Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Val av viskositet på motorolja?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Val av viskositet på motorolja?

    Hej, har en Saab 9-5 Aero -00 som är steg 1 Chippad. Ska byta olja på den men är lite osäker på vilken viskositet jag ska köra på. Kör på 5w-50 nu men har läst att det kan va lite för tjockt. Förra ägaren rekommenderade denna men kan även tänka mig att det skulle funka bra då bilen är chippad + att oljekylaren är bortplockad. Så oljan blir ju lite varmare (= mer lättflytande). Skulle 5w-40 funka bättre annars?

    Mvh Emil.
    Senast redigerat av JdmSaab den 2017-09-09 klockan 18:09.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Beror ju som sagt på klimatet där bilen kommer att köras. Saab rekommenderar SAE 0W-30, 5W-30 eller 0W-40. Steg 1 gör väl knappast någon större skillnad vad jag förstår.

    Så det är nog bara att göra som det står i instruktionsboken, men byta minst var 10000km eller 1gång /per år.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Varför är oljekylaren bortplockad?

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Se till att oljan uppfyller Dexos2 alternativt GM-LL-A-025 kraven.
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Varför är oljekylaren bortplockad?
    Vet ej, va borta när jag köpte den, viktigt o ha?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Se till att oljan uppfyller Dexos2 alternativt GM-LL-A-025 kraven.
    /Johan
    Absolut

  6. #6
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av JdmSaab Visa inlägg
    Vet ej, va borta när jag köpte den, viktigt o ha?
    Troligtvis, men den kanske behövs mest om man drar tungt.
    9-3 SS 1,8t -04

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av JdmSaab Visa inlägg
    Hej, har en Saab 9-5 Aero -00 som är steg 1 Chippad. Ska byta olja på den men är lite osäker på vilken viskositet jag ska köra på. Kör på 5w-50 nu men har läst att det kan va lite för tjockt.
    Vad kör du med för 5w50 som är Dexos2 klassad?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Troligtvis, men den kanske behövs mest om man drar tungt.
    Har ej dragkrok så drar aldrig nått, men kanske är bäst o skaffa ändå så man är på säkra sidan.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Vad kör du med för 5w50 som är Dexos2 klassad?
    Grejen är att den inte är det.. är min farsa som ägt den innan (han är kanska okunnig när det gäller bilar) o bytt olja, och upptäckte nu i samma veva som jag skulle byta olja att den som han använt inte ens va klassad för bilen... :| men det kanske inte finns många 5w-50 som uppfyller gm-ll-a-025/dexos 2?

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Bara du väljer nån olja som uppfyller kraven är det lugnt, ja. Att välja något annat utan att ha ett riktigt bra skäl, känns faktiskt riktigt dumt. Finns en tråd här om var man köper sådan billigast.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av JdmSaab Visa inlägg
    men det kanske inte finns många 5w-50 som uppfyller gm-ll-a-025/dexos 2?
    Finns ingen alls som är klassad rätt.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Finns ingen alls som är klassad rätt.

    /F
    Där ser man

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Bara du väljer nån olja som uppfyller kraven är det lugnt, ja. Att välja något annat utan att ha ett riktigt bra skäl, känns faktiskt riktigt dumt. Finns en tråd här om var man köper sådan billigast.
    Jo men samtidigt vill man ju välja det som är bäst tillämpat när det ändå finns så brett sortiment. Men i praktiken är det kanske inte så jättestor skillnad men man får ju ändå lite beslutsångest

    - - - Uppdaterad - - -

    Tack för alla svar, fick bli Mobil 1 ESP 0W-40 så det lär väl räcka mer än väl

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av JdmSaab Visa inlägg
    Jo men samtidigt vill man ju välja det som är bäst tillämpat när det ändå finns så brett sortiment.
    Det är exakt just därför man skall välja en olja som är klassad enligt tillverkarens föreskrifter. Det är just det klassningen är till för, att tala om vilken olja som är bäst lämpad för just din motor i det breda sortimentet.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Ja, det är egentligen väldigt enkelt att göra rätt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Det är exakt just därför man skall välja en olja som är klassad enligt tillverkarens föreskrifter. Det är just det klassningen är till för, att tala om vilken olja som är bäst lämpad för just din motor i det breda sortimentet.
    /Johan
    Jag tror han menade att välja rätt olja bland dom oljor som har rätt klassning. Även om man håller sig inom klassningen så finns det ju ett skapligt sortiment att välja bland.

    Så länge man håller sig inom rätt klassning så kan man själv laborera lite med viskositet och andra egenskaper. Kör man till exempel på etanol så välj en olja som är lämplig för detta, bor man i kallt klimat så anpassa viskositeten osv osv. Det finns rätt mycket spelrum även inom klassningen.

    Nu verkar det som om TS valde Mobil 1 ESP vilket jag skulle påstå tillhör dom bättre oljorna i sin klass för just Saab, så jag tror inte han får några problem.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Det tror jag oxo. Det är som väldigt ofta: Att välja rätt är enkelt. Men att välja bäst är svårt.

    Det är svårare av många olika anledningar. Främst pga okunskap. Både om vilka egenskaper oljan skall ha för den egna situationen samt vilka egenskaper de olika "rätta" oljorna har. Som tur är klarar man sig säkert med "rätt". Men det är lite surt att själv inte ens veta vilka av de "rätta" som tillhör "de bättre" för den egna bilen och än mindre förstå varför samt vilken teoretisk och praktisk skillnad det innebär.

    Ett exempel: Hur vet man vad som är lämpligt för etanol, E85? I de Saab instruktionsböcker jag läst står inga speciella krav på oljan om man kör E85. Serviceschemats oljebytesintervall är kortare, men Saabs krav på oljan skiljer inte. Så då är det är inte speciellt enkelt att veta att det ens finns oljor "som är lämplig för detta". Om det var viktigt tycker man det borde stå där.

    Själv är jag nyfiken och intresserad och när det finns olika alternativ vill jag helst välja någon av de bättre oljorna för mina motorer. Folk TYCKER väldigt mycket men jag vill grunda mina beslut på fakta. Det är svårt att hitta fakta bland alla åsikter. Samma fråga kommer om och om igen. Det är läge för en FAQ.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det tror jag oxo. Det är som väldigt ofta: Att välja rätt är enkelt. Men att välja bäst är svårt.

    Det är svårare av många olika anledningar. Främst pga okunskap. Både om vilka egenskaper oljan skall ha för den egna situationen samt vilka egenskaper de olika "rätta" oljorna har. Som tur är klarar man sig säkert med "rätt". Men det är lite surt att själv inte ens veta vilka av de "rätta" som tillhör "de bättre" för den egna bilen och än mindre förstå varför samt vilken teoretisk och praktisk skillnad det innebär.

    Ett exempel: Hur vet man vad som är lämpligt för etanol, E85? I de Saab instruktionsböcker jag läst står inga speciella krav på oljan om man kör E85. Serviceschemats oljebytesintervall är kortare, men Saabs krav på oljan skiljer inte. Så då är det är inte speciellt enkelt att veta att det ens finns oljor "som är lämplig för detta". Om det var viktigt tycker man det borde stå där.

    Själv är jag nyfiken och intresserad och när det finns olika alternativ vill jag helst välja någon av de bättre oljorna för mina motorer. Folk TYCKER väldigt mycket men jag vill grunda mina beslut på fakta. Det är svårt att hitta fakta bland alla åsikter. Samma fråga kommer om och om igen. Det är läge för en FAQ.
    Olja som är lämplig för etanol bör ha relativt högt TBN, då etanolen späder ut och innehåller mycket sura ämnen. Högt TBN på oljan gör att den klarar att hantera detta under en längre tid.
    TBN sjunker ju mer det används (det "mättas") så därav dom kortare serviceintervallen på E85 bilarna för att klara sig även med dom oljor som har lågt TBN.

    Men ja, jag förstår precis vad du menar med att det inte är lätt att veta vad man ska titta efter. Samtidigt så väljer du ju "rätt" så länge du håller dig till klassningen, men vill du ha dom där sista små marginalerna så måste du antingen lägga ner en jävla massa timmar på att lära dig oljeindustrins smått absurda värld eller fråga någon som kan.

    Har snickrat på en FAQ om just olja i flera år, så den blir nog färdig vilket år som helst.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Har snickrat på en FAQ om just olja i flera år, så den blir nog färdig vilket år som helst.
    Posta den gärna i denna tråd, tror den passar bra där och posta det du har för du kan ju redigera varefter nya oljor och 'sanningar' dyker upp.
    Oljerekommendationer Motor till Saab

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Motoroljans viskositet Saab 9-5 2,0t BioPower B205B/E
    Av SaabCDE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-01-14, 22:20
  2. Oljeval/Viskositet till 9000 Aero
    Av Matte J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 18:44
  3. MOTOROLJA 5W 40 / 10W 40 ?
    Av mr.b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 23:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •