Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: P1300 och 0300 OG9-5 tvärdog vid körning

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197

    P1300 och 0300 OG9-5 tvärdog vid körning

    Hej

    Vill bara dela med mig av en erfarenhet från veckan som gått utifall någon annan förtvivlat letar efter uppslag på felsökning i framtiden.

    Råkade ut för ett tvärt motorstopp med min 9-5 aero 02 förra söndagen när jag skulle gasa upp i fart igen efter en femtiosträcka genom ett litet samhälle. Turbonålen får fnatt och all effekt försvinner. Med stannad motor rullar jag av farten in på en liten skogsväg för att inte stå mitt i gatan. Symptomen på plats är att bilen startar precis som om inget har hänt, men efter ca 10 sekunder får den svårt med gången och dör ganska direkt. Det kommer dessutom väldigt svart rök från avgasröret. Efter att ha löst det mest akuta problemet med hemtransport så flyttas bilen ett par hundra meter tillbaka till samhället där den kan stå på en parkering.

    Det går knappt att köra bilen, det går långsammare än promenadhastighet, turbonålen konstant inne på det röda och motorlampan blinkar frenetiskt. Efter bogsering tillbaka till verkstaden körs lite felkodsavläsning varpå P1300 och 0300 dyker upp. Efter mycket googlande och letande här på forumet kommer jag fram till att det kan vara en uppsjö av felkällor, vevaxelgivare, DI-kasett, stift, pump, filter osv osv...

    Men efter mycket eftersökande kommer jag fram till att det låter precis som att jag skulle kunnat sprängt ICn, vilket tydligen inte är helt okänt på denna modell. När jag så kommer ut till bilen igen igår kväll, har jag inte ens hunnit packa upp maten ur sina kassar när jag konstaterar att felet ligger hos ICn, men lyckligtvis är den inte sprängd, utan slangen på vänster sida har helt sonika hoppat av från anslutningen på ICn, detta på grund av att slangklämman som håller allt på plats, rostat av och hänger som ett fragment kvar på slangen.

    Dit med en ny rostfri slangklämma och vrida om nyckeln, bilen hostar och går ojämnt i ett par sekunder för att sedan lugna ner sig. Medan jag snabbt kastar in maten i kylskåpet får den stå på tomgång och lugna ner sig, sen tar jag en provrunda och allt verkar funka som det ska igen.

    Vet inte om detta är ett åldersproblem som börjar komma på långmilare med ett x antal år bakom sig, eller om det är ett vanligt problem. Men för en framtida forumbesökare kan det vara värt att även kolla på anslutningarna till ICn och inte bara ICn i sig. Skönt med billiga fixar, synd bara att jag inte upptäckte det på plats, man bara förutsätter att det alltid är avancerade fel på en modern bil.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Rostfria slangklämmor finns på Swedol och är en lämplig förebyggande åtgärd på alla bilar som börjar bli till åren.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    För framtiden, ett trick när man misstänker luftläckage är att koppla ur kontakten till LMM (för T5-motorer istället kontakten till MAP-sensorn) eftersom nödrutinerna är relativt okänsliga för luftläckage. Bilar med T5 och T7 blir normalt helt körbara då, jag gissar att T8 fungerar likadant men någon annan får bekräfta i så fall.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Ja nu håller nog slangklämman längre än bilen, men det känns skönt att sätta dit just en rostfri på ett sådant ställe.

    Intressant inflikning där Långmilare. Just vid det tillfället kände jag mig rätt osugen på att felsöka, var rätt trött efter två nätter med lite sömn, men det är bra med uppslag för den som står där vid vägkanten och försöker googla sig till nödåtgärder.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

Liknande ämnen

  1. P1300 och nu P1390 OG9-5
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-23, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •