Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Köpa bil med körförbud. Hur få hem?

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, reglerna har ändrats, så man kommer inte undan med provtur längre.
    Japp, man ändrade just för det missbrukades, MEN jag har pratat med en polis om det där som sa att reglerna fortfarande inte var glasklara, och han sa väl mellan raderna att det kunde slinka igenom.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om bilen är körduglig kan du väl boka i en besiktning samma dag som du köper den och åka dit? Då är det ju lagligt att köra den från säljaren och även om du får ombesiktning på bilen så får du ju då köra vidare lagligt i 1 månad (eller kortare om den redan fallerat besiktning en gång).
    Nej, man får en månad till andra gången också, det är väl först tredje gången man får två veckor tror jag det är ? ..har inte behövt gå så långt

    Dock kan man egentligen inte bara åka igenom en gång till utan att ha gjort något (även om bilrpovare brukar släppa igenom), men har man fixat minst ett av felen, eller gjort ett försök till reparation så är det lugnt. (jag har frågat sepcifikt om detta när jag var i den situationen)

    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    Så om jag ställer på den o det. Och bokar besiktning är det bara att tuta o köra?
    Ja, är den påställd, försäkrad och du kör kortaste vägen till bilprovningen (behöver INTE vara närmaste station! folk har utnyttjat detta kryphål för att köra typ haparanda-malmö och liknande) med BOKAD TID så är det lagligt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Då vet man det, jag har ett flertal gånger kört hem bil från vinterförvaring typ 5 mil bort obesiktigad men påställd för att sen se över bilen och besikta den...

    Har till och med en gång glömt ställa på, detta var innan apparnas intåg, tror det var en lördag, iallafall fick jag fatt på f-bolaget som försäkrade bilen över dagen så jag kunde köra hem försäkrad men avställd... Bara trafik, men han påstod det skulle funka - dock fortfarande olagligt. Tror till och med jag fick det på mail eller fax eller nåt annat medium...

    Nu har mina gammelbilar fyllt 60 resp 57 år, så det sägs att jag står inför sista besiktningen... Bara en står kvar på en loge långt bort, båda är avställda.

    Vad är konsekvensen om man åker dit?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Japp, man ändrade just för det missbrukades, MEN jag har pratat med en polis om det där som sa att reglerna fortfarande inte var glasklara, och han sa väl mellan raderna att det kunde slinka igenom.
    Så länge bilen är påställd, skattad och försäkrad, och inte alltför flagrant, så är det kanske inte omöjligt att prata sig ur det. Avställd är en annan sak.

    Man ska dock komma ihåg att med APNR-mjukvarornas intåg i polisbilarna så kan man lika gärna köra med en saftblandare på taket.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-09-18 klockan 22:22.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Fast det gör ju bara att man blir upptäckt lättare 8om man mot förmodan träffar en polisbil), om konstapeln är vettig och man har allt övrigt i ordning (påställd, försäkrad osv) så kan man ju kanske prata sej ur det som sagt, med lite tur.

    Polisen jag pratade med sa även att "det är kanske bra om du har en inbokad besiktningstid inom några dagar att peka på om du blir stoppad", jag vet inte om poliserna kommer åt det registret rakt av (gissar att dom inte gör det), eller om dom måste kontrollringa, eller om han menade att det var bra att ha med sej en utskrift på bokningen typ.

    Anledningen att jag pratade med polisen om det var att jag hade lagat nåt krångligt på bilen och verkligen ville provköra ordentligt innan besiktning.. polisen i fråga förstod problemet, höll med om att det var olyckligt att reglerna skrevs om, men förklarade också varför (att det fuskades mycket) och sa sen det ovan, men det slutade med att jag "provkörde" på väg till besiktningen, failade den besiktningen och fick en månad på mej att fixa och provköra innan jag kunde ombesiktiga UA.

    Förr kontrollringde dom ju i alla fall om man blev stoppad på väg till besiktningen, en bekant har faktiskt råkat ut för det för många år sedan, poliserna var väldigt stöddiga och trodde inte en sekund på att han faktiskt VAR på väg till besiktningen, och blev nog lite snopna när dåvarande SBP i telefon bekräftade att bilen i fråga mycket riktigt hade en tid inbokad ~30min senare på närmaste besiktningsstation
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Diskussionen kring Polisens ANPR system har en egen tråd för just den diskussionen då det är ett sidospår i denna frågeställning.

    Ang. ANPR, hur långt har de kommit? Hur stor andel av Polisens fordon har systemet?
    http://www.svenskpolis.se/Artikelark...sens-nya-ogon/
    http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/polisen-storsatsar-pa-nya-superkameror/

    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-27 klockan 08:56. Anledning: APNR -> ANPR

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Fick tag i en bekant med BE kort och egen kärra så nu är det problemet ur världen, Så nu är det dax att börja leta delar hehe

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Efter lite förhinder med kärra så bestämde jag mig för att köra hem den, Grymt bra pris och fick dessutom org saabfälgarna med bra däck i köpet.
    Den silvriga var jag och hämtade och den röda är min gamle härk

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag tror faktiskt inte att det är lagligt att köra omkring med 2:or på bilen om regelboken skall följas till punkt och pricka. Sedan vet jag att det är många som gör det.

    Klipp från bilprovningens hemsida:
    "När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll måste du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll. Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för besiktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat."
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nej, det stämmer, polisen brukar dock inte bry sig om det.. med betoning på brukar, beror som vanligt på vem man träffar på.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Det där har diskuterats flitigt, och frågan är vad som egentligen gäller.

    Bilprovningens formulering "får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat" är ju rätt tydligt men problemet är att om jag inte missminner mig så står det i lagtexten bara "får inte användas mer än nödvändigt". Där blir det ju genast öppet för tolkning vad man anser vara nödvändigt, många hävdar givetvis att det är nödvändigt att ta sig till och från jobbet, åka och handla mat osv osv.

    Själv får jag mycket sällan tvåor, men dom gånger det har hänt har felen åtgärdats samma dag och bilen besiktats om omgående. Det är liksom en status-grej för mig, mina bilar ska inte ha några fel. Men jag har full förståelse för att alla inte är som mig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Trist o köra runt med dåliga bromsrör t.ex. När man behöver göra en panik inbromsning så brister de.. Kul för det objekt som är i vägen, inte! Vissa saker är ju inte lämpliga att köra runt med bara..

  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Fast det där beror ju på besiktningsmannen, jag har fått påpekande om bromsrör och "de där får du byta till nästa år för då släpps dom inte igenom", och sedan har den gått igenom utan anmärkning tre år i rad efter det, samtidigt trampade jag ju av ett bromsrör på min silversaab bara tre månader efter besiktningen - och då hade dom inte sagt ett ljud om det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Lite höga avgasvärden kan man köra med utan att riskera att bromsarna går sönder iallafall

    Nu är det bara att hoppas att bilen går igenom bess! Gör det det gjorde jag ett riktigt kap

    Uppdate: Bilen gick igenom bess utan problem, Tankade lite etanol innan och körde bilen riktigt varm, Så jag får tro att det var det som gjorde att värdena gick ner hehe
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2017-10-03 klockan 09:45.

Liknande ämnen

  1. Besiktiga släp som har körförbud?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-05-06, 01:12
  2. Körförbud
    Av Fireball i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 08:31
  3. Nya 9-5 polisbilen fick körförbud
    Av T16_AeRo i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 06:37
  4. 9-3 SS Körförbud på 1:a besiktningen
    Av _Totte_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •