Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilen rycker och dör vid kraftigt gaspådrag 9000CS 2.3T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    62

    Bilen rycker och dör vid kraftigt gaspådrag 9000CS 2.3T

    Hejsan!
    Bil: 9000CS 2.3T aut. - 92
    Nu behöver jag hjälp, har sedan tidigare haft problem med att turbon inte laddade men sedan när man hade gasat på ett tag, så den kom på höga varv, så tände den till typ, men nu har det blivit mycket värre. När man gör kickdown eller kraftig gaspådrag rycker den mycket häftigt, kollar man på varnräknaren ser man att den snabbt går ner till 0 och sen upp till ca. 4000 och håller på sådär. Notera är att vid vanligt gaspådrag går den hyffsat bra.
    Så jag har alltså inget laddtryck och motorn dör mycket snabbt för att sedan komma igång igen, flera gånger om i loppet av några sekunder.
    Jag undrar såklart vart felet ligger, i motorn eller turbon???
    Kände på wastegate-armen, den var stum mot ett håll och fjädrade nån millimeter åt det andra hållet, ska det vara så????
    Magnetventilen är bytt för 2000mil sen.
    Jättetacksam för svar!

    M.v.h Calle
    Saab 9-3 SC Vector 2008
    (Tidigare Saab 9-5 SC Aero 2004 & Saab 9000 Aero 1993)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    62
    Efter att ha kollat lite i motorn så har jag upptäckt att sladdarna till den här mojängen är av, antar att den mäter vilken temperatur kylarvattnet har. Kan den spela någon roll i det här sammanhanget eller är det bara ett ytterligare fel

    M.v.h Calle
    Saab 9-3 SC Vector 2008
    (Tidigare Saab 9-5 SC Aero 2004 & Saab 9000 Aero 1993)

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 729
    Den där mojängen är termobrytaren till kylarfläkten, alltså den gör så att fläkten startar när kylarvätskan har nått en viss temperatur för att förhindra överhettning...

    Tyvärr har jag inget svar på din ursprungliga fråga men se till att laga kablarna till kontakten så du inte står med en kokande motor en vacker dag...

    EDIT: Luftläckor på trycksidan av turbon är en sak som alltid går att titta över vid såna problem!

    Mvh

    /Martin

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Den där mojängen är termobrytaren till kylarfläkten, alltså den gör så att fläkten startar när kylarvätskan har nått en viss temperatur för att förhindra överhettning...

    Tyvärr har jag inget svar på din ursprungliga fråga men se till att laga kablarna till kontakten så du inte står med en kokande motor en vacker dag...

    EDIT: Luftläckor på trycksidan av turbon är en sak som alltid går att titta över vid såna problem!

    Mvh

    /Martin
    Okej, då förstår jag varför kylarfläkten inte funkar som den ska
    Alltså det där me luftläckor tror jag nog på, hur kan man kolla det??? Efter en liten testrepa nu så känns det mer som att det blir för mycket tryck så att motorn stryps en kort stund, eller så kan det vara så att när trycket byggs upp så försvinner det ut nånstans. Vad har wastegaten för funktion på turbon???? Den ser fruktansvärt ärgig ut, kanske den som e dålig???

    M.v.h Calle
    Saab 9-3 SC Vector 2008
    (Tidigare Saab 9-5 SC Aero 2004 & Saab 9000 Aero 1993)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    62
    Lyfter
    Nån som kan hjälpa en glad amatör och få ordning på skiten. Turbon kan alltså inte ladda/bygga tryck . Efter att ha kollat runt lite undrar jag om det kan vara tryckklockan som e dålig!?!? Kan man plocka bort turbon utan större problem???

    M.v.h Calle
    Saab 9-3 SC Vector 2008
    (Tidigare Saab 9-5 SC Aero 2004 & Saab 9000 Aero 1993)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    6
    Hej!
    Jag hade ett liknande fel på gamla bil, så fort man tryckte på så att turbon laddade ordentligt så började bilen rycka. Jag bytte bypasventil, efter det så funkade bilen bra igen. kostade inte så mycket heller ca: 250 kr.
    Hoppas att det löser sig för dej!!!

    /Jörgen

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    62
    Det var som Jörgen sa bypassventilen som var sönder så ett jättestort tack till dig! Bilen har inte gått så här bra på över två år, så nu är man riktigt glad
    Tack Jörgen och i särklass det bästa forumet på nätet

    M.v.h Calle
    Saab 9-3 SC Vector 2008
    (Tidigare Saab 9-5 SC Aero 2004 & Saab 9000 Aero 1993)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    6
    Skönt att man kan hjälpa någon!!!!

    /Jörgen

Liknande ämnen

  1. Bilen rycker och saknar effekt vid gaspådrag.
    Av Robolas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 10:26
  2. FIXAT!!!!!!!Bilen rycker vid gaspådrag, brännt stift!!!?????
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 00:23
  3. Rycker till kraftigt :(
    Av inferno34 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •