Tittar på pendelstag då jag misstänker att de behöver bytas. När jag kollar på maptun finns det original för 395 kr/st alternativt eftermarknad för 135kr/st. Är original värd 3 gånger mer?
Tittar på pendelstag då jag misstänker att de behöver bytas. När jag kollar på maptun finns det original för 395 kr/st alternativt eftermarknad för 135kr/st. Är original värd 3 gånger mer?
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Nä
Senast redigerat av RZ den 2017-09-18 klockan 16:02.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jo
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Provat båda?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ja, och eftermarknad dör tämligen fort på min väg (grusväg 5km dagligen) och det gör inte OEM'
De jag provat är SpeedParts billiga och de började glappa på mindre än 2kmil
Värderar man sin egen tid till 0:-/h kan man köpa de billiga annars OEM
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
OEM alla dagar i veckan. Har sett billiga eftermarknad där gummit till dammskyddet var sprucket redan i förpackningen. Då blir livslängden rätt kass. Men även fast de ser bra ut så håller de billiga förvånansvärt kort tid.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
https://www.bildelar24.com/1248177-l...ngningshammare
Lemförder till bra pris.
Jag känner inte till Lemförder. Är det de som tillverkar OEM-delen eller?
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Det är inte säkert men Lemförder är ett stort märke inom chassi och är OEM leverantör åt många. Premium på alla sätt även om det blir mer och mer made in china även där.
Först har jag VÄLDIGT svårt att förstå meningen med att reparera sådant man inte är trasigt. Speciellt om man är ekonomiskt lagd. Så varför är du inte helt säker på (=misstänker) att de behöver bytas?
Prisskillnaden är 2*(395-135)=520kr
Visst det är ju oxo pengar. Men allvarligt talat är det värt att chansa med väghållningen för att spara motsvarande 1/2 tank bränsle?
- - - Uppdaterad - - -
Jag delar uppfattningen att Lemförder gör kvalitetsdelar.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
De där stagen brukar gå igenom 5 stadier. Första c:a 5000 milen fungerar de som tänkt. Sedan blir de s.k. knakstag som låter hemskt då och då. Efter ytterligare några 1000 mil så har de typiskt blivit gnällstag, och efter man stått ut med det ett tag blir de klonkstag, och det ljudet är relativt lätt att leva med (när man vet vad det beror på). Slutliga steget är att kulan hoppar ur, men det tar lång tid, storleksorningen ytterligare 10000 mil, varvid dels väghållningen påverkas och besiktningen slår ner på det.
Så, om den ligger i knak- eller gnällfas, då väghållningen inte påverkaa alls, är det ingen brådska att byta. Om man står ut med ljudet.
I klonkfasen kan väghållningen teoretiskt påverkas, men påverkan bör vara så minimal att den knappast märks, framför allt inte med tanke på att det finns ett antal andra saker i hjulupphängningar som när de blir slitna har drastiskt mycket högre inverkan.
Så, om man har OEM-varianten så kan det vara smartare att bara låta saken bero än att byta till en ny pirat. Och det är garanterat minst arbete...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Då bilen i fråga nu har passerat 20k mil och det svajar och klonkar hej vilt både här och där så tänkte jag att den var värd lite nya slitdelar. Eftersom dessa stabilisatorstag verkar vara boven i många fall och hyffsat billiga att byta så kan det inte skada.
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Fast så länge det klonkar så skulle jag säga att svajningen högst sannolikt beror på andra saker än stabilisatorstagen. Stabilisatorstagen är säkert boven till klonkandet, men inte till svajandet.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Enig.
Det finns en hel del bussningar. Länkarmar bak och fram, subframe krängningshämmare mm. Kan vara läge att kolla igenom dessa. Bra att hitta felet (felen) innan man reparerar. Så man löser rätt fel först...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Dåliga bakdämpare ev. i kombination med slitna övre bussningar (de där som alltid är slitna på 9-5) och därmed något felaktig hjulvinkel gjorde min ganska ormig på vägen. Mycket tyngd vilar på bakaxeln så det blir nog ganska rejäl återfjädring vid ojämn väg om inte dämparen fungerar som den ska. Eller, ja, det var min teori i alla fall eftersom nya dämpare åtgärdade problemet.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Övre bussningar, vilka är det? Jag kommer att byta länkarmsbussningarna bak, powerflex denna gång då original höll typ 6k mil. Samt även bakre subframebussningarna. Tänkte även byta motorstagsbussningarna då jag har mycket glapp mellan "drivning" och "rulla".
Funderar även på att byta alla dämpare till Bilstein B6 med nya original sportfjädrar.
Nu blev det lite off topic, men jag har som sagt mer planer än endast stabilisatorstagen.
Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower
Nr 1 på denna bilden menar jag, yttre bussning kallas de visst. Tveksamt om den hade så stor inverkan på ormigheten som sagt, men du kan lätt känna om den är dålig genom att hissa upp bilen och rucka på hjulet i överkant. Enligt min lokale besiktningsman tillika f.d. Saab-mek blir de alltid dåliga så att hjulen lutar in lite.
https://shop.speedparts.se/sv/prod/9...dring/bakvagn/
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Nr2 är enligt min erfarenhet vanligare som orsak till konstiga hjulvinklar, nr1 påverkar givetvis också men tycker inte det är riktigt lika vanligt att dessa är tokslut som nr2 brukar vara i princip alltid. Nr1 är väl dåliga dåliga på typ varannan bil och nr2 på alla.
Utan att tillföra något alls vettigt svar till det hela så reagerar jag bara på att vi pratar om samma sak i 2 trådar samtidigt
http://forum.saabturboclub.com/showt...delstag-og-9-5
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Så blir det ibland. Här gäller det köpråd, dvs är original värt det högre priset, eller bör man välja ett billigare alternativ.
När jag skapade den andra tråden var det för ett annat syfte än denna tråd. Där gäller frågan enbart kvaliteten på originaldelen, ingen jämförelse med alternativa delar eller kostnad. Det ÄR en annan sak.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2