Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur vet jag om hjullager är dåligt NG9-3 2,0t -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106

    Hur vet jag om hjullager är dåligt NG9-3 2,0t -08

    Jag tycker det sjunger ordenligt i bilen när man kör med den. Som ett dovt ljud som börjar redan från 35km/h och låter mer och mer ju fortfare man kör.
    Sitter jag i förarstolen så hör jag ljudet tydligt, lutar jag huvudet åt passagerarstolen tycker jag det låter mindre och lutar jag mig frammåt i förarstolen får jag för mig att det låter mindre.
    Jag har provat att svänga rejält åt höger och vänster för att lyssna men tycker inte att något av de sidorna jag svänger åt gör att ljudet blir tydligare. Men jag är också osäker här.

    Jag gissar bara på att hjullagret är dåligt utan att riktigt veta hur det ska låta när det är dåligt. Och min gissning är att det är vänsterbak eftersom ljudet verkar komma därifrån.

    Har ni några tips på hur jag kan lista ut om det är ett hjullager dåligt?

    Saab 9-3 2,0t biopower 2008 med 17600mil.

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Ljudet finns kvar om du lägger ur växeln och släpper upp kopplingen? Hissa upp hjulen och rucka lite i dem och leta efter glapp.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det är vanligare att hjullagren fram ger upp. Och de brukar inte bli glappa utan de rostar i lagerbanorna eller motsvarande och man får det dova malande ljudet som beskrivs. Inte alls säkert att man kan höra vilken sida som är dålig genom att svänga som man kan avgöra med när det är glappt.

    Jag tror vänster fram, eftersom det verkar låta mest därifrån.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    99 gånger av 100 hörs det tydligt om du hissar upp och bara snurrar på hjulen och på din beskrivning låter det som ett solklart hjullager. Att svänga höger och vänster och med det utröna vilken sida det är fungerar inte för det beror helt på var lagerskadan finns inne i lagret. Oftast är det lagerbanan närmast inåt för där är det ju vanligast med inträngande vatten och rostskador som redan nämnts men det finns inga regler där alls.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Ok detta bör definktivt vara ett hjullager. Jag har tagit av alla däck för att rucka och snurra men jag känner inga konstigheter som är uppenbara.

    Däremot efter jag gjort det och körde i väg så började det låta lite mer än tidigare.
    Och nu när jag svängar kraftigt åt vänster så låter det mer än tidigare. Svängar jag åt höger låter det inte alls lika dant.

    Så frågan är hur jag tar reda på vilket hjul som har dåligt lager för detta måste vara ert hjullager.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Snurrar du på hjulet och lyssnar så brukar det höras tydligt. Är det så dåligt att det brummar så tydligt när du kör så lär det garanterat höras när du snurrar på dem också. Nå glapp behöver du inte leta efter för det blir de sällan utan det blir bara oljud i dem. Jämför höger och vänster så kan du säkert konstatera att det ena är tystare än det andra. Kan vara bra ibland att bända lite i oken så inte beläggen ligger an skivan också.

  7. #7
    Sugmotor jerry32s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    56
    Medlem#
    8853
    Snurra på hjulet och lyssna, eller så snurrar du på hjulet samtidigt som du känner på fjädern. Då känner du om det maler i lagret.
    Även riktigt små/tidiga lagerskador brukar kännas väldigt tydligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Det är ju det som är så konstigt. jag hissade upp och bände bort klossarna så att det snurrade fritt och jag tycktes inte höra något eller känna något.
    Jag tror jag kände något på vänster fram men det var så lite att jag inte känner mig säker och då höll jag även handen på fjädern vilket jag fått höra att man kan göra.

    En sak jag upptäckte var att vänster bak så snurrade hjulet hyggligt bra men när det snurrades sakta så fastnade det alltid på samma ställe. Som om bromsskivan skulle vara skev. Men jag vet inte om det skulle vara det. Tog man i lite å snurarde det på bra tills det kom ned i fart och då stannade den på det där stället.

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Hjullagren runt om på bilen är lika gamla och har rullat lika långt. Är ett hjullager fram dåligt så är det andra knappast bra heller. Byt båda.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Nja byta båda är nog överkurs, det är aldrig slitaget som gör att de låter utan att det tränger in vatten och orsakar små lokala rostskador, blir som kratrar och ljudet kommer då av att kulorna går ner i dessa kratrar. Detta sker aldrig samtidigt i alla hörn.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Jag byter en åt gången. Är båda trasiga byter jag båda självklart.

    Är ju fortfarande inte helt säker på att det är fram även om det är mest sannolikt. Kan inte avgöra själv genom att känna så jag är inte säker på hur jag ska gå vidare.

    Låt säga att det är fram. Hur får man bäst loss hjullager. Har sett att det sitter special bultar och kommer behöva en special hylsa. Sedan har jag hör att många har problem med fastkärvade drivaxalar som inte vill komma ut.
    Så vad är bästa sättet att få ut en fasterjat hjullager?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    106
    Det visade sig vara däcken fram som var kass. Ljudet kom från att däcken blivit deformerade längst sidorna. Drar man med handen jäms med däcken känner man tydligt bulor.
    Detta är Michelin Primacy HP och vet inte vad tidigare ägare gjort med dem men tydligen är detta ett vanligt fenom som kan hända däck. En vän har haft samma fel på sina däck.

    Monterade idag även vinterdäcken för att höra skillnad och visst blev det stor skillnad åt det bättre hållet(inga stora vibrationer längre). Men någonstans där mellan vägljud och dubben tycktes jag höra något som skulle kunna vara ett hjullager som är på gång att bli dåligt (jag kan lika gärna vara nojig och inbilla mig).
    Tog även och hissade bilen och startade den och körde med däcken i luften för att lyssna efter missljud men hörde ingenting.
    Provade också att bända loss bromsklossarna så hjulen snurrade utan motstånd med handen på fjädern för att känna vibrationer. Och på höger sida tycker jag kunna känna mycket mycket mycket små vibration. Så små att det lika gärna kan vara jag som är nojig.

    Har beställt däck nu och hoppas att det inte är något hjullager på gång och bli dåligt. Men de stora vibrationerna som kändes som tydligt hjullager defekt visades sig vara dåliga framdäck.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du kan byta däck fram med bak då för att minimera däckljudet. Ja, tom byta höger mot vänster så de snurrar åt andra hållet. Om ljudet ändrar sig då är det däcken.

    Det "bra" med dåliga hjullager är att de bara blir sämre och sämre. Så en variant är att njuta av de nya däcken 100mil och lyfta bilen och testa hjullagren som du gjort innan och ta nytt beslut då. Och som sagt kolla alla hjulen. Det är svårt att höra vilket av hjullagren som är kass.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Det låter som ett dåligt hjullager fast i vxl-lådan...
    Av paramedic77 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 21:47
  2. Dåligt hjullager kanske?
    Av Sundance Kid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 10:38
  3. Dåligt hjullager - kan man byta hela styrspindelhuset?
    Av Xonia i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 21:57
  4. Hur låter dåligt hjullager? 9-3
    Av TURBO PUTTE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 00:59
  5. blir det en tvåa hos sbp med dåligt hjullager?
    Av lutte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •