Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Trasig ABS-ring OG9-3

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack för svar!
    Känns lite sådär att använda den nya drivaxelmuttern då den inte har någon bricka. Det står att den ska passa men jag är tveksam om den är bättre att använda instället för den gamla.

    Funderar på gänglåsning och 300nm.. då borde den inte lossna


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #22
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Jag återanvänder alltid samma navmutter. Jag brukar ge den en kyss eller två med huggmejseln (bra verktyg ) från sidan så att muttern nyper lite lagom när man dragit den på plats.

    För övrigt så kommer du börja höra direkt om den börjar lossa precis som Kal säger. Blir vibrationer och andra otrevligheter långt innan det är någon akut fara

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har jag jobbat någon timme i garaget och jag har fått spindelleder till att släppa. Echonators huggmejselteknik funkade perfekt.

    Dock så får jag inte Drivknuten att lossa från spindeln. Jag trodde splinesen hade släppt då jag såg splines 2-3mm när jag kikade in från drivaxeltappen. Men hela drivaxeln vill följa med när jag viker ut fjäderbenet. Jag har lagt en träbit på drivaxeltappen och slagit med en slägga men känns inte som att det ger något. Man borde väl se från baksidan (vid ABS ringen) om Drivknuten börjar släppa?

    Sedan tänkte jag även fråga hur en spindelled ska kännas? Ska den vara helt stum, typ hårt fjädrande? Kan man känna på den och se om den är slut?


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag vet inget sätt att få loss ett hårt sittande nav från drivaxeln utan att förstöra hjullagret. Första gången använde jag en vanlig avdragare och drog loss navet från drivaxeln. Andra gången använde jag långa skruvar som passar i navets gängor för hjulskruvarna och pressar mot godset i spindeln. Hjullagret blev skrot oavsett metod.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har jag fått ur drivaxeln det gick ganska omgående när jag använde släggan utan träbit och slog på muttern. Nu är gamla ringen dränkt i wd40 o jag ska dricka kaffe. Förväntar mig att ringen kommer bråka också....

    Ska bli spännande att se om man får ihop eländet sen


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Min erfarenhet när man skruvar med ihoprostade bilar är att det svåra är att få isär det. Sätta ihop allt går smidigt. Förutsatt att man inte drog sönder något för att det satt så förbenat hårt...

    Skruva på och lycka till.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu är skiten ihopsatt och allt fungerar. Inget knottet i pedalen mer.

    Sumpade nya Abs ringen genom att jag trodde att jag rengjort drivaxeln ordentligt men när jag knackade fast den så fastnade den halvvägs och gick varken ut eller in så fick såga av den och köpa ny ring. Efter ordentlig rengöring och bortknack av all rost så gick nya ringen på enkelt!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Trasig ABS ring OG9-5
    Av Vectordavid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-12-16, 12:51
  2. o-ring fördelare
    Av mrsniper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 20:35
  3. o-ring spjällhus
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 22:06
  4. O-ring spridare
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 23:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •