Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Oljeläckage 9-5 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Oljeläckage 9-5 -04

    hej ,

    vill fråga alla kunniga Saab ägare varför läcker olja ,har en aero 9-5 04, bilen har funkat perfekt, men nu
    det verkar att det läcker olja ,det luktar bränt olja i bilen, det kommer mycket vit rök och så klart motor lampan är tänd.
    Har försökt läsa fel koder, det stod bara fel på luftmassamätare, har byt den, helt ny men det visar samma sak , plus
    returfjäder för lite kraft.
    Det som oroa mig mest nu är olja läckagen, olja är svart, kommer från mitten av motor.
    Annars bilen fungerar bra så länge, fast när jag startar då måste jag trycka några extra sekunder på gasen annars dör den men kommer igång igen efter par min.
    Grabbarna på verkstad har försökt kolla varifrån läcker olja (det läcker inte mycket) men kunde inte hitta nånting.
    Är tacksam för alla svår.
    Fundera på att lämna bilen på servicen så fort som möjligt.

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Börja med att kolla att vevhusventilationen fungerar som den skall, inkl den vita backventilen i bakkant av ventilkåpan. Det är vanligt att ventilen blir utsliten.
    Kolla alla vakuumslangar så att de äre hela och fräscha och sitter där de skall.
    Om inte det hjälper får du leta vidare, turbon kan vara en kandidat även om det är en Aero-snurra.
    Vad gäller oljeläckaget så tvätta rent och se var det börjar läcka igen.
    /Johan

  3. #3
    Jag har haft problem med oljeläckage. I mitt fall var motorn fuktig runt om och nere vid topplockspackningen. Gjordes en renovering. Motor ur bilen. Cylinderhuvud av, planas. Nya packningar, bultar m.m kedjor. Tillbaka i bilen igen. I ditt fall kan det ju vara något annat.. men räkna med någon liknande operation om du har läckaget där.

    Jag gjorde ett första försöka i att sätta i nya topplocksbultar och dra dessa, men det blev tyvärr inte tätt av den operationen, men det var värt ett försök. Nu 6 månader senare så går bilen perfekt och trycker inte ut någon olja.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Tack, det ska jag göra

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Läcker på mitten?
    Fram eller bak?
    Jag har en -04 och den hade den grisigaste motor jag sett.
    Toppen efterdrogs och kompet blev jämnare samt att oljefällan läckte.
    Den läckte vid infästningar till blocket.
    Har inte granskat den noggrant på ett tag men jag tror det hjälpte i mitt fall.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Min bil läcker olja på mitten ,men inte mycket.
    Killarna på verkstad har gjort en motor tvätt sen åkte jag typ en 20 min med bilen ,sen kom tillbaka men det var ingen olje läckage alls.
    Dem kunde inte hitta varifrån läcker olja samtidigt motor lampa är tänd hela tiden.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Kan du definiera "mitten"
    Och ang CE, läst ut felkoderna

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oljeläckage OG9-5
    Av rickard82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2017-04-20, 09:20
  2. Oljeläckage, 9-5 3,0 -99
    Av 350sl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-04, 13:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •