Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad drivs bakhögtalarna i AS3-paketet av?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Vad drivs bakhögtalarna i AS3-paketet av?

    Min bil är en Saab 93 aero årsmodell 2002 och därmed har jag AS3-paketet i den.
    Min fråga som rubriken antyder om är följande:

    Drivs högtalarna i hatthyllan bak av det extra slutsteget eller av huvudenheten?

    Just nu har jag bara ljud fram vilket gör att det låter riktigt illa i bilen. Därför undrar jag om det är slutsteget som lagt av?
    Don't be rude - I am
    Saab 9-3 Aero 2002

  2. #2
    Högtalarna bak drivs av huvudenheten. Högtalarna i dörrarna fram drivs av ett externt slutsteg.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Hint: läs min faq om og9-3, länk i min sig

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, eller


    §2 Innan du postar
    • För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:

      §2.1 Läs FAQ'n samt de klistrade trådar som finns i varje forum innan du ställer frågor.
      §2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Tänkte fråga eller ska jag göra en egen tråd`?

    Jag ska hjälpa morsan att sätta i en eftermarknad stereo, hon har en 01 Kombi 9-5 med högtalare i dörrarna och fram vid instrumentpanelen.
    Men jag förstår inte varför man behöver köpa allt det här.
    https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-...005/index.html

    Både ISO-kontakt: ISO-ISO(Skifte av ström)
    Och
    SAAB 9-5 - Specialkabel RCA till ISO

    Varför räcker inte den första?
    Och hur skulle detta kopplas in? Det är ju två ISO ström i så fall.
    Det finns ju bara två iso på stereon, ska dessa sitta efter originalkablaget och sedan ska man förlänga med den först nämnda Iso kabeln?

    Jag vill ju behålla högtalarna i framdörrarna.

    Går kabeln från högtalarna i framdörrarna till förstärkaren och från förstärkaren vidare till stereon?
    Senast redigerat av Saabflash den 2017-09-10 klockan 14:07.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    I en 9-5 med AS2, vilket jag gissar att det handlar om, så drivs högtalarna av ett slutsteg vid passagerarens högra fot. Stereon har ISO-kontakter ja, men det är linjenivå som kommer ut och högtalarna är kopplade till slutsteget. Skickar du ut högnivå till slutsteget så blir det skit, enkelt sagt.
    Så, till strömdelen behöver du inget speciellt, men till högtalardelen behöver du en adapter som skickar in linjenivå (RCA på eftermarknadesstereon) på original ISO-kontakten.
    Sen kan det ju vara bra att veta att utan vidare pyssel så funkar stereon bara när tändningen är till.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    I en 9-5 med AS2, vilket jag gissar att det handlar om, så drivs högtalarna av ett slutsteg vid passagerarens högra fot. Stereon har ISO-kontakter ja, men det är linjenivå som kommer ut och högtalarna är kopplade till slutsteget. Skickar du ut högnivå till slutsteget så blir det skit, enkelt sagt.
    Så, till strömdelen behöver du inget speciellt, men till högtalardelen behöver du en adapter som skickar in linjenivå (RCA på eftermarknadesstereon) på original ISO-kontakten.
    Sen kan det ju vara bra att veta att utan vidare pyssel så funkar stereon bara när tändningen är till.
    Då är jag med, men det står Front och rear på RCA kabeln då antar jag att det innefattar.
    Högtalarna i instrumentpanelen.
    Högtalarna i dörrarna fram.

    Och
    Högtalarna i bakdörrarna.

    I denna kabel bör det sitta en triggerspänning (matning) som ska slå¨till förstärkaren.
    Antingen sitter den i RCA kabeln eller i matningen vid ISO in till stereon (Plus)

Liknande ämnen

  1. Bakhögtalarna döda i 9-5
    Av Zapp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 14:12
  2. Använda orginalkablar till bakhögtalarna ? FORT!
    Av Turbo_Knuff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 14:32
  3. Uppgradera bakhögtalarna i 900ng
    Av Talladega-98 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •