Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 900 Turbo-83 drar mycket bensin

  1. #1
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676

    900 Turbo-83 drar mycket bensin

    Hej,

    Efter att ha stått 6 år har min lågmilare äntligen kommit ut efter topplockspackningsbyte. Går hur bra som helst egentligen, dock luktar den inte alls gott om avgaserna och så verkar den dra mer bensin än den borde. Lukten är inte bensinlukt utan mer åt en "frän" lukt. Lättstartad varm som kall.

    Vad är det första jag bör göra och kolla?
    Efter att ha läst lite om k jetronic så verkar styrtrycksventilen som en kandidat.

    Mvh

    Andreas
    SAAB 900 Turbo Lyx -83, SAAB 9000 Aero -93
    SAAB 9-5 ARC -05, SAAB 9-5 Vector -08

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av TurboAnde Visa inlägg
    ....Efter att ha läst lite om k jetronic så verkar styrtrycksventilen som en kandidat.
    Du är nog på rätt spår, men, om styrtrycksventilen spökar brukar man få lite problem vid starter...
    Har du möjlighet så är en bra grej att börja med att mäta upp både systemtrycket och styrtrycket vid både kall, ljummen och varm motor.

    Är det EGR på den..?

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Helt original TurboAndes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    676
    Egr är det nog inte. Ska väl i så fall vara ett stålrör från 2ans cylinder till insuget, och det finns inte.

    Jo jag hade tänkt att ev. lämna in den för trycktest, om det inte visar sig finnas lite enklare grejor jag själv kan kolla först.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •