Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: AC blåser inte i samma temperatur. og9-5 2006

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    AC blåser inte i samma temperatur. og9-5 2006

    Hej,

    Köpte inte för länge sen 9-5an och under provkörningen inför köpet missade jag att AC/ACC blåser olika varmt i bilen (fick bilen billigt så hade köpt den ändå om jag visste om det innan).
    Upptäckte efteråt att båda fläkten var avstängda vid passagerarsidan (ev. att jag upptäckte under provkörningen, satte igång den och var nöjd med att det blåste övh.?? Minns ej) och satte igång dem. Först då förstod jag ganska snabbt att det blåser helt annan temperatur i passagerarsidan än hos föraren, dvs bara kallt. Inte långt efter upptäckte jag att det blåser enbart väldigt varmt i baksäten.
    Så sammanfattat skrivet, det blåser rätt temperatur hos föraren bara.

    MEN, vid vissa tillfällen blir det helt tvärtom. Att det blåser varmt i passagerarsidan osv. Stänger jag av ACn helt i mittkonsolen och startar igen så blir det som förut, kallt passagerare, varmt därbak.

    Egentligen kan jag ha alla fläktar avstängda utom dem två hos föraren, men då hör jag ett jobbigt vinande från just den lilla fläkten bredvid mittkonsolens fläkt, den på passagerarsidan.
    Jag tycker inte att problemet borde vara för lite kylmedel i systemet, men jag kan ha fel.

    Var ska jag börja åtgärda/utesluta?

    Tack i förhand.

    obs. att det är årsmodell 2006.
    9-3 SE 2.0t -00
    9-5 SC 2.0t Biopower -06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Med tanke på att den växlar kan det vara mjukvarufel i ACC-enheten. Annars är fel på spjällmotor högt upp på listan.
    Bör gå att läsa ut felkoder med TECH2. (På verkstad eller hos nån som har)
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-09-16 klockan 20:36.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Eller rättare sagt börja med att kalibrera och därefter läsa felkoder med Tech2

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Om du nu inte vet hur så tryck in Auto & REC till det står "ACC: KALIBR. PÅBÖRJAD". Tar ca 20 sek
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. ACC som inte blåser varmt..?
    Av extraljuskungen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 22:46
  2. Luftutsläpp vid baksäte 9-5 blåser inte...
    Av Mr_Nitro i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 14:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •