Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Läckage kylarvatten B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Läckage kylarvatten B2x5

    RHH656, Saab 9-5 LTT, 170HK 1998, har uppmärksammat läckage av kylarvatten i höjd med grenrör, på förarsidan om värmeplåten. Kan detta vara annat än topplockspackning? Hur mycket jobb är det i sådant fall att byta? Knappast bara lyfta på toppen, dit med ny packning och skruva åt?

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Det är inte motorvärmare som läcker då?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det är faktiskt inte ovanligt och med tanke på bilens ålder så är det ju mycket troligt om den nu har värmare monterad?
    Annars kan det vara en rostig frostplugg. Demontera värmeskölden och försök att lokalisera läckaget
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-20 klockan 21:59. Anledning: typo
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Det går inte att lägga till bild här? Läckaget är lokaliserat, under nedre fästet på förarsidan till grenröret finns en "klack" som sticker ut ett par centimeter, på denna klack tränger vattnet fram.

  5. #5
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Finns ikon för bilduppladdning i verktygsraden där du skriver meddelandet, tredje ikonen från höger räknat. Glöm inte att klicka på texten "Ladda upp bilder" under fältet där du väljer bild (det ser nämligen inte ut som en knapp på min dator och jag satt bara och väntade första gången).

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Visst går det fast du kanske inte är i rätt läge så du ser ikonen för att lägga till bilder
    Infoga bild.png

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Problemet var att jag skriver på mobilen, då finns inte den knappen. Men nu provar jag att ladda upp en bild på klacken som jag pratar om. DSC_0270.jpg

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Topplockspackning.

    Byt pinnbultssats och grenrörspackning på samma gång och när du ändå har av toppen byter du o-ringar till blockvärmaren. Bättre läge får du inte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Bättre läge får du inte.
    Sant!
    Och vore patienten min skulle jag samtidigt ta ner tråget för rengöring av detsamma, silen och byte av tre o-ringar samt pilla upp kolvarna för att minst rengöra kolvringar och dess spår samt kolvtoppar.
    Ja vet! Det spårar lätt ur men när toppen ändå är av känns det smart att göra vad man kan för att förebygga koks och påföljande oljeförbrukning.
    Rengöring av förbränningsrummen i toppen och inslipning av ventiler om de ej håller tätt...

    Men är toppen ändå av så varför inte? Den största kostnaden ligger ändå i första momentet förutom den egna tiden om du har möjlighet att låta bilen så i garaget den extra tid det skulle ta.

    Edit: Jag inser när jag läser detta att då bilen är gammal kan det vara billigare att pluppa i en annan motor om sådan går att anskaffa billigt, annars finns kanske mer jobb om bilen ändå rivs och är värd att lägga tid på - Mät kam kedjespännaren innan du river!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-22 klockan 16:39.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det känns överkurs att byta motor bara för att topplockspackningen är dålig, och om man kollar bilden så kanske redan motorn är bytt för det är 99- tryckrör och 00- downpipe...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det känns överkurs att byta motor bara för att topplockspackningen är dålig, och om man kollar bilden så kanske redan motorn är bytt för det är 99- tryckrör och 00- downpipe...
    Turbon är bytt av förra ägaren, så har säkert bytts i samband med detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Sant!
    Och vore patienten min skulle jag samtidigt ta ner tråget för rengöring av detsamma, silen och byte av tre o-ringar samt pilla upp kolvarna för att minst rengöra kolvringar och dess spår samt kolvtoppar.
    Ja vet! Det spårar lätt ur men när toppen ändå är av känns det smart att göra vad man kan för att förebygga koks och påföljande oljeförbrukning.
    Rengöring av förbränningsrummen i toppen och inslipning av ventiler om de ej håller tätt...

    Men är toppen ändå av så varför inte? Den största kostnaden ligger ändå i första momentet förutom den egna tiden om du har möjlighet att låta bilen så i garaget den extra tid det skulle ta.

    Edit: Jag inser när jag läser detta att då bilen är gammal kan det vara billigare att pluppa i en annan motor om sådan går att anskaffa billigt, annars finns kanske mer jobb om bilen ändå rivs och är värd att lägga tid på - Mät kam kedjespännaren innan du river!
    Och jag som såg framför en quickfix

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har läst mig till en del som bara har efterdra gitarr bultarna i toppen vid liknande läckage och som har fått tätt efter detta.

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det känns överkurs att byta motor bara för att topplockspackningen är dålig, och om man kollar bilden så kanske redan motorn är bytt för det är 99- tryckrör och 00- downpipe...
    Beror ju på motorns skick samt nuvarande ägares mekmöjligheter.
    Ibland är det smartast att skruva men i andra fall lika bra att byta motorn direkt. En bedömning av det mest kostnadseffektiva valet är lämpligt innan man gör något.

    Citat Ursprungligen postat av Moberget Visa inlägg
    ... efterdra gitarr bultarna i toppen
    Är inte så musikalisk själv men denna kanske hjälper FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 900 - Kylarvatten-läckage
    Av solouplay i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-27, 23:08
  2. Sporadiskt läckage av kylarvatten - 9000 CSE 2,3 t A50 1997
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 10:24
  3. Stort kylarvatten läckage
    Av jocke_72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •