Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Avluftning av bromsar?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Citat Ursprungligen postat av jagminnsinte Visa inlägg
    Så hur funkar det? Fäster man det i ventilen på bromsoken och pressar ut vätskan med hjälp av bromspedalen och fyller på med nytt i behållaren lite då och då?
    Ja precis du fäster slangen på avluftningsnippeln och sedan trycker du ner bromspedalen ett par gånger. Kolla så att det kommer ut gammal bromsvätska. Spring fram och kolla bromsvätskebehållaren under huven (viktigt att nivån inte blir för låg), fyll på. Tryck på bromspedalen igen några gånger, kolla behållaren, kolla under huven och fyll på, osv. När det börjar komma ut ren bromsvätska är du färdig med det oket och kan ta nästa. Man ska ta oken i en viss sekvens som jag inte minns.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Bromsluftaren i WIS suger ur bromsvätska vid oken. Den från Biltema som är länkad ovan använder samma princip. Era erfarenheter av trycksättning visar tydligt att det är fel princip.
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Kanske det men den andra varianten kan aldrig ställa till det hur trött man än är.
    Känns lite idiotsäkert, lutar mer åt det än att trycksätta behållaren då jag har inget garaget och bor i lägenhet. Skvätter det runtom så får jag springa upp till sjätte våningen och hämta hink med vatten...

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tack för alla tips, jag börjar med det säkrare (ev. drygare?) och går det inte så har jag som tur en till saab som jag kan åka iväg med för att köpa utrustning till de andra metoden. Återkommer om hur det har gått!

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Ja precis du fäster slangen på avluftningsnippeln och sedan trycker du ner bromspedalen ett par gånger. Kolla så att det kommer ut gammal bromsvätska. Spring fram och kolla bromsvätskebehållaren under huven (viktigt att nivån inte blir för låg), fyll på. Tryck på bromspedalen igen några gånger, kolla behållaren, kolla under huven och fyll på, osv. När det börjar komma ut ren bromsvätska är du färdig med det oket och kan ta nästa. Man ska ta oken i en viss sekvens som jag inte minns.
    Enligt den här tråden så är det "vänster fram, höger bak, höger fram och vänster bak.": http://forum.saabturboclub.com/showt...B6ljd-SAAB-9-5

    Men enligt andra på diverse tråd/forum är det försumbart.

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Annars är ju det absolut enklaste sättet det enklaste också. En ren och fin plastslang som du sätter på nippeln och ner i en burk som det är lite vätska i. Öppna nippel och tryck ner bromsen i maklig takt, du kommer se att vätska strömma ut i slangen och backa upp när du släpper upp pedalen. Pumpa igen och du har snart fyllt slangen helt och så länge den enbart suger vätska på tillbakavägen så kommer det ju inte in nån luft. Slutar gör man när vätskan är klar och fin utan luft. Ibland kan det dra med sig luft runt gängorna på nippeln så den kan man med fördel ta bort och fetta in innan man börjar. Inga apparater, inga specialnipplar ingenting förutom en slangbit och nån skräpflaska.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Annars är ju det absolut enklaste sättet det enklaste också. En ren och fin plastslang som du sätter på nippeln och ner i en burk som det är lite vätska i. Öppna nippel och tryck ner bromsen i maklig takt, du kommer se att vätska strömma ut i slangen och backa upp när du släpper upp pedalen. Pumpa igen och du har snart fyllt slangen helt och så länge den enbart suger vätska på tillbakavägen så kommer det ju inte in nån luft. Slutar gör man när vätskan är klar och fin utan luft. Ibland kan det dra med sig luft runt gängorna på nippeln så den kan man med fördel ta bort och fetta in innan man börjar. Inga apparater, inga specialnipplar ingenting förutom en slangbit och nån skräpflaska.
    Tack för beskrivningen Stefan!

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-3 SE 2.0t -00
    9-5 SC 2.0t Biopower -06

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Det låter ju smidigt men kommer inte slangen suga tillbaka samma mängd bromsvätska när du släpper upp pedalen som när du tryckte ner den? Eller tänker jag fel?

  8. #28
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Det låter ju smidigt men kommer inte slangen suga tillbaka samma mängd bromsvätska när du släpper upp pedalen som när du tryckte ner den? Eller tänker jag fel?
    Nej, du tänker rätt. Öppen luftnippel när pedalen trycks ner, stängd när pedalen släpps upp. Ett jobb för två personer.

    Min åsikt när det gäller olika metoder är att "Luftman" funkar riktigt bra, vakuum i bromsnipplarna är svårare att lyckas med, men det går det med.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Den har jag använt vid många tillfällen. Den fungerar utmärkt. Den skapar undertryck med hjälp av tryckluft. Genom att den suger ut bromsvätskan vid bromsoken så slipper men risken med att trycksätta. Vill det sig illa vid trycksättning och locket på bromsvätskebehållaren lossnar p g a för högt tryck eller dålig passform i gängan så kan man skvätta bromsvätska över lackerade ytor vilket som nämnts är skadligt för lacken. Att suga ur den gamla bromsvätskan är risktfritt. Det går inte så fort att suga med den apparaten så man kan hänga upp den vid bromsoket, trycka in handtaget som startar sugandet, låsa handtaget och gå och ställa sig vid bromsvätskebehållaren och fylla vid behov.
    Om man sätter vakuum vid bromsoket och samtidig trampar på bromspedalen så tycker jag Biltema bromsluftare fungerar snabbt och bra
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Det låter ju smidigt men kommer inte slangen suga tillbaka samma mängd bromsvätska när du släpper upp pedalen som när du tryckte ner den? Eller tänker jag fel?
    nej den suger inte tillbaks samma mängd. lite går tillbaks men inte lika mycket. Det är ju liksom bara trampa vidare tills vätskan är klar och utan luft. Om det då går tillbaks 3cl färsk vätska på tillbakavägen spelar ingen roll. Det är ju ändå ren och ny vätska.

  11. #31
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Problemet med den metoden är att det kommer/kan sugas in luft genom gängorna på bromsnipplarna när du släpper pedalen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Det låter ju smidigt men kommer inte slangen suga tillbaka samma mängd bromsvätska när du släpper upp pedalen som när du tryckte ner den? Eller tänker jag fel?
    För mig har denna enklaste variant fungerat utmärkt flera ggr.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000017001/
    Backventilen gör att det är ett 1 mans jobb, buslätt & busbilligt!
    Visst kan man säkert stöta på tillfällen det inte räcker, men det har gjort för mig.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Problemet med den metoden är att det kommer/kan sugas in luft genom gängorna på bromsnipplarna när du släpper pedalen.
    jo men risken är minimal om man fettat in gängan och varför skulle den egentligen suga in luft där när vätskan kan flöda obehindrat. Vore ju skillnad om det satt nån ventil på vägen så det fanns ett "hinder" Så länge vätskan rör sig obehindrat så ser jag inga problem med den här metoden (som jag för övrigt praktiserat i 30 år och på tusentals bilar )

    men visst, det är ju bara när man har nån som vrider igen nippeln när vätskan strömmar ut man kan vara 100% säker.

  14. #34
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Problemet med alla metoder är inte just metoden, det är hur väl den som utför den känner till hur man bör göra.

    Åter ett ämne som kan diskuteras till döddagar.

    MVH

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  15. #35
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    För mig har denna enklaste variant fungerat utmärkt flera ggr.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000017001/
    Backventilen gör att det är ett 1 mans jobb, buslätt & busbilligt!
    Visst kan man säkert stöta på tillfällen det inte räcker, men det har gjort för mig.
    Mycket fiffig pryl. Fungerar säkert tillräckligt bra för det mesta. Men risken att suga in luft i systemet via nippelns gängor är betydligt större än med de andra varianterna.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo men risken är minimal om man fettat in gängan och varför skulle den egentligen suga in luft där när vätskan kan flöda obehindrat. Vore ju skillnad om det satt nån ventil på vägen så det fanns ett "hinder" Så länge vätskan rör sig obehindrat så ser jag inga problem med den här metoden (som jag för övrigt praktiserat i 30 år och på tusentals bilar )

    men visst, det är ju bara när man har nån som vrider igen nippeln när vätskan strömmar ut man kan vara 100% säker.
    Hur man än vrider och vänder på det ser jag inte att någon annan metod, oavsett hur fiffiga manicker man kopplar in, skulle konna ge bättre resultat. Inte ens i teorin. I ett trycksatt system kommer ingen luft in. Punkt slut.

    Har man ingen medhjälpare kan man trycka ned bromspedalen själv med tex en expanderande enhandstving varefter man går och lossar nippeln och släpper ut vätska/luft. Stänger nippeln och börjar om. När vätskan som kommer ut är OK är det klart.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo men risken är minimal om man fettat in gängan och varför skulle den egentligen suga in luft där när vätskan kan flöda obehindrat. Vore ju skillnad om det satt nån ventil på vägen så det fanns ett "hinder" Så länge vätskan rör sig obehindrat så ser jag inga problem med den här metoden (som jag för övrigt praktiserat i 30 år och på tusentals bilar )

    Fettar man in gängan eller använder gängtejp så minskar man förstås risken, men det gör man kanske inte normalt.

    Det är enklare att suga luft än bromsvätska, jag har varit med om att jag fått in luft när man gjort sådär, dock på en MC i det fallet.

    men visst, det är ju bara när man har nån som vrider igen nippeln när vätskan strömmar ut man kan vara 100% säker.
    Ja, det är ju metoden som lärts ut i typ 80 år elelr nåt också
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ljud från bromsar om jag inte bromsar 9-3 SC 2.0t Vector 2009
    Av MaMa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-10-03, 20:01
  2. [LÖST] Bromspedalen sjunker trots avluftning OG9-5
    Av Knetto i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-11-18, 17:33
  3. Skillnad på TurboX bromsar och Hirsch bromsar på 345mm?
    Av Göran Larsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 15:36
  4. [LÖST] Uppgradering bromsar fram o bak OG9-5 -01 till Aero bromsar
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •