Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tips rörande byte av subframebussningarna på 9-5?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125

    Tips rörande byte av subframebussningarna på 9-5?

    Tja, är det någon som har tips på hur man gör detta så smidigt som möjligt, med subframe kvar i bilen?

    Jag har nu på två kvällar lyckats byta 4 av 6. De bakre och de främre. Det har varit ett rent helvete. Jag har använt en saxlyft, två domkrafter, och en hel del olika saker att bräcka och bända med.

    Jag försöker byta till PU-bussningar från Professional parts Sweden. Är dessa normalt jobbigare än Powerflex? Följer Powerflex manual nämligen, men det går inte alls lika "smidigt" som dom får det att låta där.

    Största problemet jag har är väl egentligen att jag inte får subframen att sjunka ner tillräckligt när man lossat de 6 bultarna. (Har givetvis en stötta under). lossade även momentstaget från växellådan, det hjälpte en del.

    När man väl eldat/skurit ur de gamla bussningarna och ska pressa in de nya så är det också jävligt kämpigt, det var ett rent helvete att få bussningarna helt igenom hålen, även om jag pressade subframen hela vägen upp.

    Nåväl. 4 av 6 klara. "Bara" de två i mitten kvar. Nån som har tips kring dem? Ta loss fjäderben och skit kanske?

    Mvh Jens


    Sent from my TA-1012 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    De verkar hålla tveksam kvalitet, har fått byta på en 9-5 (främre/bakre länkarmsbussningar fram) efter 3000 mil. Främre bussningen glappade ca 5mm vilket blir riktigt illa ute vid hjulet.

    Hylsorna till dessa är inte i rostfritt stål som Powerflex, det gör att hylsorna rostar och gnager på bussningen så att den glappar runt hylsan.

    Måndagsexemplar? Osäker
    Problematiskt pga placering? Kanske

    Jag har inte testat powerflex på motsvarande position så de kanske håller lika dåligt också.

    Det problem du beskriver att bussningarna passar "sådär" hade upplevde jag också, de var lite jobbigare att få i jämfört med powerflex.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    De verkar hålla tveksam kvalitet, har fått byta på en 9-5 (främre/bakre länkarmsbussningar fram) efter 3000 mil. Främre bussningen glappade ca 5mm vilket blir riktigt illa ute vid hjulet.

    Hylsorna till dessa är inte i rostfritt stål som Powerflex, det gör att hylsorna rostar och gnager på bussningen så att den glappar runt hylsan.

    Måndagsexemplar? Osäker
    Problematiskt pga placering? Kanske

    Jag har inte testat powerflex på motsvarande position så de kanske håller lika dåligt också.

    Det problem du beskriver att bussningarna passar "sådär" hade upplevde jag också, de var lite jobbigare att få i jämfört med powerflex.
    Jag planerar denna operationen i vinter. Renoverar en subframe bredvid.
    Men då rekommenderar du att man köper Powerflex bussningar eller nya original bussningar, och inte några HD bussningar?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag undviker alla HD-bussningar. De håller som skrivits uselt jämfört med både original och Powerflex. Har inte prövat de i subframe utan på flertalet andra positioner på både i 9-5 och NG900/OG9-3.

    Powerflex passar väl 02- dåligt också?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag undviker alla HD-bussningar. De håller som skrivits uselt jämfört med både original och Powerflex. Har inte prövat de i subframe utan på flertalet andra positioner på både i 9-5 och NG900/OG9-3.

    Powerflex passar väl 02- dåligt också?
    Jag har letat och kollat med google, youtube och här på forumet mm. HD är precis som Powerflex tillverkade av polyuretan men MYCKET billigare. Jag förstår inte varför. Men det är lockande att satsa på HD när de marknadsförs exakt på samma sätt som PowerFlex och är billigare än original. Det finns faktiskt ganska många berättelser om de som monterat HD, som efter en kort tid gått sönder och blivit ersatta av PowerFlex. Tvärtom har jag inte hittat något exempel på. Vet faktiskt inte någon situation jag skulle välja HD. Men det en personlig, uppfattning.

    Med tanke på hur stor arbetsinsatsen är för att byta subframebussningarna är valde jag PowerFlex till typ 2-3 gånger priset av HD, för att inte chansa och riskera behöva göra om jobbet snart och ändå få köpa PowerFlex. TS bör överväga att skaffa Powerflex och ersätta HD redan nu om bilen skall behållas.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag har letat och kollat med google, youtube och här på forumet mm. HD är precis som Powerflex tillverkade av polyuretan men MYCKET billigare. Jag förstår inte varför. Men det är lockande att satsa på HD när de marknadsförs exakt på samma sätt som PowerFlex och är billigare än original. Det finns faktiskt ganska många berättelser om de som monterat HD, som efter en kort tid gått sönder och blivit ersatta av PowerFlex. Tvärtom har jag inte hittat något exempel på. Vet faktiskt inte någon situation jag skulle välja HD. Men det en personlig, uppfattning.

    Med tanke på hur stor arbetsinsatsen är för att byta subframebussningarna är valde jag PowerFlex till typ 2-3 gånger priset av HD, för att inte chansa och riskera behöva göra om jobbet snart och ändå få köpa PowerFlex. TS bör överväga att skaffa Powerflex och ersätta HD redan nu om bilen skall behållas.
    Tack för svaren alla. Jag har alltid valt powerflex tidigare, till alla postitioner på alla bilar, men av någon anledning hade jag dessa "HD" från Speedparts/Professional Parts liggande hemma så jag tänkte att jag monterar in dem då bussningarna på min 9-5 var helt slut, framförallt de bakre, i vanlig ordning.

    Jag har som sagt lyckats hänga in 4 (bakre+främre), men bestämt mig för att göra om jobbet till våren på alla 6, då med powerflex lila. Det gjorde en jävla skillnad att bara byta de 4 jag bytt, så det får duga för stunden.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Nu är det ju iofs så att de mittre bussningarna original har en diameter på 40mm medan de främre och bakre är 38mm. Dvs det borde väl gå lättare att pressa in dina återstående HD de mittre större hålen. Om du bara får bort de gamla...

    För att sänka subframen i mitten kan det vara värt att tänka på att den sitter med två skruvar i styrväxeln och tre skruvar i bakre motorkudden. De främre och bakre skruvarna har du väl total koll på numera.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nu är det ju iofs så att de mittre bussningarna original har en diameter på 40mm medan de främre och bakre är 38mm. Dvs det borde väl gå lättare att pressa in dina återstående HD de mittre större hålen. Om du bara får bort de gamla...

    För att sänka subframen i mitten kan det vara värt att tänka på att den sitter med två skruvar i styrväxeln och tre skruvar i bakre motorkudden. De främre och bakre skruvarna har du väl total koll på numera.
    Är inte bussningarna enbart 38mm har jag läst?
    Hur löser man det på de mittre bussningarna?


    Är powerflex delade från fabrik eller måste de skäras i tur?

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    1. Jo.
    2. Struntar i detta och monterar ändå, skall funka enl PowerFlex. Alt klipper till en 1mm rostfri plåtbit och placerar den i "glappet".
    3. De är inte delade. De skall pressas på plats, utan att delas.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. E85-artikel i DN, rörande problemen med E85
    Av Acadian i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 14:10
  2. Ett par frågor rörande en 9000
    Av fabbebock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 13:58
  3. Frågor rörande bl a turbotryck og 900 T16 Cab -88
    Av Storebror Gunnervik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 11:30
  4. Fundering rörande rostskydd NG9-3 vs. OG9-5
    Av Davidt8 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 13:04
  5. Frågor rörande bludder bla!
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •