Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Varför saknar nästan alla og 9-3 aero med "viggen kit" de främre täckbrickorna?

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Varför saknar nästan alla og 9-3 aero med "viggen kit" de främre täckbrickorna?

    Sedan jag köpt en Aero -01 som har rektangulära "hål" bakom framhjulen så började jag kolla på andra och de ser för det mesta likadana ut. Varför finns täckbrickorna för den bakre ändan alltid kvar och nästan aldrig i den främre?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    is och slask som fryser fast och expanderar så luckorna lossnar? även att åka i stora vatten samlingar måste vara riskabelt för de främre?

    2 användare gillar detta inlägg


    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Ja det låter troligt. De bakre verkar ju alltid finnas kvar. De bakre som är kvar på min är ju förankrade med ett "plastsnöre" i bilen och jag kan inte tänka att det inte funnits ett sådant även i de främre. Jag skulle gärna vilja ha täckbrickor även fram, men de verkar mycket svåra att få tag på. Det är någon på tradera som säljer sådana här som är nyproducerade med 3D-skrivare. De ser bra ut även om de är olackade och behöver slipas. Fast det är ju lite svårt att bedöma hur bra en sån här slitdetalj håller när den är gjord i en sån maskin. Inte särskilt bra är min gissning.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Men att 3D printa är ju inte speciellt dyrt

    Kan detta vare er till hjälp?
    https://www.thingiverse.com/thing:428447

    Och man kan beställa utskrifter och få dem hemskickade på allt fler ställen om man inte kan lösa själva printandet själv
    exempel: https://www.3dhubs.com/3dprint/V%C3%...nds%20l%C3%A4n

    Jag har låtit göra lite olika saker och är nöjd hittills.
    Att skaffa egen maskin var lite frestande i början men han jag känner som är mycket insatt säger att en bra maskin som man bygger själv startar kring 10kkr så då känns det bättre att se till att de som har bra maskiner har råd att ha dem i drift.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-09-15 klockan 08:10. Anledning: Länk mm
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Jag är själv lite intresserad av 3D skrivare men de ju inte billiga om man ska ha en som det är nåt med. Clas Ohlson tex. säljer ju färdiga maskiner från typ 5 -10.000 men resultatet från dessa verkar hårt och poröst så jag tänker att det passar sig dåligt för sådana här grejer.
    Nu verkar det dock som att jag kan få köpa ett par orginal-täcksidor till ett bra pris
    Tack för länken till thingiverse, mycket intressant.
    Vad för slags saker har du låtit göra hos 3dhubs?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Lite sent svar men kan vara intressant för många som blivit av med täckbrickan :

    Köpte ett par 3d-utskrivna täckbrickor från nätet och lackade med några lager svart plastidip-spray från Biltema som jag hade hemma. Passar perfekt till 170 svart. Täckbrickan var bara att klicka in på plats, mycket bra passform och sitter fast ordentligt. Rekommenderas!

    De bakre sitter kvar, de är inte så utsatta för stänk som de främre...

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. SID-meddelande "Kontrollera oljenivå" i 9-5 Aero, varför?
    Av Mårten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 22:59
  2. Saknar "alla på en sida"
    Av SaabAero i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 22:11
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 19:33
  4. Passar "alla" fjädrartiper till alla 9000
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •