Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bra oem tillverkare på filter (olja, kupé, luft)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Bra oem tillverkare på filter (olja, kupé, luft)

    Behöver beställa alla filter(olja, kupé och luftfilter) till en saab 9-3 biopower 2,0t 175hk.

    Av anledning att luftfilter inte finns att köpa på maptune parts(förutom dyrt sådant) tänker jag köpa andra fabrikat än original och att det genom att beställa från nätet blir billigare ibland. Jag förstår om många tycker att man ska köpa original från tex maptune men det måste ju finnas minst lika bra filter via kända märken.

    I min 9-3 såg jag att framme vid kylfläkten kom en del från märket Valeo. Ett franskt mega bolag med över 90000 anställda. Detta låter ju som ett företag som kan producera reservdelar/filter av hög kvalité.
    Kollade upp Mahle som är ett tyskt företag med ca 77000 anställda. Intressant med mahle (eller knecht som är samma tillverkare) är att Mekonomen säljer deras filter till Saab 9-3. Det bör vara ok filter de säljer med andra ord även om Mekonomen inte är bäst.
    Bosch är ju ett välkänt märke som bör tillverka filter i bra kvalité då deras namn är mycket väletablerat.

    Vad tror ni om dessa tre märken eller andra märken. Har ni testat och vad tycker ni eller har ni åsikter fakta och komma med är jag tacksam.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag kör utan betänkligheter valeo luftfilter, faktum är att jag vill minnas att originalfiltret är tillverkat av valeo ? ..inte säker dock.

    Oljefilter brukar ju vara billigare med GM original, men jag har även kört bosch och mahle, mahle brukar dock vara dyra.

    Boschfiltren har vunnit ett antal test jag läst, så där oroar jag mej inte heller, men dom är oftast dyrare än GM-filtren, jag köpte dock några stycken när nån tysk firma hade kampanj på dom.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    MAn ska vara medveten om att alla stora tillverkare gör filter i olika kvalitéer, så bara för att det är samma tillverkare betyder inte att det är samma sak. Detta visades av Vi Bilägare i ett oljefiltertest, läs här: http://forum.saabturboclub.com/showt...lter-bra/page2

    Testet bevisade med all önskvärd tydlighet att Mann (som på den tiden producerade Saabs och Volvos originalfilter) bevisligen var högst kompetenta på filter, men valde att sälja ett enklare (= billigare) filter än original på eftermarknaden när biltillverkaren inte lade sig i kravställningen.

    Sedan, att lita på rekommendationer från MEkonomen är vanskligt, finns mycket fel i deras rekommendationer.

    Detta sagt, själv skulle jag säga att jag är nog mer rädd för pirat oljefilter än pirat luftfilter (så länge det är pappersfilter!), oljefiltret har ett mycket knepigare jobb att sköta. Men rent generellt så är oftast Orio inte vara särskilt dyra på delarna, så om man hittar något som har ett listpris som är mer än runt 20% billigare så kan man nog utgå från att man får vad man betalar för.

    Personligen brukar jag alltid istället se om jag kan hitta originalfilten billigare någonstans, om jag orkar. Skulle inte falla mig in att köpa ett filter vars enda existensberättigande är att tillverkaren kan göra mer pengar på det (prisskillnaden för mig är ändå kaffepengar jämfört med vad ett dåligt filter kan ställa till med), vilket betyder att jag bara lyssnar efter tillverkare som argumenterar för att de har bättre filter.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    De man kan tänka på med oljefilter är ju när bypas ventilen öppnar. saab oem har valt 0.8 bar som öppnings tryck.det finns andra filter man kan skruva på en saab men med högre tryck över bypass.
    Jag förmodar att 0.8 bar Har ett syfte, typ säkra olja till lagren osv.
    Finns säkert någon här som kan det där betydligt bättre än mig.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Håller fullständigt med om att det kan vara dumt att spara pengar på oljefilter då det är viktigt för motorn.

    Men av de filter tillverkare jag skrivit upp som Bosch, mahle, Valeo osv tror jag ingen av dessa är billigare där jag tänkt beställa (reservdelar24) än tex original hos maptun.

    Kupé och luft är betydligt billigare och det finns bättre filter till lägre eller samma pris. Tex kupé filter med både aktivt kol och nästa generation filter som kan ta mögel, partiklar, pollenbakterier även om det kanske är overkill. Men när man kan få det från dessa kända tillverkare är det intressant att testa.

    Men olje filter är viktigt och jag vill inte snåla men jag vill heller inte beställa enbart filter från maptune där frakten kostar som filter.
    Så frågan är vad ni tror om oljefilter från någon av dessa som Bosch, Valeo, mahle, Mann filter, mapco?

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Köp orginal oljefilter över disk hos din gamla Saab ÅF, bör kosta typ 80kr. Sedan vet jag MANN är (eller har varit iaf) originaltillverkaren på luftfilter i alla fall.

    Kupéfilter kan jag tycka billigaste möjliga skiten funkar bra så länge passformen är OK på filtret. Biltema t ex tar 249kr för ett kupéfilter till 9-5.

    Det blir i alla fall inte sämre än det filter som sitter där, det brukar va riktigt sunkigt och äckligt då folk sällan orkar byta det då det sitter jävligt tråkigt till.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    Men av de filter tillverkare jag skrivit upp som Bosch, mahle, Valeo osv tror jag ingen av dessa är billigare där jag tänkt beställa (reservdelar24) än tex original hos maptun.
    Som jag skrev ovan, man kan misstänka att om det inte är en seriös tillverkare som garanterar att den är godkänd av Saab så har det gjort lite ekonomiseringar hos tillverkaren, eftersom det är ren vinst utan några konsekvenser (det går knappast att leda i bevis att ett dåligt oljefilter förkortat motorns livslängd - och händer det efter mer en tre år så skulle det inte ens hjälpa).

    En annan sak att hålla i minnet är att det påstås att minst 10% av märkesreservdelarna i Europa är förfalskningar, detta är företrädesvis just slitdelar som olja, filter och bromsdetaljer som är enkla att förfalska. Någonstans säljs dessa. https://www.alibaba.com/showroom/bosch-oil-filters.html

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Denna gång beställde jag Mann luftfilter från tex reservdelar24.se för 183kr. Det var exakt samma filter som sitter i bilen just nu (artikelnr stämmer överens). Sedan beställde jag ett Valeo kupéfilter med Polyfenol med aktivt kol. Ett nytt typ av kupefilter som ska rensa mer skit än vanligt filter med kol. Tänker det kostar bara 259kr helt klart värt att prova. Valeo som märke sitter i min kondensator, kylare osv så det bör vara bra grejer. Sen är det som ni säger att kupe och luft inte känns lika viktigt som ett oljefilter.
    Ska åka till lokala saab bilverstaden och kolla om de har hemma original oljefilter annars blir det ett mahle oljefilter från mekonmen.

    Har köpt tidigare från nätet där det skeppas från tyskland. Brukar vara original däremot bör man hålla sig borta från de absolut billigaste då de tenderar att inte hålla lika länge. Vi köpte en länkarm från antingen febi eller Delhpi till en V70 och den var slut på efter 6 månader. Vet inte om vi fick en defekt eller måndagsex eller om det bara var ren skräp. Annars har reservdelar fungerat bra tycker jag.
    Senast redigerat av buhu den 2017-09-17 klockan 22:47.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Anledningen till att den var slut efter 6 månader skulle kunna vara att det var en förfalskad bildel. Hur ställde sig säljaren när ni reklamerade?

    Någonstans hamnar ju de förfalskade delarna som väller in.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast man kan inte bygga fakta på en studie som ägde rum 1980..................Då var det mycket vanligare med piratdelar, alltså bedrägliga kopior och dåliga kopior och de kan mycket väl ha sålt olika filter till OEM som till eftermarknaden men det gäller knappast idag. Ett mann filter idag är troligen exakt samma även om det står Mann eller volvo på det. Eller GM /saab original eller Wix.
    Dessutom så tror jag nog att ALLA filter på marknaden idag gör det dom ska, fördelen med ett stort känt märke är nog att det är mycket lättare att få igenom en reklamation om det går på tok. Köper du ett dyrare bosch, mann eller vad det nu må vara så har du med all säkerhet nån kanal hemmavid man kan kontakta. Vill man spara 25kr på ett oljefilter man byter en gång om året kanske och köper Bölk från en tysk näthandlare. Ja då blir det genast besvärligare.........

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av buhu Visa inlägg
    Ska åka till lokala saab bilverstaden och kolla om de har hemma original oljefilter annars blir det ett mahle oljefilter från mekonmen.
    Det har dom ju mer eller mindre garanterat, då det filtret sitter i nästan alla saabmodeller under otroligt många år.

    Har köpt tidigare från nätet där det skeppas från tyskland. Brukar vara original däremot bör man hålla sig borta från de absolut billigaste då de tenderar att inte hålla lika länge. Vi köpte en länkarm från antingen febi eller Delhpi till en V70 och den var slut på efter 6 månader. Vet inte om vi fick en defekt eller måndagsex eller om det bara var ren skräp. Annars har reservdelar fungerat bra tycker jag.
    Är det inte v70 som käkar framvagnsdelar till frukost ? ..så där vill man nog ha det så bra som möjligt, vill minnas att diverse framvagnsleder brukade vara slut vid första besiktningen, vilket förvisso är betydligt längre tid än 6mån men ändå.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Vad heter original oljefilter till en saab 93 2008 2,0t biopower. Namn och beteckning för att kontrollera om det är original oljefilter.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    32017605 heter kit med filter och oring, 12605566 enbart filter och det är Hengst som gör dem idag till GM och deras heter E630H02D103

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Var ner och köpte original filter och det var hengst. Men upptäckte nu att jag inte fick med någon packning/oring.

    Följer det inte med? Man byter packning/oring också har jag för mig.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är som ovan, original finns det både löst filter och ett kit med oring. Kitet är orios eget på saab original. GM har nog bara filtret så får man komplettera med oring själv.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast man kan inte bygga fakta på en studie som ägde rum 1980..................Då var det mycket vanligare med piratdelar, alltså bedrägliga kopior och dåliga kopior och de kan mycket väl ha sålt olika filter till OEM som till eftermarknaden men det gäller knappast idag...
    Det där var flera saker på en gång.

    När det gäller förfalskade bildelar skulle jag säga att det är oerhört mycket mer vanligt, och mycket svårare att genomskåda, idag än 1980. Till stor del för att det inte var lika lätt att kränga dem för 30 år sedan. Som du såg i min länk kan man köpa förfalskade Bosch-märka filter för någon krona styck i Kina, du lever i ett rosa skimmer om du tror att inga av dessa kommer ut på den europeiska marknaden.

    Kvalitén på märkes-piratdelar har däremot ryckts upp, å andra sidan har kvalitétskraven på moderna bilar också ökat.

    När det gäller filter till B2x5-motorerna så är det garanterat inte samma innehåll på alla passande produkter. T.o.m. Saab har ju haft två olika specade filter för dessa, gamla och nya. Det skulle förvåna mig om det inte kostar en liten aning mer att producera det nya, och om inte Wix fortfarande kan tillverka båda. Och det går naturligtvis att argumentera för att det gamla filtret "gör vad det ska", uppenbarligen fungerade det ju i någon bemärkelse innan den nya versionen kom.

    Sedan skulle jag vilja höra hur sjutton du tänker dig att man skulle kunna lyckas reklamera oljefilter och få ersättning för ett motorras när man kommer efter kanske fem år och peka på en hög med kvitton på oljefilter, eller rent teoretiskt en hög med sparade använda oljefilter. Realistiskt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    efter fem år? Jag vet inte hur ditt scenario ser ut men diskuterar man kvalitet kontra pris så kan det ju hända att ett felaktigt filter orsakar ett motorhaveri redan när man lämnar verkstaden eller vad det nu handlar om. Det var bara så jag menade. Det kan ju hända med vilket filter som helst. Det handlade ju inte om att nu är min motor utsliten redan efter fem år,det måste bero på ert dåliga filter...........det blir ju lite svårt kanske.

    När det gäller filtret du tar upp så kan jag inte säga emot på det viset, det är klart att ett filter kan ändra spec under sin livslängd men det det handlade om var ju fortfarande huruvida det är "samma" filter original kontra eftermarknad om man håller sig till ett fabrikat. Om Wix körde en spec innan longlife eran och sen ändrade på dem i samband med det så tror jag ju inte WIX själva fortsätter med det gamla och enbart GM får det nya utan det blir nog samma filtermedia i alla.

    men jag går ju bara på vad jag anser, andra tror annat och vet säkert gör ju ingen förutom dem som kan plocka ut insiderinformation hos tillverkaren och mig veterligt så brukar det vara ganska stopp den vägen om man mot förmodan frågar om det är lika som nå OEM delar.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    efter fem år? Jag vet inte hur ditt scenario ser ut men diskuterar man kvalitet kontra pris så kan det ju hända att ett felaktigt filter orsakar ett motorhaveri redan när man lämnar verkstaden eller vad det nu handlar om. Det var bara så jag menade. Det kan ju hända med vilket filter som helst. Det handlade ju inte om att nu är min motor utsliten redan efter fem år,det måste bero på ert dåliga filter...........det blir ju lite svårt kanske.
    Även ett "filter" som helt saknar innehåll, dvs. är en ren förbiledning, kommer att klara bilen ut ur verkstan. Om det är något så slitstarkt som en B2x4-motor så skulle jag säga att det inte är helt orimligt att den med lite tur t.o.m. skulle kunna klara 5 år utan haveri med normalkörsträcka utan oljefilter alls (bara årliga oljebyten), så det kriteriet för tillräckligt bra filter köper jag inte alls.

    Saab ändrade filtret för att det bättre skulle förebygga oil-sludge, inte för att uppnå long-life. Long life kom innan ändringen av oljefiltret.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja men nu har jag inte begärt att du ska läsa det jag skriver med förstoringsglas. Det var bara ett påhittat scenario som skulle kunna leda till ett reklamationsärende. jag har aldrig sagt att det kommer att hända eller ska hända eller är vanligt på saab eller hur du nu menar. Det är klart att ett fabrikationsfel på ett filter kan rasa en motor. Ponera en dålig uppbyggnad med ett filter som kollapsar och proppar igen oljekanalen? Det är ett scenario som är mycket troligare än att det skulle vara helt tomt...........Kollapsade nya oljefilter är väl relativt ovanligt men byter man dem inte så kan billiga/dåliga filter bete sig på de mest märkliga sätt. Det ser man i första hand på vanliga insatsfilter där man ser filtermediat direkt man tar ut det. Skruvar man bort en plåtburk så ser man ju aldrig det. Det är just sådana saker som är skillnaden på dåliga resp bra oljefilter. Det är sällan reningsgraden problemet ligger i. Det har också tester visat och jag har själv gjort tester på min gamla arbetsplats där vi sålde mycket industrifilter. Vi sågade helt sonika sönder typ 20 olika filter av olika fabrikat men samma artikel så att säga och skillnaden är skrämmande. En del filter är så enkla de bara kan bli, extremt dåliga tätningar mellan in och ut och i princip bara en fjäder som trycker mediat mot den gängade delen. Lite mer påkostade fabrikat har gummipackningar, det kan vara plaststöd som centrerar, det kan vara allt möjligt som fördyrar.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Exempelvis Bosch har idag också ett bolag i koncernen som handlar med reservdelar, det finns alltså en hel del "Bosch" delar som inte alls tillverkas av Bosch. NGK är en annan tillverkare som också sysslar med sådant. Mapco är väl enbart handlare, dvs dem tillverkar inte sina egna reservdelar.

Liknande ämnen

  1. kupe luft.
    Av Åberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 18:02
  2. [LÖST] Byte av pollen-/kupefilter NG900
    Av Johmar i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 13:18
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 21:38
  4. Kupé filter i en NG900?
    Av pumpe3 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 09:52
  5. Byta kupe filter på 9-5
    Av Marre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 10:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •