Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Rengöra insida av kaross, rostskydd

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    508

    Rengöra insida av kaross, rostskydd

    Hej,

    Jag har lite begynnande rost i skärmkanterna på min ng9-3 -06. Efter att ha läst testet i denna länk så köpte jag i vintras Noxudol 700, ett lite krypande hålrumsvax och sprejade lite på måfå på och bakom skärmkanten.

    Inför vintern skulle jag vilja ta ner innerskärmarna, rengöra skärmkanten, och spreja på naxudol lite bättre. Man känner att där ligger en massa "klet" av väggdamm och annan skit.

    Hur gör man den här "rengöringen" bäst? Jag tänker att om jag tar avfettning så löser jag existerande vax från fabrik. Kanske inte så farligt då jag ska lägga på nytt, men antagligen rinner medlet även iväg och löser upp rostskydd på oavsedda ställen.

    Kanske det är bäst att bara borsta?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    508
    För eventuell framtida läsare kan jag berätta att det ser ut så här på insidan av skärmkanten (visar höger hjulhus, bakre änden på plåtskärmen):



    Det svarta är smuts, den ljusgula är orginalrostskyddet som är vax med konsistens av hårt suddgummi. Det är kompakt och det känns inte som att det egentligen ger nåt att spreja vax på det. Kanske kommer den begynnande rosten faktiskt utifrån?

    Efter lite sprejning med vax:




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    kunde sett värre ut
    kör med högtrycktvätt gärna ånga så att det blir rejält rent annan du lägger på vaxet, sen bör man alltid spruta in tunnflytande vax inuti skärmarna också

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    508

    Rengöra insida av kaross, rostskydd

    Bor man i lägenhet är det lite väl meckigt att ta av skärmarna, köra högtryck, sätta på skärmarna, köra hem, vänta tills det torkat, sen av med skärmarna, osv. Dessutom risk att massa lack flyger av

    Jag tänkte bara göra en fulåtgärd för att hejda rostframskridningen. Förra vintern så sprejade jag lite vax på skärmkanten utifrån och tyckte det verkade väldigt effektivt, men vintern tog slut snart därefter så är inte säker.

    Hur kommer jag in inuti skärmen?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Rosskydda insida tröskel vid MIG-svetsning
    Av bartender76 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-07, 12:16
  2. Rengöra insida av strålkastare 9-5 -04?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 15:34
  3. Is på insida frontruta 9-3sc, varför?
    Av AeroX i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 09:15
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •