ger rostskador. Ibland är det en spik som inte orsakat punktering men öppat en väg in för fukt som är boven, men det problemet är vanligare på vissa märken än andra. I kategorin "andra" brukar alltid Michelin finnas.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av amoreex Visa inlägg
    Snabbfråga då.

    Var det endast ett däck som blev sånt?

    Om verkstaden monterar över det däcket till en annan fälg. följer problemet då vidare till nästa fälg eller stannar det på samma fälg?

    Så kan du se om det är fel på däcket eller fälgen.

    Följer felet med så är det fel på däcket och då löser dem ett nytt däck åt dig
    Båda de gamla framdäcken hade dessa bulor och de var på insidan av däcken om jag minns rätt.


    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det där är typiskt kord-brott, och kan t.ex. komma ifall de tränger in fukt och ger rostskador. Ibland är det en spik som inte orsakat punktering men öppat en väg in för fukt som är boven, men det problemet är vanligare på vissa märken än andra. I kategorin "andra" brukar alltid Michelin finnas.
    De gamla däcken var michelin däck, primacy hp. Jag minns inte vad mekanikern kallade problemet när däcket fått som små bulor runt om, kanske var kord-brott.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    De gamla däcken var michelin däck, primacy hp. Jag minns inte vad mekanikern kallade problemet när däcket fått som små bulor runt om, kanske var kord-brott.
    Är det en spik så är inga däck immuna. Om det är en spik som punkterat fuktskyddet så kan man inte helt sällan se rost runt hålet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Enda gången "premiumdäck" har trasslat för mig var ett byte på en tjänstebil jag hade på 90-talet. 4st GoodYear NCT3 tog plats. Ett gick inte som det skulle. Obalans. Ombalansering hjälpte inte. Samma visa när man körde. Balanseringen såg bra ut men under belastning kände man obalans. Av med däcket. Då konstaterades att det var en cordskarv som inte var ok. Det däcket borde ha slängts vid tillverkningen.

    Efter jag fått ett nytt så funkade allting.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Oljebyte är det verkligen nödvändigt då min bil rullar så lite/år?
    Av skruvis i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-01-03, 04:00
  2. Vilka däck rullar din bil på?
    Av Eyeball i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 17:45
  3. 9-3 -01, förarbältet rullar inte upp sig!
    Av kristoffer_201 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 22:37
  4. Bältesspännare rullar inte in
    Av Daniel_hbg i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •