Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: långsam motorvärmare 9-3 Biopower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    långsam motorvärmare 9-3 Biopower

    Hej!

    Har en 9-3 Biopower 2009 som min sambo åker i. har i alla år varit flitig användare av motorvärmare. särskilt bra ifall bilen körs korta sträckor ofta. nu till problemet:

    Det är rätt dålig effekt i calix elementet som sitter original i biopower. timmar av användning krävs. dåligt ifall man ska ha bilen strax. på den tidigare 9-5an vi hade så räckte det med en halvtimma för att få hygglig värme i motorn. har haft 5 st 9-3 or och dom är liksom såna. antar det beror på aluminiumblock.


    har spanat lite i motorummet. lurar på att kombinera med en slangvärmare som skall få sitta på slangen till oljekylaren. nån som testat? original blockvärmare får sitta kvar och hjälpa till den med. borde ju va kanon att oljekylaren är varm vid kallstart.

    I övrigt så testade jag med en gummimatta framför kylet för att bättra på uppvärmning föra vintern med begränsat resultat. andra tips på att få bilen varm fort?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Du kan ju montera en slangvärmare på nedre kylarslangen kanske?

    http://priceitch.se/motorvarmare-200...fee=10&fep=676

    Effektivaste är ju att montera t ex en Webasto värmare, men dem kostar ju kanske 10k+..
    Men är bra effekt i dem
    Senast redigerat av amoreex den 2017-09-11 klockan 10:34.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Bensinvärmare är uteslutet pga kostnad och jobb. Tänker att det är onödigt att värma yttre kylkrets. då måste ju hela kylaren värmas? borde väl vara bättre att värma själva motorn.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Kolla gärna närmare på den jag länkade

    Tycker personligen den verkar ganska effektiv

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Notera att den har hög effekt och kan inte användas i kombination med en kupévärmare på en normal avsäkring på 10A

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Notera att den har hög effekt och kan inte användas i kombination med en kupévärmare på en normal avsäkring på 10A

    /via Tapatalk
    Kupevärmare är väl onödigt
    Man täcker över vindrutan, o har man då en effektiv motorvärmare så är ju motorn lagom varm vid start och du får värme nästan direkt

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av greven Visa inlägg
    - Det är rätt dålig effekt i calix elementet som sitter original i biopower. timmar av användning krävs.
    Har du kontrollert at elementet er i orden og at det er (strøm)gjennomgang i/til dette fra 230V kontakten? Der skal det kunne måles ca. 96 ohm for OK effekt, som er 550W.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Ja 2000W lär ju räcka till. men ingen info om vad för anslutning den har. tveksam till no name prylar så utan vill ha DEFA/ Calix.

    Har en del defa kontakter, kablar mm liggandes som jag tänkte använda. har även hittat en sida som säljer konverteringar mellan Defa/calix så det kommer funka med befintlig intagskabel och befintlig blockvärmare. just nu lutar det åt en Defa slangvärmare på 500W med PTC effektreglering. det borde göra gott.

    Har 13 Ampere uttag på parkeringen så då kan jag även ha en rejäl kupefläkt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Har du kontrollert at elementet er i orden og at det er (strøm)gjennomgang i/til dette fra 230V kontakten? Der skal det kunne måles ca. 96 ohm for OK effekt, som er 550W.
    Har iof inte mätt upp elementet, men det fungerar. viss värme blir det ju men jag tycker det tar lång tid. tack för tipset. skall resistansmäta.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Inte mycket till hjälp kanske, men jag har en exakt likadan bil med original motorvärmare. Om jag kör värmaren en timme före start kanske värmen kommer någon km tidigare.
    Känns helt meningslöst att använda den

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Värt att poängtera är att en motorvärmare är en motorvärmare primärt. Att sen insticksvärmare rent generellt värmer vattnet så pass mycket att det ger en förhöjd temp på utblåsen i kupen är bara en positiv bieffekt. Inget man direkt kan kräva på många av dagens motorvärmare. Huvudsyftet är fortfarande att underlätta kallstart och inget mer.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Min ng9-3 -08 BP jag får upp mätaren till tjogo i, efter 2timmar (max vad timern går) men då har jag 250w värmare på oljetråget också.....min värme (ljumen luft iaf) kommer typ i 3-5sekunder när jag startat bilen sen försvinner den och återkommer inte fören efter runt minuten senare vid -10
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    Inte mycket till hjälp kanske, men jag har en exakt likadan bil med original motorvärmare. Om jag kör värmaren en timme före start kanske värmen kommer någon km tidigare.
    Känns helt meningslöst att använda den
    Precis, jag har som sagt haft 5 likadana bilar och dom är ju såna. Tror inte det är fel på den utan jag vill få den varmare helt enkelt och gärna snabbt med. Även utan motorvärmaren så blev ju 9-5:an snabbt varm. Dom drar ju mycket soppa när det går kallt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Lurar även på om man kunde satt slangvärmaren på kylslangen som går till turbon. Borde få lite självcirkulation i den alternativt en grov på slangen som går in upppe på motorn tel vänster framifrån sett. Verkar trångt kring oljekylet. Men att få varm olja borde va det bästa. Det finns ingen frostplugg man kan sätta en till blockvärmare i?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Värt att poängtera är att en motorvärmare är en motorvärmare primärt. Att sen insticksvärmare rent generellt värmer vattnet så pass mycket att det ger en förhöjd temp på utblåsen i kupen är bara en positiv bieffekt. Inget man direkt kan kräva på många av dagens motorvärmare. Huvudsyftet är fortfarande att underlätta kallstart och inget mer.
    Jo att det inte är för kupén primärt vet jag. Men jag skall dra in grenledning också så det är inget problem.

Liknande ämnen

  1. Motorvärmare standard på 9-3 1,8t BioPower 2007
    Av a10086 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-11-06, 20:23
  2. Motorvärmare 9-5 2007 biopower
    Av saittam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 01:05
  3. Fungerar min motorvärmare (9-5 2006 Biopower)?
    Av johan es i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 21:45
  4. Biopower vs motorvärmare
    Av adameri i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 10:20
  5. 9-3 BioPower, är det motorvärmare som standard ?
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •