Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Lite fix på Saab 9-3 2.8 xwd (man)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Lite fix på Saab 9-3 2.8 xwd (man)

    Hej!

    Börjat upptäcka en rad missljud från bilen som är en 9.3 2.8 xwd (man).

    1. När jag får dragläge vid start i 1an så låter det konstigt, som att det rasslar när den får dragläge. Likaså i 2an och 3an vid låga varvtal.
    2. Klonkar lite mer än vanligt efter frikoppling mot dragläge
    3. Ett konstigt ljud vid start, svårt att beskriva men låter som ett ihåligt donande i någon sekund efter en stunds tomgång.
    Beskrivs väl enklast som att saker sitter löst och rasslar någonstans och det låter vid frikoppling/dragläge

    Hade den på verkstad för några månader sedan och pröjsade tusentals kronor för en diagnostik av bilen, allt de kunde hitta var några spruckna damasker..
    Bör jag lita på verkstadens bedömning? Mycket av missljuden fanns där när jag lämnade bilen på verkstad men ljuden har blivit lite upptrappade på sistone. Rivigt kan man nästan säga.

    Det är en 2008 och har gått 20500 mil. Planerar att göra en del optimering av bilen, men undrar om det ens är värt det..
    Bör jag räkna med sura reparations/renoveringskostnader?

    Edit:
    1. Missljuden låter betydligt mycket tydligare och mer frekvent i backen vid dragläge. Samtliga videos är inspelade när jag lägger i backen.
    2. Lagt till länkar till youtube, 3 korta videos i genomsnitt 15sec, där man tydligt hör ljudet.

    https://www.youtube.com/watch?v=mSGWbRmqVwg
    https://www.youtube.com/watch?v=v2xCzqI11MU
    https://www.youtube.com/watch?v=swleP58GnkY


    Mvh
    Stefan
    Senast redigerat av aeroszalt den 2017-09-08 klockan 17:30.
    *Saab 9-7x Aero -08*

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Börja med att kolla upp ordentligt vad som är fel, det låter som att symptomen ökat på slutet och då kanske en verkstad lättare hittar eventuella fel. Det låter som att det kan vara något problem med exempelvis kopplingen och då kan det bli ganska dyrt. När du vet att allt är ok och det finns pengar kvar så är det läge att titta på optimering.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Dubbelmassesvänghjul kanske?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    +1 på dubbelmassesvänghjulet

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Och, svänghjulet i sig kostar i runda slängar 10000, river man ner det där byter man koppling och slav med en gång och då får man lägga på ytterligare 4-5000.
    Sen tillkommer ju såklart arbetet, om man inte kan fixa det själv.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Dubbelmassesvänghjul kanske?
    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Och, svänghjulet i sig kostar i runda slängar 10000, river man ner det där byter man koppling och slav med en gång och då får man lägga på ytterligare 4-5000.
    Sen tillkommer ju såklart arbetet, om man inte kan fixa det själv.
    Med det lilla jag vet (om jag förstått det rätt) så är symptom på dåligt dubbelmasse att bilen vibrerar och skakar vid dragläge.. Så är inte fallet för mig, men jag kanske upplever "early sympyoms"?
    Det är ett rasslade och typ högljutt klickande kan man nästan säga, rivande läten. Jag ska ut en sväng sen och kommer då kallstarta bilen. Filmar utifrån och innanför och bifogar filmerna här så kan ni också lyssna på det. Rör sig om ca 10-15 sekunder och upplevs inte alls lika mycket när motorn är varm. Återkommer med mer underlag inom kort!

    Tack för alla svar än sålänge mycket uppskattat. Har redan börjat googla och spåna på det.
    *Saab 9-7x Aero -08*

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det är inte SAI-systemet du hör då? Det är ju bara aktivt när man kallstartar under en kortare tid och det låter som ett jäkla tröskverk.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är inte SAI-systemet du hör då? Det är ju bara aktivt när man kallstartar under en kortare tid och det låter som ett jäkla tröskverk.
    Jag är inte säker, men det bör väl inte låta i samband med växling? Missljuden visar sig i direkt samband med dragläge, och jag uppfattar dem som mer påtagliga vid kallstart.
    Lägger en edit i OP inom några min med video etc. Man hör det mycket tydligt i inspelningen.
    *Saab 9-7x Aero -08*

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ja, nä, sai hörs ju bara den första minuten motorn är igång.
    Det är grymt svårt att höra på video när man lyssnar på telefonen så jag vågar inte uttala mig

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, nä, sai hörs ju bara den första minuten motorn är igång.
    Det är grymt svårt att höra på video när man lyssnar på telefonen så jag vågar inte uttala mig
    Ïnte ens några aningar? Jag förväntar mig inte att någon ska pin-pointa felet som en allsmäktig bilguru, vill bara ha lite mer kött på benen så jag kan läsa på lite innan verkstadsbesök
    Uppskattar all hjälp ni gett mig hittills iaf
    Någon annan som kan peta på ämnet?
    *Saab 9-7x Aero -08*

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det är ju väldigt troligt att det är svänghjulet, det brukar låta just vid dragläge. Det brukar också innebära mer vibrationer.

  12. #12
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Jag stämmer in i kören om dubbelmassesvänghjulet, tyvärr.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är ju väldigt troligt att det är svänghjulet, det brukar låta just vid dragläge. Det brukar också innebära mer vibrationer.
    Kan man byta bara dubbelmasse då, eller måste hela koppllingssatsen ut?

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Jag stämmer in i kören om dubbelmassesvänghjulet, tyvärr.
    Tackar! Verkar vara en allmän kontenta på detta då.

    Följdfråga då:
    Hur akut bör detta lagas?

    1 användare gillar detta inlägg


    *Saab 9-7x Aero -08*

  14. #14
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Kopplingen sitter monterad på svänghjulet. För att ta loss svänghjulet så tas kopplingen bort. Du byter allt när du ändå har det nere, framförallt om du tänkt ha kvar bilen ett tag och det är dumt att inte byta allt om du eventuellt tänkt trimma framöver.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Kopplingen sitter monterad på svänghjulet. För att ta loss svänghjulet så tas kopplingen bort. Du byter allt när du ändå har det nere, framförallt om du tänkt ha kvar bilen ett tag och det är dumt att inte byta allt om du eventuellt tänkt trimma framöver.
    Det är en hel djungel med eftermarknadstillverkare där ute, några namn jag bör akta mig för eller satsa på?
    *Saab 9-7x Aero -08*

  16. #16
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Se till att du har samma märke på tryckplatta/lamell och svänghjul eftersom dubbelmassesvänghjulen kan se olika ut (antagligen pga de olika konstruktionerna som finns). En vän gjorde misstaget att bara beställa i blindo till sin Ford och fick olika märken (Sachs sväng och något annat på tryckplattan). Gick att montera ihop utan problem men kopplingen fungerade inte normalt och allt var tvunget att rivas igen och skaffas samma märke på allt, då var funktionen normal. Minns inte exakta detaljerna så kan tyvärr inte bistå mer än att man iaf i vissa fall måste hålla sig till samma märke. När jag tänker efter tror jag det var problem med slavcylinderns frigång.

    Edit: Nu minns jag! Han beställde svänghjul och tryckplatta/lamell och slav från Mr Auto. Fick Sachs sväng och LuK på resten. Vad som hände var att slaven gick ut för långt ut, förbi tätningen och tömde bromsvätskan i systemet. Efter isärtagning konstaterades att utförandet inte var samma mellan Sachs och det originalsväng som satt där (tror det var LuK). Kan bero på att Sachs har en mer avancerad ryckutjämnare med planetväxlar i sina hjul (kanske andra också har, men det var en distinkt skillnad i konstruktion mellan LuK och Sachs internt så mycket minns jag). Det slutade med att han åkte till Ford ÅF och handlade alla delar av dem och allt funkade perfekt efter det. Returnerade det andra till Mr Auto utan problem.
    Senast redigerat av MultiMan den 2017-09-10 klockan 09:16.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Hjälp!? vad händer om glt ligger lite lite för högt? slöö
    Av Forge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 12:53
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 18:35
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •