Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Värdering Saab NG9-3 Aero -03

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Värdering Saab NG9-3 Aero -03

    Farsan ringde mig nyss och sa att hans polare hade en 9-3 aero stående som är dotterns. Har stått där sedan april då dottern flyttade till annan ort.

    Dom ska sälja bilen nu och undrade va den kunde vara värd. Har inte så jättemycket info men lite iaf.

    Den har gått 27000 mil, årsmdl 03, ska in på besiktning nu senast december. Skatt betald till januari.

    Svart, ljust halvskinn lite trasigt förarsäte, taklucka (!), navigator (tror jag) vad jag kunde se på en bild han skickade. Ser inte ut att vara rost!

    Som sagt, den har stått några månader och ska in på besiktning. Typ "bruksskick"

    Vad kan den vara värd ungefär? Jag vet att jag inte har så mycket info men lite i alla fall! Blir själv sugen på den men vet inte vad som är rimligt att ge som bud som den står nu


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    det är en ng9-3??

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ja, glömde skriva det


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    "Sämsta" årsmodellen (mycket barnsjukdomar), många mil, sliten indredning och dags för besiktning drar ju ner priset, trots att det är en aero med taklucka.

    Jag skulle säga 20k om den har bra servicehistorik. Utan servicehistorik 10-15k.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    20k var mitt svar också. Något skulle jag kanske pruta lite också iom att den snart ska besiktigas, men det beror också på service-historik osv.

  6. #6
    Sugmotor Aphexiss avatar
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Värdet ligger på runt 20 men då den snart ska in för besiktning och troligtvis vart ett tag sen den senaste servicen borde du kunna få den för 15, Hade inte gått över det.

    Se till att den har bra servicehistorik så borde det vara gött, de flesta "barnsjukdomarna" borde ha vart fixade då den åkt så långt, Men då detta är en bekant till farsan kan det ändå vara värt att ta reda på vad som kan behöva fixas i förväg så man är redo för det.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag ska kolla upp servicehistoriken på den. Glömde skriva att den är importerad från Tyskland (flyttgods) 2007. Vad jag såg så har dom ägt den hela tiden i Sverige så har inte varit många ägare på bilen!

    Jag är beredd på att det kommer bli en del skruvande efter 14 år och 27k mil och precis som du skriver Aphexis så ska nog priset spegla att det inte blir några diskussioner efteråt - man får vara beredd att bilen rasar helt enkelt!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Med tyskimport sjunker nog värdet till 12-15k på blocket. Folk blir rädda för det även om den importerats (privat) ny med 0 mil på mätaren.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Ska titta på bilen om några veckor då jag ska hälsa på föräldrarna nästa gång. Ska ta en ordentlig titt på den då - den måste vara i körbart skick för att köra hem den sisådär 25 mil.

    Låter ju som att man borde sikta in sig på att ge ett bud på 10k som den står nu.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Det ligger ju nära till hands att göra en "blocket-värdering", d.v.s. kolla vad liknande objekt ligger ute för.
    Länk till blocket-sökning

    Där verkar det som att besiktigade bilar med jämförbart miltal med din ligger ute mellan 20 och 30k.

    Sedan måste man betänka att objekt på blocket ligger där för att de fortfarande är osålda, så marknadspris är lägre än "blocket-konsensus". Därför tror jag att 20k är rimligt förutsatt att servicehistoriken är sjysst och att den är hyggligt skavankfri. Kanske som sagt lite avdrag för importfaktorn.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tackar för alla svar, jag har fått en bra bild av läget. Jag är egentligen inte i behov av fler bilar men skulle jag köpa denna för en rimlig peng så är den ju roligare än en 9-3 från 1999 med 154hk i alla fall. Vi får se hur det blir om några veckor när jag kikat på bilen - kanske det även är så att dom slumpar iväg den för att bli av med den. Hade varit himlens trevligt med en 9-3 SS nu när jag tänker efter.. automat och taklucka, mumma!


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Ganska vanligt med elfel på dom där.
    Kolla så att centrallås och elhissar funkar, och att det kommer ljud ur alla högtalare. Brända slutsteg är mer regel än undantag och pga fiberoptiken i ljudsystemet så är det ett helvete att ersätta med något annat. Brustna fjädrar tror jag dom fan levererades med från fabrik, så lyssna efter oljud i framvagnen.

    I övrigt så är det trevliga bilar med massor av körglädje.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Håller helt med rcy - säger bara ELFEL. Bilen imponerar med ständigt nya elfel. Hur vanligt är det att hastighetsmätare och varvräknare lägger av? Verkar som tur är bara vara glappis i kontakten där bak. Brustna fjädrar behöver inte göra väsen av sig inte ens när det är av på tre ställen på första varvet. En og9-3 är ett under av stabilitet och tillförlitlighet jämför med en ng9-3. Plasten i inredningen är den billigaste varianten som gick att hitta, knirr, knarr och knak. Körglädje och väldigt prisvärt dock (om man mekar själv vill säga).
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Haha jotack det var därför jag köpte en og 9-3 med T5 motorn. En stabilare "modern" Saab får man ju leta efter!

    Är det kablaget som strular när ni pratar om elfel eller är det elkomponenterna också?

    Lite roligt då jag själv jobbar på Delphi med kablage till Volvo. Tror det var Delphi som levererade till Ng 9-3 (de större kablaget iaf). Är inte förvånad om det är mycket fel på kablaget, inte för att det är Delphi just men för att det var en helt ny plattform med säkerligen en drös med nya komponenter - nytt för biltillverkaren och nytt för leverantören.

    Og 9-3 är jag imponerad av elsystemet! Min nuvarande har gått 22800 mil och allt fungerar (nåja fläkten la av men det lagade jag snabbt)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    ... och gällande inredningen så får jag gråa hår varje gång jag kör vår Ng 9-3 08a. Det är något i bagaget som knarrar varje gång jag kör över ett gupp och inredningen knorrar och knakar - sjukt irriterande!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #16
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Haha jotack det var därför jag köpte en og 9-3 med T5 motorn. En stabilare "modern" Saab får man ju leta efter!

    Är det kablaget som strular när ni pratar om elfel eller är det elkomponenterna också?
    Enligt min erfarenhet så är det vissa komponenter som ofelbart går sönder på dom tidiga årsmodellerna.
    Microswitchar i låskistorna som berättar för bilen om dörren är låst eller ej går sönder vilket gör att centrallåset slutar funka.
    Slutsteget som nån idiot placerade på golvet under förarstolen blir förr eller senare fuktskadat (inte så konstigt, det ligger ju på GOLVET!) vilket gör att ljudsystemet klappar ihop. Hade väl inte varit något stort problem om inte en annan idiot (eller samma idiot, jag vet inte hur många dom är) beslutat att hela systemet ska vara baserat på fiberoptik och därför klappar ihop helt om en enda komponent går sönder.

    Men, alla små irriterande fel till trots är det faktiskt en riktigt charmig bil. Massor med körglädje och mycket bil för pengarna, och felen är väldokumenterade och oftast enkla att åtgärda. Jag svär ofta över min -04'a och har såååå många gånger tänkt att jag borde sälja den, men när jag sen kör den så påminns jag om varför jag väljer att ha den kvar.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Haha komiskt att du skriver att slutsteget går sönder då det sitter under förarsätet. Volvo har gjort liknande i SPA plattformen fast under passagerarsätet, man kan t o m se slutsteget när man tittar ner när även fast stolen inte är långt fram!. Kom på nu att man även har det på s/v60 (nuvarande modell), där har man tydligen inte haft problem... än.

    Ska bli spännande att titta på denna bilen. Hoppas den håller okej nivå på var som fungerar och inte. Att typ ACn inte fungerar räknar man ju t ex med. Dock fungerar den på min Og 9-3 av någon oförklarlig anledning


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Är det kablaget som strular när ni pratar om elfel eller är det elkomponenterna också?
    Jag har för dåligt underlag för att ha någon välgrundad uppfattning. Ibland som i fallet med min hastighetsmätare och varvräknare så är det kontaktdon med för låg kvalité som ger sporadiska avbrott. Den överdrivna känsligheten för batterispänningen är svår att ha någon uppfattning om, kanske störproblem på i-bussen p g a för dåliga spänningsmarginaler eller brister i spänningsreglering/avkoppling (bara gissar). Kontakten vid bromspedalen som kopplar ur farthållaren hade hängt sig i intryckt läge när jag köpte bilen, lite pill så lossnade den och felet har inte återkommit.

    Idag på vägen hem såg jag en gammal goding igen (i SID): Rattlåsfel. Stanna på säker plats. Kontakta verkstad. En stund senare körs självtesterna som normalt görs vid start och testet blir godkänt. Förra gången det felet syntes någon gång per vecka bytte jag batteriet och felet försvann då. Kanske dags att stödladda? Det märks aldrig någon konsekvens av det påstådda rattlåsfelet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har jag varit och tittat på bilen! Kort sagt - sliten bil!

    Utsidan sett var den ok, ingen rost. Lite repor, matt i lack, inga större problem. Sommardäcken glömde jag kolla men vinterdäcken var typ slut. Inredningen var SKITIG, sliten förarstol som sagt, lite skav på knappar osv. En rejäl rekonditionering utvändigt och invändigt hade lyft bilen rätt mycket. Sådant kan man leva med.

    Motormässigt så lät motorn väldigt bra, inga skrammel. Batteriet var laddat så inga konstiga felmeddelanden tror sekundärluften var bortkopplad då det var en slang som saknades mellan luftbox och turbo (?) kollade inte så noga med tanke på att motorn gick som den skulle. Antog att det var SAI.

    AC:n var ur funktion men det mesta verkade fungera (var stora stereon med navigator, trevligt!). Bilen var verkligen fullutrustad förutom helskinn! Till och med vadderad panel!

    Till provkörningen då... den gick som en raket. Riktigt härlig bil! Klassiska fel som att backspegeln vek sig rakt fram osv fanns, även att styrningen av speglarna funkade sådär. Inomhus med att bilen hade stått ett tag så lät bakbromsarna lite raspigt, skulle nog behöva gås igenom.

    Efter lite inspirerande körning så märkte jag att automatlådan betedde sig konstigt och bilen slutade driva framåt. Motorlampan tändes och fick meddelande begränsad prestanda växellåda. Efter att man stängt av bilen några minuter så kunde vi ta oss framåt men bilen slutade driva efter en liten bit, var precis som att neutralen gick i. Det enda som hjälpte var att stanna bilen och låta den vila några minuter sedan körs väldigt försiktigt framåt. Vi fick köra - stanna några gånger men kom tillbaka tillslut!

    Detta hade tydligen hänt innan på bilen men hade inte återkommit efter att batteriet hade laddat ur en gång.

    Hade tyvärr ingen felkodläsare med mig men en jobbarkompis hade liknande problem med sin 03a för några år sedan men kom inte ihåg vad felet var då.

    För övrigt så var servicehistoriken luddig. Stämplad lite "då och då" i boken, får nog ta ett närmare snack med ägaren (som förövrigt hade ägt bilen sedan ny., det var ju inte ägaren jag pratade med nu).Dock så känner jag mig inte direkt sugen nu när växellådan inte fungerar som den ska... känns inte som att det blir ekonomiskt försvarbart och tillförlitligheten verkar ju vara "nolla"


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Värdering Saab 9-5 Aero -00
    Av Haddoque i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 18:54
  2. Värdering av SAAB 9-5 Aero
    Av Kochen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-22, 17:55
  3. Värdering--> Saab 900 aero -88
    Av ibkhangover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 13:34
  4. Värdering Saab 9-3 aero
    Av spacklarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 11:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •