Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Og9-3 -02 rycker/misständer vid gaspådrag

  1. #1
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -

    Og9-3 -02 rycker/misständer vid gaspådrag

    Nu fungerar precis allt på bilen, förutom de små irriterande ryckningarna vid acceleration. Ibland känner man det och det syns på växelspaken. Jag har endast upplevt det på fyran och femman.
    Bytt:
    Tändkassett (Saab)
    Alla småslangar
    Vevhusvent (uppgraderad)
    Tändstift (ngk)
    Avlastningsventil
    O-ring spjällhus
    Backventil vit

    Funderar på att byta bränslespridare.

    Bilen är en 9-3 polar och finns i Finspång.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Kanske dags att byta bränslefilter? Har själv varit med om ryckningar vid högre växlar när filtret har varigt dåligt Så lägg du dig på backen och kolla om filtret är rostigt, för då är det säkert dags.

  3. #3
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Hmm.. jag låg och tittade på bränslefiltret när jag bytte handbromswire och konstaterade att bränslefiltret går inte att byta, det verkar ha blivit ett med kopplingarna.

    Jag ska nog ändå göra ett försök att byta filter. Hur besvärligt är det att byta bränslerör i båda riktingarna? Ifall det går åt pipsvängen vid demontering.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Det bör gå bra det som ger sig först brukar vara gängorna på filtret eller filtret i sig och den ska du ändå byta
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och det sitter ju med banjoskruv som i värsta fall går att kapa skallen av, de ingår med nya brickor i montagesats till filtret

    Länkar:
    Montagesats
    Filter OEM
    Filter billigt

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av tecen Visa inlägg
    Jag ska nog ändå göra ett försök att byta filter. Hur besvärligt är det att byta bränslerör i båda riktingarna? Ifall det går åt pipsvängen vid demontering.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Går utmärkt att kapa bränsleslangen vid filtret och trycka in nya banjokopplingar, har nämligen gjort det med Enklast är ju då att ta med dem gamla till någon firma som håller på med hydraulik så kan dem ordna nya åt dig.

  7. #7
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Filter och banjoskruvar beställda. Återkommer med resultat.

  8. #8
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Sisådär, då var filtret bytt. Det gick faktiskt att separera från resten av bilen. Men ryckningarna kvarstår oförändrade.
    Jag ger snart upp!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Kan även vara LMM eller magnetventilen, åk till skroten och plocka begagnade delar till en början o kolla om det blir bättre. Fast när min magnetventil var dålig så slog den ifrån så man satte huvudet i ratten typ. När LMM var dålig så laddade bilen inte fullt samt att den ryckte o tvekade hela tiden.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Läst ut felkoder? eller snarare status för knack och framförallt misständningar?
    Där skulle jag 'börja' snarare än att byta delar i blindo.

    Filtret lät det dock som att det behövde bytas i vilken fall som helst.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Nej, jag har inte läst ut några koder, har bara tre st elm327 som ändå inte fungerar.
    Har förstått att man behöver en läsare av typen Saab-special?
    Håller med om att det är ineffektivt att byta delar i blindo. Jag har dock bytt tändstift, av helt normala orsaker. Det hjälpte inte heller, vilket jag inte hade räknat med.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    elm327 fungerar normalt på den bilen, det kan vara något fel i diagnosuttaget t ex att något stift har backat så det inte blir kontakt. Tech2 läser alla felkoder och annan information från samtliga processorer i bilen men elm327 läser normalt alla motorfelkoder.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    En genetisk läsare bör funka, det gör det på båda mina OG9-3 i signaturen.


    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Jag har provat tre st elm i fyra-fem bilar med tre olika iPhone utan att få dem att fungera. Jag tror mer på tomtar och troll än på elm. Provade med en PC en gång också om jag minns rätt.

    Men jag har ingen ce-lampa som lyser.

    Vad kostar en tech2 och var köper man dem? Behöver de kopplas till dator/telefon?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Kvalitén på Tech2-kopiorna har varit väldigt varierande men kanske har de blivit bättre på senare tid. Jag slog till och handlade från samma ställe som GlennB när han hade köpt en fullt fungerande Tech2. Läs här.

    Läsa felkoder och ändra vissa inställningar kan man göra utan att ansluta Tech2 till en PC. För att programmera nya nycklar och reservdelsprogrammera diverse styrburkar behövs säkerhetsaccess via koppling till PC med rätt programvara installerad eller via nätet. Det finns mycket skrivet om det här och på andra sidor.

    Det har förekommit dåliga kopior på ELM327 så kanske har du lyckats hitta tre sådana men det är ju mycket mer sannolikt att du har något fel på kommunikationen med diagnosuttaget. Det finns flera trådar om det. Jag har aldrig kört min Elm327 blåtand från iPhone men den fungerar fint från Android.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Tack för länken och tipset. Men det verkar onödigt krångligt och dyrt för mitt ändamål. Kan Saab-verkstaden läsa ut om det är någon cylinder som misständer? För det är väl det som vore intressant att veta, att det är en och samma som krånglar.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Rycker det både vid försiktig gaspådrag eller bara vid max?

  18. #18
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Det rycker vid max gaspådrag och nära max endast på växel 4 och 5. Jag kan köra utan att det rycker om jag rör (svårt att förklara) gaspedalen under acceleration.

    Motorn går silkeslent för övrigt.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av tecen Visa inlägg
    Tack för länken och tipset. Men det verkar onödigt krångligt och dyrt för mitt ändamål. Kan Saab-verkstaden läsa ut om det är någon cylinder som misständer? För det är väl det som vore intressant att veta, att det är en och samma som krånglar.

    Du har ju inte så långt till Norrköping så jag skulle rekommendera att besöka Nordic, de har både verktygen och kompetensen för att snabbt lösa ditt problem oavsett vad det är som orsakar det.
    För övrigt är det väl OBD-adapter med Wifi som gäller för en Iphone och jag gissar att det är något handhavandefel i ditt fall.
    Om någon som har fungerande OBD eller Tech2 hjälper dig med din bil får du ju veta att bilens OBD fungerar.


    Ang. signatur så finns fördelar med att ha en bra sådan.
    I forumet kan man redigera sin signatur som kommer med i alla postar (lite beroende på inställningar) oavsett om man postar från mobilen med TapaTalk eller ej.
    Jag har själv mitt huvudsakliga bilinnehav i forumsignaturen och bara "/via Tapatalk" i klienten i mobilen.
    Vad jag använder för mobilmodell är ju helt irrelevant på ett bilforum men att man skriver från mobilen ger ju en indikation om att man kanske inte lätt kan skriva långa och utförliga svar.
    Och oavsett vad man har för signatur bör man alltid i frågeställningar skriva vad det gäller för bil och inte bara hänvisa till signaturen eftersom signaturen kan ändras med bilbyten medans gamla trådar är statiska.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -
    Jag provar Nordic. Bra förslag.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. NG9-3 Aero -03 misständer grovt vid gaspådrag
    Av andreas92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-12-29, 22:33
  2. Saab 9-5 rycker och misständer
    Av vikkew i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-21, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •