Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Två antennfrågor NG9-3 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Två antennfrågor NG9-3 SS

    Medveten om att det är svårt att svara på undringar med säkerhet men skulle behöva en "bästa gissning" från de med erfarenhet:

    Första är ganska enkel, gummibeklädnaden på min "hajfena" har spruckit och jag är orolig för att det läcka in vatten genom denna. Frågan är om det kan hända, ser iofs ut som om den inte har några hål under gummit, men vill inte pilla av allt för att kolla?

    Det andra gäller radioantennen, det är en -05 9-3 med navigation. Som jag minns det var mottagningen väldigt bra i denna bilen, nu är den inte det längre och tex ser man att man har svårt att få TMC till navigationen. Vad jag förstått kan det vara olika fel men min undran är väl om ngt fel är mer vanligt?

    Jag har inte pillat med audion öht, dvs inte varit på kablar eller annat. En ny antennförsärkare (12785232 495kr) är inte speciellt dyr nu på Orio, ska man chansa på det och ska man isf också försöka komma över an andra försärkare, gör det mycket om man sätter in två?

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Nej det läcker inte in vatten. Eftersom hålet tätas av en packning under antennen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Om det är dålig radiomottagning bör man börja med att kolla att antennen har bra kontakt med jord/kaross. Minsta rost eller oxidation kan försämra mottagningen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Att sätta in en extra antennförstärkare ger troligen MYCKET sämre ljud i radion, ja. Kanske logiskt tänkt, men bortsett från de rent tekniska problemen: man vinner inget på att förstärka en svag dålig signal till en stark dålig signal. Mycket skit är sällan bättre än lite skit.
    Kolla antennen först.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Tack, jag förstår att om antennen genererar skräp så ska man inte förstärka detta. Var jordas antennen, något man kan kolla enkelt utan att plocka av klädseln på sidorna bak?

    Jag tänkte på den originaldelen från Saab, tror den kalla differentialantenn eller något åt det hållet, är det en dålig lösning (förutsatt att antennen funkar som den ska alltså)?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nej det läcker inte in vatten. Eftersom hålet tätas av en packning under antennen.
    Okej, då det med andra ord en rent kosmetisk fråga, eller kommer antennen nu att fallera eftersom den inte är skyddad?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Är det en kombi?
    Det är rätt vanligt att man slår av fästena till antennen, den sitter nämligen i höger ruta bak i kombiutrymmet. Kolla att den verkligen sitter där den gör, antennförstärkaren sitter bakom beklädnaden på sidan så du kan lätt se om det hela verkar helt.
    Är det inte helt går det att modifiera så man använder fästet på rutan på andra sidan istället, den används om man har diversity-antenn, men är i de flesta fall oanvänd.

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Bollman har bra koll på detta.
    Generellt skall man se till att det är ordentlig kontakt och inget glapp eller oxid när man kopplar in antenner. WD40 eller 5-56 i små mängder skyddar mot oxid/rost.

    Det svarta på hajfenan är bara kosmetiskt. Det brukar bli fult och spricka. Jag har funderat på att testa att fylla med silicon eller nåt. Har inte provat. För det finns ju nya och beg att köpa till skapligt pris så det är bara att byta. Tänk isf på att det finns olika varianter av hajfenor, med olika antenner i. Dessutom finns rena dummys helt utan antenn.

    Diversity-antenn är i princip två antenner och två mottagare. Radion väljer signalen från den antenn som har bäst signal av de två. Det skall eliminera störningar som uppkommer när man under färd får olika stark signal beroende på position. Det räcker att flytta antennen 1/2m för att signalen skall ändras. Under färd sker detta hela tiden. Detta system eliminerar dessa problem. Man klarar sig med en antenn om den andra slutar fungera, men det blir sämre.
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-09-05 klockan 02:05.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Är det en kombi?
    Det är rätt vanligt att man slår av fästena till antennen, den sitter nämligen i höger ruta bak i kombiutrymmet. Kolla att den verkligen sitter där den gör, antennförstärkaren sitter bakom beklädnaden på sidan så du kan lätt se om det hela verkar helt.
    Är det inte helt går det att modifiera så man använder fästet på rutan på andra sidan istället, den används om man har diversity-antenn, men är i de flesta fall oanvänd.
    Tack, nej det är en vanlig SS. Men det verkar som om man ska fokusera på antennen och kopplingarna där bak, åtminstone till at börja med?

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Jäpp!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Tittade just över detta, medan jag höll på hade jag radion påslagen och det lustiga är att oavsett om jag hade antenn osv inkopplat eller ej, så spelade radion på utan förändring. Nu bor jag ju där det är ok radiotäckning men hade nog ändå förväntat mig en skillnad eller helt enkelt brus.

    Hur som helst, mätte antennen, inget avbrott, ström fram till antennförstärkaren. Tog av antennkontakterna till rutan och gav de en rengöring med elektronikspray, till sist en liten, liten, droppe 5-56 i förebyggande syfte. Återstår att se om detta gör någon skillnad.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Tittade just över detta, medan jag höll på hade jag radion påslagen och det lustiga är att oavsett om jag hade antenn osv inkopplat eller ej, så spelade radion på utan förändring. Nu bor jag ju där det är ok radiotäckning men hade nog ändå förväntat mig en skillnad eller helt enkelt brus.

    Hur som helst, mätte antennen, inget avbrott, ström fram till antennförstärkaren. Tog av antennkontakterna till rutan och gav de en rengöring med elektronikspray, till sist en liten, liten, droppe 5-56 i förebyggande syfte. Återstår att se om detta gör någon skillnad.
    Kom på en sak, kan ju vara så att jag har diversity-antennen installerad och att det därför inte märks någon skillnad när jag kopplar ur som jag gjorde? Har alltid haft väldigt bra mottagning tidigare.

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det er selvfølgelig én mulighet.

    Da er første spørsmål OM dette gjelder et oppsett med diversity, eller ikke. En slik antenne skal ligge som en (ekstra) slynge over det feltet som er AM-antennen - øverst på bakruten.

    Du nevner at du har målt antennen, men i tilfelle dette gjelder et diversity-oppsett er det to, om ikke tre, antennemålinger som må til. En ev. diversity-antenne er koblet mot kontakten til AM-antennen, går igjennom slyngen og ellers varmetrådene i ruta, dette siste slik som for et ikke diversitysystem.

    I tilfelle du får inn (om enn svakt) en AM-stasjon (om slikt fortsatt finnes?), høres det da noen forskjell om dennes antennekontakt trekkes ut? Om så er tilfelle kan det være et tegn på at selve antenneforsterkeren i alle fall er OK.

    Fungerer varmen i ruta?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er selvfølgelig én mulighet.

    Da er første spørsmål OM dette gjelder et oppsett med diversity, eller ikke. En slik antenne skal ligge som en (ekstra) slynge over det feltet som er AM-antennen - øverst på bakruten.

    Du nevner at du har målt antennen, men i tilfelle dette gjelder et diversity-oppsett er det to, om ikke tre, antennemålinger som må til. En ev. diversity-antenne er koblet mot kontakten til AM-antennen, går igjennom slyngen og ellers varmetrådene i ruta, dette siste slik som for et ikke diversitysystem.

    I tilfelle du får inn (om enn svakt) en AM-stasjon (om slikt fortsatt finnes?), høres det da noen forskjell om dennes antennekontakt trekkes ut? Om så er tilfelle kan det være et tegn på at selve antenneforsterkeren i alle fall er OK.

    Fungerer varmen i ruta?
    Tack, du menar att jag kan avgöra detta genom att bara titta på slingorna? Inte så sugen på att plocka av igen i regnet...

    På höger C-stolpe satt det en anslutning med flatstift nertill och en med två "tryckknappar" uptill, jag antar att den där nere är FM, en av de där uppe AM och en av de där uppe gemensam jord, när jag mätte sp var det mellan den nedre och en av de där uppe.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Med två antenner ser det på bilden i WIS ut som att de två, FM1 och FM2 ligger i samma position. FM2 ansluts till AM-antennens kontaktdon via en slinga som passerar över AM-antennen. Den slingan för FM2 bör kunna gå att se högst upp i rutan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #16
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av djac93 Visa inlägg
    Tack, du menar att jag kan avgöra detta genom att bara titta på slingorna? Inte så sugen på att plocka av igen i regnet...
    Ja, det mener jeg skal være mulig - om du ser en separat tråd over AM-antennen.

    I tillegg, siden du nevner dette med to "trykknapper" på kontakten til AM-antennen: Om du husker at det også var to ledninger inn til den, peker dette mot at dette ER et diversity-system (én ledning/trykknapp AM og én ledning trykknapp FM diversity).

    FM-antennene jordes igjennom varmetrådene og et (antenne)filter til chassis, så måling av kontinuitet igjennom disse må bli fra hhv. den ene knappen i AM-kontakten og flatstiften til FM-antennen til chassis. I begge tilfellene er altså varmetrådene inkludert, derav spørsmålet om varmen i ruta fungerer.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •