Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Trasig ABS-ring OG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Trasig ABS-ring OG9-3

    Jag har problem med att ABS:en går in ibland i låga hastigheter. Det dunkar till lite lätt i pedalen ibland (mer sällan än ofta). Misstänkte en trasig ABS-krans och mycket riktigt så konstaterade jag en sprucken ABS ring på höger fram när jag bytte drivremmen. ABS lampan lyser aldrig (mer än vid lampkontroll då).

    Jag upplever inte detta som något problem nu men min fråga till eliten här är om detta kan bli ett problem i vinter med att ABS:en inte arbetar som den ska? Hade helst velat "skippa" detta arbetet att byta ringen då det verkar lite knepigt för en amatörmekaniker. Gör arbetet enbart om det föreligger fara i vinter.

    Och gällande arbetet - har sökt lite gällande förfarandet och som jag förstår det ska man lossa på spindelleden och vika fjöderbenet utåt, ploppar drivaxeln ut av sig själv då..? Behöver man någon kulledsavdragare eller så för att lossa spindelleden..?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det finns/fanns en film här som visade hur en og9-3 betedde sig med sprucken ABS-krans. Sök lite så hittar du kanske den. Det korta svaret är att du vill åtgärda det.

    Det är lite pyssligt att lossa spindelleden. Man kommer inte åt med en kulledsavdragare. Innan släpper man på muttern till drivaxeln och ser till att den släppt i splinesen genom navet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Varför släpper man spindelleden? Det gäller väl att få yttre drivknuten fri.
    Jag valde att lossa "triangelarmen" invid karossen och det var mycket lätt. På det sättet fick jag loss drivknuten från fjäderbenet

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tackar för svar! Då får jag väl se till att ordna detta. Typiskt att ABS-kransen var körd på högersidan när jag ändå behöver ha loss vänstersidan för att byta stödlagret till drivaxeln. Jaja, kanske kransen är sprucken där också.

    Finns det beskrivet i typ Haynes hur man lossar yttre drivknuten och även inre? Jag har WIS och EPC nerladdat och ska försöka få det installerat på windowsdatorn. Dock vet jag inte om WIS och EPC har og 9-3 med eller om det finns olika varianter. Laddade främst ner WIS och EPC till min ng 9-3 men har inte behövt det (krångelfri bil).

    EDIT: Om man inte kommer åt med kulledsavdragare - hur får man loss spindeln...?
    Senast redigerat av manganish den 2017-09-18 klockan 21:32.
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Är det någon som har provat att få dit en spindelledsavdragare från Biltema, den nedersta ser lik ut den som används i WIS (har fått det installerat nu).

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000019461/
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Vill minnas att kompisen använde en sådan på sin 900. Kan komma ihåg fel. Men han fick ju loss spindelleden.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-27 klockan 15:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag lägger till den på nästa inköpstillfälle på Biltema. I värsta fall så kommer den nog till användning någon annan gång
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    För att lossa spindelleden så brukar jag faktiskt använda något så simpelt som en huggmejsel.

    Jag lossar muttern hela vägen upp och skruvar sedan ner den så att den ligger i höjd med gängorna på spindelleden. Sen stoppar jag in huggmejseln som en kil mellan muttern och drivknuten och gör några bestämda slag med lilla slägghammaren. Den metoden har aldrig svikit mig

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Bra tips!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Också säkert bra för hjullagret att bli misshandlat så

  11. #11
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Äh, finns betydligt värre saker att göra för att misshandla lagret. Får jag välja på att lossa länkarm och hjälparm från subframe eller köra på den där metoden så väljer jag det sista alla dagar i veckan.

    Var och en är dock fria att göra precis som man själv behagar

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Har beställt ny ABS krans och drivaxelmutter från speedparts. Såg på denna guiden att man behöver loctite 518 för fastsättning av nya ringen. Såg att loctite 518 bara säljs i 50ml flaska och kostar 500kr (!). Detta är väl dyrt för min andrabil tycker jag.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...ABS-kuggkrans)

    Går det bra att använda något billigare alternativ, typ gänglåsning från Biltema?

    och tänkte även fråga. Ska man smeta in drivknutssplinesen med något fett när man återmonterar i navet?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Om du fick ut drivaxeln ur navet utan större bekymmer ser jag ingen anledning till att fetta in det. Fick du däremot vålda mycket skulle jag råda dig till att först putsa med en stålborste och sedan lägga på lite smörja.

    Alternativ till Loctite överlåter jag till någon annan att svara på.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack för svar! Ska börja greja nästa vecka tänkte jag.

    Hittade denna på biltema - borde väl vara samma funktion som loctite?

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tat...ng-2000032979/


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Först Loctite är ett varumärke och har otroligt mycket olika produkter även om det för vissa är synonymt med gänglåsning

    Just Loctite 518 är en flänstätning och data finns här -> http://www.loctite.se/loctite-4457.h...=8802626633729

    Ja, den är dyr per droppe men väldigt dryg så den spar du såklart för framtida bruk
    5188 Finns bl.a. på Swedol och kan vara ett alternativ enl. http://hybris.cms.henkel.com/medias/...2887264286.pdf

    Biltemas flaska ser otroligt lik en Loctite bortsett från färgen, vem som tillverkar den lär vi inte få veta och det är mycket möjligt att den funkar i ditt syfte.
    Man kan jämföra data/säkerhetsdatabladen för att gissa om det är likvärdig produkt
    Du verkar ju hitta till Biltema så prova den du
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Har börjat att riva ner nu. Lossat på drivknutsmuttern och muttern på spindelleden. Funderar på hur spindelleden ska släppas. Har lånat ett verktyg från en kompis, ser ut som en gaffel... se bild. Vågar jag ta i med detta eller kommer damasken på spindelleden skadas?

    Beställde en ny drivknutsmutter från speedparts. Den ser inte ut som den gamla? Är det okej ändå att använda den jag fick från speedparts eller är det fel? Såg i WIS att man skulle kassera gamla muttern





    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Stor risk att du skadar gummit och då blir det lite merjobb.Gummit finns att köpa som lös original reservdel. Har inte sett några piratdelar där.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Okej då kanske det få bli huggmejsel metoden som nämndes tidigare i tråden!

    För övrigt är det denna drivknutsmuttern jag https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...0_8965360.html


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Trasig ABS-ring og9-3

    Någon som vågar uttala sig om drivaxelmuttern jag köpte? Bör den vara ok att använda eller ska jag återanvända den gamla? Hur brukar eliten här göra?

    Ska försöka skruva ihop eländet ikväll..


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Jag återanvände min gamla navmutter. Enligt Saabverkstaden skulle jag höra om den började lossna. Den har ju några varv att gänga ur på och innan dess lär du ju få vibrationer i bilen. Min lossade aldrig trots att jag körde några få tusen mil, men det kan kanske vara idé att säga till föraren om någon annan än du kör bilen.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

Liknande ämnen

  1. Trasig ABS ring OG9-5
    Av Vectordavid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-12-16, 12:51
  2. o-ring fördelare
    Av mrsniper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 20:35
  3. o-ring spjällhus
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:06
  4. O-ring spridare
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 23:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •