Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: FAQ: Byta små gummikuddar till luftrenare & till styrservots kylslinga 9-5 1998-2010

  1. #1
    Steg 2 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    2 514
    Medlem#
    ja

    FAQ: Byta små gummikuddar till luftrenare & till styrservots kylslinga 9-5 1998-2010

    Gummikuddar till Luftrenaren/Luftfiltret samt gummikuddar till styrservorörets kylslinga

    Efter att ha noterat att samtliga 4 "små gummikuddar" är utslitna och trasiga på en 9-5 2009:a kan man nog konstatera att dessa är att betrakta som förbrukningsvaror. För att slippa skrammel och andra resulterande mera irriterande obehag byter man lämpligen alla när man märker att den första har givit upp. Som ett första led i detta har jag rett ut exakt vilka gummikuddar som behöver inskaffas. Listar oxo de olika typerna av muttrar, när jag ändå hade deras Artnr framme. Avslutningsvis en mycket kort beskrivning av bytet.

    Mina vetenskapliga forskningsresultat bygger på källorna EPC, Orio, SpeedParts, MapTun & www.saab-parts.eu. Har oxo noterat att priserna skiljer ganska mycket.

    Det finns 2st gummikuddar som fäster Luftrenaren/Luftfiltret i bärramen/subframen. På ena sidan har de vanlig M6 och på andra sidan plast-gänga (för att skruvas i luftburken av plast).
    Det finns oxo 2st liknande gummikuddar som håller styrservorörets kylslinga i position under kylaren. Dessa gummikuddar har M6 i bägge ändar. I mitt fall var gummit helt borta och kylslingan hade kommit ur sitt rätta läge. Så det var inte helt uppenbart vad som saknades utan att konsultera EPC.

    Kuddarna vid Luftrenaren/Luftfiltret:


    Artnr 4671863, "Gummidistans" 2st/bil År1998-2010
    Artnr 11089471, "Sexkantsmutter" 2st/bil År1998-2010 (Om man vill ha original M6 muttrar)

    Kuddarna vid styrservoröret under kylaren:


    Artnr 12783773, "Isolering" 2st/bil År1998-2010
    Artnr 11900451, "Mutter" 4st/bil År1998-2010 (Om man vill ha original M6 muttrar)

    Fast jag skulle tro att det är väl så billigt och praktiskt att använda vanliga rostfria M6, med brickor, från tex Biltema om man vill kunna demontera i framtiden.
    Biltema rostfri M6


    Själva arbetet med att byta dessa är löjligt enkelt i teorin. Marginellt mer komplicerat än att byta luftfilter.

    1. Demontera den gamla komponenten. Sexkant muttrar, 10mm hylsa el fast nyckel
    2. Montera den nya komponenten
    3. Rostskydda gärna om arbetsåtgången under punkt 1 motiverar det extra arbetet och kladdet.


    Beroende på mängden rost, andra komponenter som är i vägen mm kan verkligheten i punkt 1 upplevas mer komplicerad än teorin. (den stora främre luftskärmen under kylaren måste bort för att man ens skall kunna se styrservorörets kylslinga) Men det är inte svårt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2017-09-10 klockan 12:46. Anledning: mer info.
    99CC74->900T81->9000T86->9000Aero 95, 9-5 02->9-5 02->9-5 09,9-5 03,9-3 04, 9-5 09
    White->Svart->Odoardogrå-> LeMansBlå, CosmicBlue, CosmicBlue, CarbonGrey, Silver, LaserRed, Laserröd

Liknande ämnen

  1. Byta mätarhus till ett med turbomätare 9-3 TID 2010
    Av Tammi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 11:05
  2. Silikonslang: Turbo till Intercooler ( 9-5 1998-2010 )
    Av sveaR i forum Pryltorget köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-17, 13:26
  3. OBD-PROGRAM till 95 1998
    Av Hook66 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 17:39
  4. Gummikuddar i fjädrarna bak på sänkt 9-5?
    Av Psycho Dave i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •