Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Trasig Henko pump @Postnord

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Trasig Henko pump @Postnord



    Postnord förstörde min helt nya Henko bränslepump och tar sedan inget ansvar för det. Köptes ny i kartong, oanvänd av en privatperson.
    Så inte direkt från EXD.

    En kamrat har en icke fungerande Henko pump, men som har den svarta plasten hel.
    Nu är då frågan om någon vet, har erfarenhet eller någon teori om det ens är möjligt att byta detta?

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Tråkigt.

    Toppen på pumpen tror jag hålls fast av den inpressade metallkanten, så att få isär den och sedan få ihop den tror jag inte är speciellt lätt att få det bra.

    Den är inte till för att demonteras när den väl är ihopsatt. Testa på den trasiga pumpen?

    Är paketet skadat utvändigt? är inte paketet skadat så tycker jag att den som skickade borde ta lite ansvar för att pumpen var dåligt emballerad. låg den löst i en låda och kunde slå runt?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    går saker sönder i en transport så är det en sak mellan avsändaren och postnord. Går en sån där sak sönder så kan det rimligen inte bero på annat än att avsändaren packat bristfälligt så utsikterna att få en godkänd reklamation är lika med noll.

  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Tråkigt.

    Toppen på pumpen tror jag hålls fast av den inpressade metallkanten, så att få isär den och sedan få ihop den tror jag inte är speciellt lätt att få det bra.

    Den är inte till för att demonteras när den väl är ihopsatt. Testa på den trasiga pumpen?

    Är paketet skadat utvändigt? är inte paketet skadat så tycker jag att den som skickade borde ta lite ansvar för att pumpen var dåligt emballerad. låg den löst i en låda och kunde slå runt?

    Nej det är nog inte lätt. Och man vill ju det skall fungera med. Havererar det så blir man garanterat stående längst med vägen...
    Det finns tryckskador på kartongen precis där toppen av pumpen låg. Så man ser på kartongen att smällen precis kommit vid anslutningen är.
    Den var i originalkartongen och skickades så till mig. Inplastad med bubbelplast och sedan alla tillbehören, kabelanslutning etc. runt den.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    går saker sönder i en transport så är det en sak mellan avsändaren och postnord. Går en sån där sak sönder så kan det rimligen inte bero på annat än att avsändaren packat bristfälligt så utsikterna att få en godkänd reklamation är lika med noll.
    Så blev det. Men det kommer han nog inte gå med på, utan han anser att det är postnords fel.
    Oavsett måste jag ha en ny bränslepump.

    Någon som vet något om denna?

    https://www.maptunparts.se/branslesy...p-251-lph.html

    Eller är Henko bättre? Eller finns det något annat alternativ?

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Ska du köra med E85 gå på maptun pumpen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Någon som vet något om denna?

    https://www.maptunparts.se/branslesy...p-251-lph.html

    Eller är Henko bättre? Eller finns det något annat alternativ?
    Jag har RXP-pumpen. Köpte min av Maptun som levererades via postnord och den var också smått skadad i plasten från frakten. Själva pumpen kom inte i någon seriös skyddande förpackning. Skadan var dock inte så illa som din så jag orkade inte reklamera då det inte skulle påverka funktionen. Jag köpte till ett kit med bränsletålig slang och två skarvhylsor som man ska använda när man monterar exempelvis rxp-pumpen. Jag måste dock säga att skarvhylsorna var mer eller mindre värdelösa och det följde inte med några instruktioner på hur de skulle monteras. Det slutade med att skarvhylsorna gick sönder och jag fick skarva på annat sätt. Men pumpen i sig och den bränsletåliga slangen är säkert bra. Modifieringen av armaturen var enkel, skrapa lite i plasten med en kniv så får pumpen plats.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  7. #7
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Tack för info.
    Jag slår nog till på Maptun pumpen.
    Men frågan är om jag behöver köpa monteringskittet?
    Ser väldigt lika ut på Henkon:

    http://www.hblom.se/universal/henko-...fuel-pump.html

    https://www.maptunparts.se/branslesy...anslepump.html

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    offtopic men en reklamation på att nåt sånt där går sönder kommer aldrig aldrig att godkännas av postnord. Då ska de ju medvetet kört över kartongen med gaffeltruck eller liknande. 99ggr av 100 så är det helt enkelt för dåligt packat av avsändaren. Eller oftast för snålt packat för att gå tex som brev.

Liknande ämnen

  1. Henko 275 pump, plastbussningar Saab 9-5 01
    Av vw_maffia i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-07-16, 15:13
  2. Henko pump med original bruna spridare?
    Av daekol i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-03-21, 04:43
  3. Annorlunda fel på en Henko-pump(?)
    Av lillen 761 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:04
  4. Henko bränsle pump från exd.
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 13:35
  5. Slang Henko-pump?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 20:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •