Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Trasig ABS-ring OG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Trasig ABS-ring OG9-3

    Jag har problem med att ABS:en går in ibland i låga hastigheter. Det dunkar till lite lätt i pedalen ibland (mer sällan än ofta). Misstänkte en trasig ABS-krans och mycket riktigt så konstaterade jag en sprucken ABS ring på höger fram när jag bytte drivremmen. ABS lampan lyser aldrig (mer än vid lampkontroll då).

    Jag upplever inte detta som något problem nu men min fråga till eliten här är om detta kan bli ett problem i vinter med att ABS:en inte arbetar som den ska? Hade helst velat "skippa" detta arbetet att byta ringen då det verkar lite knepigt för en amatörmekaniker. Gör arbetet enbart om det föreligger fara i vinter.

    Och gällande arbetet - har sökt lite gällande förfarandet och som jag förstår det ska man lossa på spindelleden och vika fjöderbenet utåt, ploppar drivaxeln ut av sig själv då..? Behöver man någon kulledsavdragare eller så för att lossa spindelleden..?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det finns/fanns en film här som visade hur en og9-3 betedde sig med sprucken ABS-krans. Sök lite så hittar du kanske den. Det korta svaret är att du vill åtgärda det.

    Det är lite pyssligt att lossa spindelleden. Man kommer inte åt med en kulledsavdragare. Innan släpper man på muttern till drivaxeln och ser till att den släppt i splinesen genom navet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Varför släpper man spindelleden? Det gäller väl att få yttre drivknuten fri.