Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 -08 BP 2.0t svårstartad ibland - Trasig BTR!

  1. #1

    9-3 -08 BP 2.0t svårstartad ibland - Trasig BTR!

    Hej!

    Jag börjar direkt med mina egentliga frågor. Bakgrunden till frågan står längre ner för den nyfikne.
    Hur ska bränsletrycksregulatorn (BTR) egentligen fungera? Läste erakosts tråd (http://forum.saabturboclub.com/showt...5rstartad-kall) där det skrivs att det inte ska komma något bränsle om man lirkar loss gummislangen (vakuum-slangen?). Tar jag bort slangen på min kommer det några droppar bensin. Tömmer slangen. Sätter tillbaka den. Startar bilen. Stänger av. Tar bort slangen igen och där är bensin igen. Är det bevis på att BTR är trasig? Kan det tänkas vara orsaken till mina startproblem (se nedan)?
    Och vart tar bensinen i vakuumslangen vägen?

    Bakgrund:
    Kör för det mesta på E85 och märkte för ett tag sedan att man fick gå länge på startmotorn innan motorn tände. Det hände enbart när bilen var varm och hade stått stilla ~1-2h. Vid kortare eller längre stopp så startade den som vanligt. Startade även lätt vid kall motor.

    Tänkte att den kanske behövde en omgång renande bensin och tankade upp den med det.
    Då blev den svårstartad även vid kall motor. Ibland tänder den direkt, men dör också direkt om man inte gasar till. När man omedelbart försöker starta igen får startmotorn tugga 10s innan den går igång med lite tveksamhet.
    Har man väl fått igång den kan man stänga av och starta direkt igen utan problem.

    Verkar som att bränsletrycket försvinner med tiden. Antingen läcker ut via BTRen, eller genom läckande spridare? Att det ändå funkar bättre med E85 kanske beror på att E85 inte förångas lika lätt som bensin?

    Misstänkte först vevaxelgivaren (innan jag kollade BTRen). Men efter att ha bytt den står jag nu med två fungerande vevaxelgivare och en lika svårstartad bil.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Vara, Kvänum
    Inlägg
    45
    Medlem#
    10896
    skumt, tändstiften fina också?

  3. #3
    Det löste sig med ny BTR. Den gamla föll i bitar när jag tog bort den.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hallå! Har liknande bekymmer, felsökte du på nått sätt innan? Jag har kollat resttrycket och de ligger stabilt. Kan de va BTR ändå? Mvh C

  5. #5
    Den enda egentliga felsökningen jag gjorde var att ta bort vakuum-slangen till BTRen och konstatera att där fanns bränsle. Det ska det inte göra om jag fattat rätt. Resttrycket (returtrycket?) mätte jag aldrig.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okeej tackar, ska också kolla detta !!

Liknande ämnen

  1. Rycker och svårstartad ibland.
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •