Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Flytta en bil som stått still i 10 år ~15 mil ?

  1. #21
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Falck bärgar till närmsta märkesverkstad eller hem. Så många Pontiac-verkstäder finns väl inte ens i Stockholm, eller?

    Men jag inser(=tror) inte att det är någon större risk för stopp, bara för att den stått stilla. Du skulle ju beställa tid på besiktningen nära dig, så då får du ju köra dit och bli av med körförbudet och sedan köra hem. Med lite tur har du en godkänd bil hemma efter denna procedur! Har du otur får du betala en ombesiktning...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Falck bärgar till närmsta märkesverkstad eller hem. Så många Pontiac-verkstäder finns väl inte ens i Stockholm, eller?

    Men jag inser(=tror) inte att det är någon större risk för stopp, bara för att den stått stilla.
    Efter 10-15 år skulle jag nog tvärtemot hävda att det är en överhängande risk för stopp. Alla oringar, bränsleslangar, packningar och dylikt lär inte vara i toppskick. Kablar och kontakter kan ha torkat eller ärgat, och bränslepump och dylikt lär nog inte vara direkt välsmort. Att ett oljebyte och ny bensin är snudd på ett måste anser jag så självklart att det inte ens bör nämnas.
    Inga stora grejer att gå igenom och se över innan avfärd om man har möjlighet till det, men att direkt bara starta och åka skulle jag avråda ifrån.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    ny bensin vill man nog ha ja, även om den tydligen startar på det i tanken, oljebyte vete fanken om man gör innan.

    Men jag är också orolig för diverse torkade packningar osv, har ju inte kunnat titta på bilen heller, sist jag såg den var för flera år sedan och då tog jag ingen närmare titt, bara konstaterade att däcken på solsidan var torra och lacken risig.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Efter 10-15 år skulle jag nog tvärtemot hävda att det är en överhängande risk för stopp. Alla oringar, bränsleslangar, packningar och dylikt lär inte vara i toppskick. Kablar och kontakter kan ha torkat eller ärgat, och bränslepump och dylikt lär nog inte vara direkt välsmort. Att ett oljebyte och ny bensin är snudd på ett måste anser jag så självklart att det inte ens bör nämnas.
    Inga stora grejer att gå igenom och se över innan avfärd om man har möjlighet till det, men att direkt bara starta och åka skulle jag avråda ifrån.
    Det är det jag menar och skriver.
    Man kan ju fixa det viktigaste ganska snabbt och sedan bör det fungera. Att en bil åldras är ju självklart. Visst kan någon papperspackning torka. Men jag tycker du oroar dig i onödan.

    Jag förstår inte varför man inte kan köra.

    Grejerna är antingen hela eller trasiga. Det tar väl max 15min på tomgång och kort provtur att avgöra. Varför skulle något plötsligt gå så totalt sönder att bilen blir okörbar, för att man inte kört bilen?
    Den står i garage. Så vill man kolla närmare är det väl snabbt gjort.

    Förstår inte heller varför man skall byta olja och bensin när man faktiskt redan startat den och kollat att den fungerar. Den skall bara köras 15 mil.
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-09-05 klockan 20:04.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Ska man köra så blir det väl typ så, man startar, kör på tomgång ett tag och kollar att den inte kokar eller nåt annat dumt, tar en kort provtur, funkar allt åker man och tankar och kör sen hem.

    Men det kan ju fortfarande gå sönder saker, men det kan också gå bra.. problemet är väl när man står mitt i ingenstans med en trasig bil, som då dessutom inte ägs av mej heller.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Förstår inte heller varför man skall byta olja och bensin när man faktiskt redan startat den och kollat att den fungerar. Den skall bara köras 15 mil.
    Köra 15 mil med 10 år gammal olja?
    Påminn mig att aldrig någonsin köpa en bil av dig.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #27
    Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    140
    Är inte olja miljontals år gammal ?

    :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av jonascdt Visa inlägg
    Är inte olja miljontals år gammal ?

    :-)
    Råolja är det, men du har väl inte råolja i bilen?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Frågan är ju hur/om den bryts ner, jag misstänker att det möjliga problemet är när man låter skitig olja stå i motorn, för "ny" motorolja har ju ingen datummärkning och borde därför inte brytas ner.

    Det sas ju förr att man skulle byta olja i motorcykeln INNAN vinterförvaringen just av den anledningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Frågan är ju hur/om den bryts ner, jag misstänker att det möjliga problemet är när man låter skitig olja stå i motorn, för "ny" motorolja har ju ingen datummärkning och borde därför inte brytas ner.
    Inte?
    castrol.jpg

    Det finns inga "bäst före" datum på dunkarna, bara tillverkningsdatum, men varje tillverkare har specifikationer för hur länge deras olja får stå innan den används.
    Nu är det en Castrol på bilden och deras rekommendationer kan jag inte, men Mobil1 garanterar 5 års hållbarhet på sin olja i obruten förpackning och säger att oljan troligtvis håller upp till 10 år i obruten förpackning och korrekt förvaring (torrt, mörkt och rumstemperatur).
    Observera att detta är i obruten förpackning och vid korrekt förvaring, så en olja som stått 10 år i ett motorblock är definitivt förbrukad.
    Minusgrader, kontakt med luft och fukt , smuts, avfällningar från luften, solljus och mycket annat bryter ner både oljan och dess additiv genom oxidation och hydrolys.


    Alla biltillverkare har ju oljebytesintervall i stil med "1500 mil *eller* 12 månader". Om inte tid vore en faktor så skulle dom inte ha ett tidsintervall.
    Senast redigerat av rcy den 2017-09-07 klockan 14:43.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Frågan är ju hur/om den bryts ner, jag misstänker att det möjliga problemet är när man låter skitig olja stå i motorn, för "ny" motorolja har ju ingen datummärkning och borde därför inte brytas ner.

    Det sas ju förr att man skulle byta olja i motorcykeln INNAN vinterförvaringen just av den anledningen.
    Den huvudsakliga anledningen är nog mycket enklare, sot och andra partiklar ligger normalt dispenserat i oljan. Men detta sjunker så sakteliga neråt när det får stå i vila, så efter det har stått en längre tid med skitig olja så kan man förvänta sig en klump av skit i botten av tråget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det är väl inte så vanligt att det står datum i klartext alls (inte förr iaf), men det brukar ju inte stå bäst före iaf.

    Alla biltillverkare har ju oljebytesintervall i stil med "1500 mil *eller* 12 månader". Om inte tid vore en faktor så skulle dom inte ha ett tidsintervall.
    Hehe, jo, men dom har ju även ett incitament till att skrämma deras kunder att serva bilen ofta också, då det ger stora inkomster.

    Samma sak med kamremmar, dom har både mil och tidsintervall, men förpackningarna är sällan datummärkta, och ingen kollar datumet innan den monteras, det klart att motorn är en sämre miljö än en pappkartong på en hylla, men just tiden på kamremmen brukar jag ta ganska lättvindligt på, speciellt tillverkare som anger 5 år..

    ..men det är ju fina pengar för verkstan att byta kamrem.. som ofta inkluderar även spännare och vattenpump dessutom, vilket i sin tur inkluderar byte av kylarvätska, och så passar kunden på att göra övrig service också.


    Apropå det, måste kolla om det är kamrem på fiero-V6'an, min fördom säger att det troligen är gjutjärnstoppar och stötstänger på en amerikansk bil från 87 men det är väl bäst att kolla..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är väl inte så vanligt att det står datum i klartext alls (inte förr iaf), men det brukar ju inte stå bäst före iaf.
    Det bör det absolut göra om det är en seriös oljetillverkare, dock kan man få leta lite. Gemene man (och även många "olje experter") är totalt okunniga om olja och är inte intresserade, så det skriks inte ut på framsidan.
    Det är ju samma med specifikationer och klassningar, dom står också finstilt på baksidan fast det egentligen är det mest relevanta när man köper en olja. Viskositet däremot har folk hört talas om, så den står alltid med stora bokstäver på framsidan.
    Bäst före skrivs aldrig i och med att det inte finns något solklart bäst före datum, bara rekommendationer vad gäller hållbarhet.

    Om du vill tro att det enbart är pga att verkstäderna ska tjäna pengar så är det upp till dig. Fakta och grundläggande kemi och fysik pekar dock åt ett annat håll, och ett besök i ett oljelabb skulle med stor säkerhet övertyga även dig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #34
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Tog ett snack med farsan nu, tiden börjar rinna ut, bilen ska bort inom några veckor, annars lämnas den kvar till nya ägaren av huset, vilket inte känns så bra.

    Han körde den typ 50m när den flyttades sist in i graget för två år sen, bromsarna "verkade fungera", och den startade lätt och gick bra, så mycket man nu kan avgöra på några minuters körning.

    Jag har inte riktigt lyckats övertyga sambon om att vi behöver en femte bil men men, jobbar på det med.

    Just nu lutar det mest åt att köra, men det krävs ju lite logistik i det också, jag måste ta mej dit till att börja med, helst vill jag dessutom ha med mej en del grejer, typ grundläggande verktygsuppsättning,
    en dunk olja, en dunk glykol eller iaf vatten, och en bensindunk med soppa (givetvis tankar jag bilen full så fort jag kommer till en mack ändå men..).. typ. Kan kanske tajma in när farsan ska åka dit iofs, han håller ju på att flytta "hit" nu och kör rätt mycket. ..MEN.. om jag kommer dit, startar bilen, testkör lite och inser att "denna bilen vill jag inte köra hela vägen" (pga nåt fel) så är jag ju strandad.

    Irriterande problem i alla fall, sen får man göra upp ägandeskapet med farsan på nåt sätt också, vilket också är halvkomplicerat.


    Som lök på laxen så har han ju tre bilar, en husbil också, som jag lovat att hjälpa honnom med, men där är det ju inte så krångligt egentligen, den är ju besiktigad och körklar, så han kan ju till exempel plocka upp mej hemma när han är i närheten och köra mej dit, och sen kör jag husbilen eller hans "vanliga" bil (tipon) hit, han ska ändå förvara den på vår tomt tills vidare. ..Men ändå, detta tar ju också tid.
    Senast redigerat av GlennB den 2017-09-10 klockan 00:06.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Falck bärgar till närmsta märkesverkstad eller hem. Så många Pontiac-verkstäder finns väl inte ens i Stockholm, eller?
    Kollade det där, det är närmaste verkstad som gäller i normalfallet, har man en märkesförsäkring typ falcks saabassistans gäller närmaste märkesverkstad, dock inte om bilen är älcre än 15 år (oklart om det var bilens faktiska ålder eller när försäkringen tecknades dock)

    Dom bärgar INTE hem om det är närmare till en verkstad.

    Men jag inser(=tror) inte att det är någon större risk för stopp, bara för att den stått stilla. Du skulle ju beställa tid på besiktningen nära dig, så då får du ju köra dit och bli av med körförbudet och sedan köra hem. Med lite tur har du en godkänd bil hemma efter denna procedur! Har du otur får du betala en ombesiktning...
    Man KAN ju också avbeställa tiden när man är framme om man verkligen vill fuska, men det känns som att det är lika bra att köra en besiktning så man har koll på vad man måste fixa.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Att bärga till en verkstad som inte kan reparera bara för att det är närmare, vill nog Falck inte riskera. Men det är en chansning då.

    Ja man KAN fuska. Men efter besiktningen får du troligen köra lagligt vart du vill. Hoppas man...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Köra 15 mil med 10 år gammal olja?
    Påminn mig att aldrig någonsin köpa en bil av dig.
    Märklig slutsats.

    OT: I mina bilar byter jag olja i motor och transmission oftare än de MINIMI intervaller tillverkaren anger. Jag använder alltid oljor som uppfyller biltillverkarens krav på spec. Jag förstår inte vad dessa spec innebär. Jag bara följer det som står i instruktionsboken.

    Det är bara att konstatera att jag inte når upp till dina krav. Även om jag inte förstår vad de innebär.

    Jag har inte en susning varför det är viktigt att byta motorolja varje år. Kanske är det för att täcka in bilar som kör uteslutande i stadstrafik med mycket köer och då har kort körsträcka men lång drifttid. Det tycker jag är troligare än att 1år gammal olja är så åldrad att den därför måste bytas.

    - - -

    När det gäller Pontiacen:
    Jag är säker på att du har bättre koll på oljor än jag. Jag har lärt mig mycket om olja av dig. Men du har inte förklarat varför det är så självklart för dig att byta olja innan man kör 15mil. Jag förstår varken vad som kan bli problem eller varför.

    Men det är ju bara att byta olja i Pontiacen innan man kör iväg så är man på den säkra sidan. Det skall ju ändå göras om 15mil...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag har inte en susning varför det är viktigt att byta motorolja varje år. Kanske är det för att täcka in bilar som kör uteslutande i stadstrafik med mycket köer och då har kort körsträcka men lång drifttid. Det tycker jag är troligare än att 1år gammal olja är så åldrad att den därför måste bytas.
    Läs om mitt svara några inlägg tillbaka. Här finns en historia om ett motorras som starkt kan misstänkas ha samband med bristande oljebyte och långt stillestånd: http://forum.saabturboclub.com/showt...in-9-5-Aero-02
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #39
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    När det gäller Pontiacen:
    Jag är säker på att du har bättre koll på oljor än jag. Jag har lärt mig mycket om olja av dig. Men du har inte förklarat varför det är så självklart för dig att byta olja innan man kör 15mil. Jag förstår varken vad som kan bli problem eller varför.
    Jo, jag har förklarat. Motorolja har en garanterad livslängd på ca 5 år, kanske 10 i perfekta förhållanden. Att ligga i ett motorblock och utsättas för avlagringar, smuts, fukt och syre är väldigt långt ifrån perfekta förhållanden, så efter 10 år i en bil är den säkerligen förbrukad.

    För inte alls så länge sedan startade min garagekompis upp en bil som stått med rasad koppling i 3-4 år. Jag påpekade mycket skarpt och flera gånger att han skulle byta oljan innan han började använda bilen igen. Det gjorde han inte, och en motor som aldrig någonsin har haft minsta problem innan gick ca 4 mil innan den snurrade med sig vevlagren några varv runt vevaxeln. Den bilen stod i ett garage där det alltid är plusgrader, men när vi rev motorn så var oljan ändå totalt sopslut. Den var svart, vattnig och sedimenterad, och oljepickupen var totalt igensatt av geggan från botten på tråget. Och detta var riktigt bra olja som byttes med 500 mils intervall innan kopplingshaveriet.

    Jag tvivlar inte på att Pontiac startar. Jag tror till och med att man *troligtvis* kommer att kunna köra den dom 15 milen. Men, jag säger troligtvis, för det finns en inte försumbar risk att den inte klarar det. Låt säga att det är 50% risk att ett lager havererar eller något annat liknande oljerelaterat problem uppstår. Byter man olja har man (nästan) eliminerat den risken och du har kanske 0.5% risk att något går fel (oljerelaterade fel kan alltid uppstå, även med ny olja, så man kan aldrig helt eliminera risken).

    Det som gör det så otacksamt att diskutera olja och försöka påvisa vad som är rätt och fel är att det alltid handlar om risk och chans. Ingen kan säga exakt vad som kommer att hända om man kör med dålig olja, och det kommer alltid att finnas folk som säger "jag kör med dålig olja och jag har inga problem alls". Man kan inte säga att dom har fel, för det har dom säkert inte, men dom lever på lånad tid. Samma sak med dom som kör med rätt olja och följer serviceintervallen, även dom drabbas givetvis av haverier ibland.
    Det enda man kan göra är att se till att ha marginalerna på sin sida. Många haverier kan undvikas om man sköter oljan, så att inte göra det och istället chansa är bara dumt.
    Själv är jag smått fanatisk när det gäller olja (om nu någon missat det) men så har jag heller aldrig haft någon form av mekaniskt haveri trots många års tuktande av hårt trimmade bilar, så något rätt gör jag.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  20. #40
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Nuvarande status:

    Jag har löst ägandetrubblet med farsan. check.

    Jag jobbar fortfarande på att få sambon att acceptera, men jag tror det löser sig, brukar det göra.

    Transporten.. njaee, just nu lutar det nog ändå åt den i jakan.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. 9-5 svårstartad när den stått still
    Av Bejje i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-11-22, 10:04
  2. En 99 som stått i 20 år
    Av Wanker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 17:10
  3. 9-3 SS 2,0T -04 går ojämnt efter att ha stått ute 3v
    Av Bedlam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 14:56
  4. Saab 900 -95 som stått länge
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 16:41
  5. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •