Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Läte från höger framhjul OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49

    Läte från höger framhjul OG9-3

    När jag kör över minsta lilla sak så låter det höger fram. Svårt att beskriva, kanske något kluckande ljud. Kommer bara från detta hjul/hjulhus. Någon som tror sig veta vad det kan vara och "måste" det åtgärdas? Ska endast köra bilen max 500 mil till sen skänkes den iväg.
    Ska tilläggas att denna bil är högerstyrd då jag befinner mig i Australien.

    Bilen är en Saab OG 9-3 -99

    Tacksam för spådomar och gissningar, helst kvalificerade
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av EmilN Visa inlägg
    När jag kör över minsta lilla sak så låter det höger fram. Svårt att beskriva, kanske något kluckande ljud. Kommer bara från detta hjul/hjulhus. Någon som tror sig veta vad det kan vara och "måste" det åtgärdas? Ska endast köra bilen max 500 mil till sen skänkes den iväg.
    Ska tilläggas att denna bil är högerstyrd då jag befinner mig i Australien.

    Bilen är en Saab OG 9-3 -99

    Tacksam för spådomar och gissningar, helst kvalificerade
    "Hade liknande klonk på 9-5:an.

    Bad besiktningsgubben kolla extra noga eftersom klonket passerat året innan. Det var bussningarna för krängningshämmaren mot subframe som var torkade och lite glapp. 40 kr senare vart det tyst.

    mvh"

    Hittade detta i en annan tråd. Kan det vara problemet? Hur som helst blir nog det mesta svåråtgärdat här då jag fick beställa ett oljelock från Brisbane till Perth för 50 dollar då det inte fanns någon i hela Western Australia. Frågan är väl mest om det är farligt att köra som det är nu?
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 921
    på 9-3 är det nog vanligare med glapp i krängningshämmarstaget. Brukar klonka ljudligt. Spelar ingen större roll och är inte trafikfarligt på nåt vis. Blir de för glappa så hoppar de isär och det enda som händer då är att du förlorar funktionen i själva krängningshämmaren.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    på 9-3 är det nog vanligare med glapp i krängningshämmarstaget. Brukar klonka ljudligt. Spelar ingen större roll och är inte trafikfarligt på nåt vis. Blir de för glappa så hoppar de isär och det enda som händer då är att du förlorar funktionen i själva krängningshämmaren.
    Tack så mycket Stefan!
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag var nyss med om att krängningshämmarstaget lossnade på vänster sida. Fästet mot länkarmen hade rostat av. Det som jag märkte skillnad på efter att jag satt fast staget (som för övrigt är ganska enkelt, dock fick jag ta vinkelslipen för att få bort gamla fästet) var att vibrationerna jag hade tidigare från 90 och uppåt försvann helt! Dock hare jag inga klonk när staget var löst konstigt nog


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Vågar inte köra över 90 här, de verkar inte besiktiga bilen utan så länge man betalar in Rego (någon sorts registrering) i tid så är det bara att tuta och köra.

    Tack för svar!
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ta av hjulet och fixa lite bilder så kan vi säkert hjälpa dig.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Jag lägger upp alla bilder även om jag ser att alla inte är av relevans. Kanske viktigaste bilden är nummer fyra i ordningen. Ser ut som att det suttit en gummipackning/bussning eller liknande runt bulten men att den slitits bort. Kan det vara orsaken till ljudet? Denna bild är tagen underifrån från vägen sett.

    IMG_2779.JPG
    IMG_2782.JPG
    IMG_2783.JPG
    IMG_2784.JPG
    IMG_2785.JPG

    - - - Uppdaterad - - -

    Bifogad fil 8517
    Bifogad fil 8518
    Bifogad fil 8519
    Bifogad fil 8520
    Bifogad fil 8521

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Ta av hjulet och fixa lite bilder så kan vi säkert hjälpa dig.
    Hej Hyvens, har lagt upp lite bilder som du och andra gärna får kika på. Se även vad jag skrivit om bild nummer fyra i ordningen.
    Senast redigerat av EmilN den 2017-11-13 klockan 07:19.
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har varit med om att muttern som håller stötdämparen fast i fjäderbenet släppt på en bil. Då klonkar det mycket., Man ser den bäst på stista bilden, även fast den knappt syns. Det är alltså den sexkantiga delen som syns bakom änden på gummidamasken. Pröva att efterdra den.

    Ang bussningen så ser den ju inte tipptopp ut men jag tror ändå inte att ljudet kommer därifrån.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Har varit med om att muttern som håller stötdämparen fast i fjäderbenet släppt på en bil. Då klonkar det mycket., Man ser den bäst på stista bilden, även fast den knappt syns. Det är alltså den sexkantiga delen som syns bakom änden på gummidamasken. Pröva att efterdra den.

    Ang bussningen så ser den ju inte tipptopp ut men jag tror ändå inte att ljudet kommer därifrån.

    Mvh
    Förstår inte helt, är det en mutter eller något annat som ska dras? Funkar det med en skiftnyckel. Det är det enda jag har i verktygsväg. Igen, är det någon fara att köra om det skulle vara det?

    Hade en till bild på fjädern

    Tack för svar!IMG_2786.JPG
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Om man lyfter på på gummidamasken så ser du muttern.
    tveksam till att du klara det med en skiftnyckel det är en stor mutter 60 mm.
    Kanske bäst att låta en verkstad titta på det om du inte vill börja inverstera i verktyg.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Om man lyfter på på gummidamasken så ser du muttern.
    tveksam till att du klara det med en skiftnyckel det är en stor mutter 60 mm.
    Kanske bäst att låta en verkstad titta på det om du inte vill börja inverstera i verktyg.
    Du tror inte att jag känner med handen om den skulle vara lös? Tänker att om den är såpass lös att det låter borde jag väl kunna rucka på den.
    Befinner mig i Australien så jag kommer inte att köpa verktyg. Jag kan absolur åka till en verkstad, men vill gärna vara så säker jag kan vara på orsak så att det inte kostar en massa pengar i felsökning. Och är det inget trafikfarligt då skippar jag det då jag ändå inte kommer kunna sälja bilen för särskilt mycket.
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Det svåra är att ibland måste man besitta en viss baskunskap för att kunna göra viss saker.
    Det blir som att du frågar hur opererar man blindtarmen jag har kniv och gaffel ( menar inget elakt).
    Tveksam att den är så lös att du kan känna med handen och det kan behövas stor krafter för att det ska glappa.
    HAr du inge vän som kan hjälpa dig
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Med en lagom stor rörtång kan man komma åt att känna på muttern och ev dra åt den lite. Detta utan att demontera fjäderbenet. Det borde alltså vara billigt att kontrollera/åtgärda, om det nu är det här felet.

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Det svåra är att ibland måste man besitta en viss baskunskap för att kunna göra viss saker.
    Det blir som att du frågar hur opererar man blindtarmen jag har kniv och gaffel ( menar inget elakt).
    Tveksam att den är så lös att du kan känna med handen och det kan behövas stor krafter för att det ska glappa.
    HAr du inge vän som kan hjälpa dig
    Nej har inga vänner här som har en verktygslåda, är bara här i jobbet tre månader och ska därefter resa. Troligtvis så kommer jag bara att låta det vara. Det bör väl inte vara någon fara om det är denna som är lös?
    Saab 9-3 Vector 2.0t -04

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Utan att veta vad som är felet så skulle jag säga att det någonstans mellan 0-100% chans att något kan hända.
    I fall du kör i 15 km hastighet på slätt väg så skulle jag skita idet oftast börjar det låta mer innan det går sönder.
    Men om du kör snabbare, kör ner i potthål eller måste tvärnita för att undvika en krock eller köra på någon så skulle jag be någon som kan bilar göra en bedömning
    innan jag chansar.
    Bara min åsikt.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Duns från höger framhjul [Saab 9-5 2.3t -00]
    Av TheRaz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-28, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •