Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Klarar trionic av att man ändrar kammtiderna?

  1. #1

    Klarar trionic av att man ändrar kammtiderna?

    Hej.

    Jag har nyligen startat upp min nybyggda B235R. I den har jag bytt kamaxlar till ett par från EXD med måtten 268* 9,6mm. På dom har jag satt ett par Tibuc kamdrev och sedan klockat in dom till rekommenderat mått på 1,5•1,2 ins/avg i TDC. (Kontrollerat inklockningen flera gånger)


    Nu är min fråga att: Klarar trionic av att man ändrar kammtiderna? Har någon här kört andra kammar och ställbara kamdrev med trionic? Jag har läst om att trionic inte behöver någon kamlägesgivare då det går efter joniseringsmätning. Vad jag förstår så är det något i tändkasseten som känner vad som händer i förbränningsrummen. Men hur stora toleranser har det systemet?

    Anledningen att jag frågar det här är för att motorn går som en påse nötter. Den startar men är absolut inte körbar. Jag har kompressionstestat motorn för att försöka utesluta mekaniskt fel. Då fick jag 12kg kompression på alla cylindrar. Det är vad jag förstått lite lägre än på en standard B235R, men det känns som att det kan förklaras av att jag har mer overlap på ventilerna.

    Jag har fått hjälp att försöka "grovmappa" programvaran och det har testats lite fram och tillbaka men det har inte hjälpt något.

    Jag står och överväger att byta styrsystem i bilen men det vill jag ju helst inte göra om det går att få ordning på det här i T7.

    Är det någon här med erfarenhet av detta så är jag jätte tacksam för all hjälp!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    När man startar motorn så triggas tändstiften en gång per vevaxelvarv och cylinder ("wastefire"). Trionic kikar sedan på förbränningssignalen för att identifiera vilken fas de olika cylindrarna befinner sig i (om cylindern befinner sig mellan kompression- och expansionsslagen så kommer tändning ge förbränning och därmed förbränningssignal). När fasen är identifierad så övergår Trionic till att tända vartannat motorvarvtal samtidigt som insprutningstidpunkten kan ställas. Andra kamtider ska inte påverka detta, och motorn ska heller inte gå dåligt bara för att man kör wastefire.

    Större överlapp ska inte sänka kompressionstrycket, att inloppsventilerna stänger senare har dock den effekten. Om inloppsventilerna stänger senare efter nedre dödläge så kommer luft att gå tillbaka ut i insuget under första delen av kompressionstakten vilket gör att man tappar kompression.

  3. #3
    Då är jag lite klokare på det. Tack SaabJohan. Jag har hört mig för lite och kamaxlarna jag har är inte så stort steg ifrån original och dom är ändå ganska snällt inklockade så att dom bör inte ställa till det såhär mycket som det är nu. Ska koppla in tech2 och börja undersöka diverse elektriska komponenter och se om jag kan hitta något fel där.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Klockvärdena är helrätt, det är troligen programmet du måste justera. Annars får du ta hjälp av någon som kan.

    Haft 268/9.6 både med GTBB och 15T på T5, riktig underbar körbarhet på dom.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Jag har fått hjälp att justera programmet. Tror det har ändrats i det 3-4 gånger för att försöka få bilen att gå någorlunda. Men utan något vidare resultat tyvärr. Det är därför jag börjar tro att någon el-komponent är trasig. Ska se vad tech2 säger. Hittar jag inget då är jag jätte tacksam för all hjälp jag kan få. Tips på någon som kan hjälpa mig mottages gärna. Jag är absolut beredd att betala för den hjälpen om det skulle vara så.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur/var ändrar jag min signatur?
    Av daspunner i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-01-20, 15:45
  2. Lambda reglering Trionic, Hur mycket klarar den av % spridar
    Av mickius i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 18:40
  3. Hur ändrar man lättast bultmönster?
    Av AllDante i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •