Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Smörja upp bromsar bak Saab 9-3 -99

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Smörja upp bromsar bak Saab 9-3 -99

    Innan jag köpte räser-andrabilen så hade den stått 3-4 mån (trasig soppapump).

    Har kört en del nu, ca 40 mil och bromsat till hårt emellanåt. Men bromsarna bak blir jag inte av med all rost på. Beläggen verkar ta sämre längre ut på skivan. Det är bara ytrost vad jag kan se, skivorna ser ut att vara bytta för några år sedan. Handbromsen tar kanon.

    Tänkte montera ner och rengöra så att beläggen glider bra. Enligt Saabverkstan så ska man ta ner och rengöra/smörja (?) bakbromsarna i alla fall vartannat år.

    Hur rekommenderar eliten här att "smörja" upp bakbromsarna? Och kan man ta sandpapper på beläggen och skivan för att få bort ytrost?




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Problemet brukar vara att beläggen oftast rostar fast i oken och även ibland pinnarna som låser fast dem i oket, peta ur beläggen och fila anliggningsytorna i oket och/eller lite på beläggens metalldel (som ligger an mot oket).

    Jag brukar smörja anliggningsytorna med en värmetålig metallfri pasta. Köp en ny monteringssats till beläggen och smeta lite på pinnarna som håller beläggen på plats i oket också.

    Det är fasta 2-kolvsok så kontrollera noga skick på dammskydd då det är vanligt att en (eller båda) av kolvarna kan ha skador på dammskydd och då även rostiga kolvar som kärvar och orsakar problem. Med ett gammalt belägg (eller en tunn träbit) så ska du lätt kunna pressa kolven tillbaka med hjälp av en större mejsel t ex.

    Kontrollera nivån av bromsvätska i behållaren så att det inte rinner över när du pressar tillbaka kolvarna. Skall man vara noga så bör man egentligen lossa luftnipplarna på oken när man pressar tillbaka kolvarna så man slipper få upp gammal sunkig vätska genom huvudcylinder/ventilblock till ABSen osv men om du lossar luftnipplar så behöver du lufta bromssystemet efteråt.

    Samtidigt så bör du antagligen byta bromsvätska ändå då det bör göras vid 2-4 års intetervall. Olika biltillverkare anger olika intervall men samma vätska används i regel så jag skulle säga 2-3år snarare än 4år.

    Rosten du ser på skivan är i regel svår att få väck även om du fixar problemet med att det antagligen kärvar lite, att börja slipa på skivorna kan ge ojämnheter som orsakar vibrationer vid inbromsning så det brukar bli ganska dåligt. Om du inte upplever vibrationer idag så skulle jag inte bry mig om hur skivorna ser ut utan låta beläggen "göra jobbet" när man säkerställt att de löper fritt i oken och att inte kolvarna i oken kärvar. När beläggen sedan är slut så hade jag bytt skivor. Att skivorna ser ut sådär bak på en bil är i regel inga problem vid besiktning så länge bromsvärden är OK och du inte har pulserande bromspedal (som du riskerar att få om du börjar slipa på skivorna med t ex lamellrondell på vinkelslip).

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tack för ditt utförliga svar! Jag ska kila förbi biltema och köpa en monteringssats när jag har vägarna förbi. Får bli till att plocka ner till helgen och rengöra och smörja! Gällande metallfri värmetålig pasta - vad för sort rekommenderas?

    Har funderat på att byta bromsvätska men det känns "krångligt". Ska söka lite på forumet och se om jag ska ta mig ann den operationen eller inte


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Finns duglig på både biltema & jula
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu är bilen på pallbockar o hjulen borta.

    Vad jag kan se så borde det bara vara att Banka ut pinnarna som håller beläggen och dra ut beläggen bakåt utan att ta av oket? Dock verkar pinnarna sitta som satan! Är det bara att mala på..?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Bara att ta ett dorn och slå ut pinnarna.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag hittade ett don i garaget och allt gick väldigt smidigt! Det var väldigt smutsigt och glidpinnarna såg inge vidare ut så jag tror detta gjorde susen. Tack för hjälpen!

    Spände även handbromsen så nu hoppas jag på att kunna bocka av bromsarna...


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-27, 00:38
  2. smörja upp MV?
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-06, 04:32
  3. Kan jag smörja MV?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •