Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: För kort handbromsvajer?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    För kort handbromsvajer?

    Hej,
    Jag bytte nyligen handbromsvajrar. Nu verkar det som att vajern är för kort? Har justeringen vid spaken på max. Jag får inte handbromsarmen på oken att gå helt tillbaka hur jag än gör. Se bild, med justeringen inställd för max längd.



    Nån som varit med om detta? Vajern är tysklandsimport från autodoc av märket ”A.B.S.” Bilen en ng9-3 SC -06.




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Har du släppt justeringen max och den sitter som den ska i alla ändar så återstår väl inte mycket annat än att den är för kort? Om det är så så har det säkert inte mycket med fabrikatet att göra utan kanske nå slarv vid tillverkningen.
    Kontrollera dock noggrant att den sitter som den ska.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Jag har släppt max. Det enda man skulle möjligtvis kunna göra är att ta fram dremeln och försöka slipa ner vajrarnas ändstycken så de blir lite längre.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är lätt hänt att missa nån ände så det inte bottnat ordentligt. Bytte själv på nån bil där det var trångt vid spaken och sen när man var och fipplade bak så hade jag skjutit in wiren lite för mycket så den främre "kroken" hade åkt ut för långt och lagt sig på trekvart. Tog ett bra tag innan jag såg det och det var lika där, wiren var för kort..............
    Modifiera nånting ska du ju absolut inte behöva göra och särskilt inte om du tänkt dig ett reklamationsärende hos autodoc.

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    slipa inte på en bromswire även om det bara är nippeln

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Nu har jag mätt upp hur mycket längre wiren är än höljet för att ha nåt att vända mig till autodoc med.

    Kan man begära nåt annat än en ny wire? Bytet är ju rätt trist jobb att göra två gånger, men det är väl inget man kan åberopa?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det bästa (som man egentligen alltid ska göra) är ju att lägga den gamla och den nya bredvid varandra för att jämföra? Konstiga egna mätningar kommer man nog ingenstans med för de på autodoc vet ju ingenting och har ju bara fabrikantens specar och dessa kan ju ibland diffa ganska mycket beroende på var man mäter ifrån. En del mäter totalen, en del mäter från centrum i ingreppet och en del från ingreppet osv osv.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Ja tyvärr slängde jag glatt de gamla när jag äntligen lyckats baxa ut dem. En läxa.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    För kort handbromsvajer?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är lätt hänt att missa nån ände så det inte bottnat ordentligt. Bytte själv på nån bil där det var trångt vid spaken och sen när man var och fipplade bak så hade jag skjutit in wiren lite för mycket så den främre "kroken" hade åkt ut för långt och lagt sig på trekvart. Tog ett bra tag innan jag såg det och det var lika där, wiren var för kort..............
    Modifiera nånting ska du ju absolut inte behöva göra och särskilt inte om du tänkt dig ett reklamationsärende hos autodoc.


    Kan du se nåt fel i montaget som skulle förklara att wiren syns vara för kort? Den klo som drar i nippeln är justerad i botten med följd att den vilar mot den underliggande klacken. Det vill säga det går inte att slacka den mer.


    Nedan är en bild när nippeln är avsiktligt ej korrekt monterad och vajern dragen så långt bakåt som möjligt för att mäta skillnaden i längd på wire och hölje. Men man ser hur höljet är monterat i alla fall.

    Senast redigerat av masthugg den 2017-10-30 klockan 23:15.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det är ju jättesvårt att säga varken bu eller bä om varför det är som det är. Jag skulle göra som så att jag köpte en ny wire hemmavid här och jämför den med den du har. Inga större pengar i dem och man kan inte krångla hur mycket som helst. Om du sen jämför wirarna och det syns hur tydligt som helst att något är kortare så kan man ju fota och sen skapa sig ett reklamationsärende och möjligen få tillbaks pengarna.
    Rimligen kan inte två wirar från olika tillverkare fela iallafall och om det nu mot förmodan är så att de är identiska och det är nåt monteringsfel trots allt så kan du ju lämna tillbaks den du köpt hemma här om man sköter det snyggt. Den ska du ju bara jämföra med den du har redan till att börja med.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    För kort handbromsvajer?

    Nu har jag installerat nya kablar, nu dyrare kablar från bosch. Problemet blev kanske lite bättre men försvann inte. Källan till problemet är att handbromsarmen på oket kärvar så den inte orkar dra fullt i vajern, men det finns fler nyanser.

    Efter lite mer analys tog jag bilderna nedan, som visar lite vad som händer. Första bilden visar vajern när handbromsen är åtdragen. Vajern är spänd rakt från höljet till kvartscirkeln och knoppen ligger rätt i klykan som spänner vajern.

    På bild två ser man hur det ser ut när bromsen släppts. Vajern är slapp mellan höljet och kvartscirkeln och när klykan sänktes stod vajern i viss mån kvar vilket gjorde att knoppen nu ligger fel i klykan. Det som gör att det blir för trögt för den något kärvande handbromsarmen på oket att dra tillbaka fjädern är inte friktion i höljet utan att vajern är för stel, och därför lägger sig fel i mekanismen på bilden.

    Tredje bilden visar hur det ser ut när jag manuellt dragit tillbaka armen på oket.att dra vajern till detta läge är alltså rätt tungt, trots att vajern löper lätt i höljet.

    Jag var lite konfunderad för med vajern lös både där fram och där bak gled den så lätt, så lätt. Och armen på oket kunde röra sig till ändläget på egen hand och med kraft över. Men inte när allt var inkopplat. Och nu märkte jag alltså att med vajern inkopplad där fram men lös där bak, så blev det väldigt trögt att dra vajern helt tillbaka pga att vajerns stelhet gör att den går trögt i spakmekanismen i bilderna nedan.

    Oavsett så tycker jag vajrarna borde gjorts längre - inte heller på andra sidan går armen på oket helt tillbaka vid max justering, även om man klarar att nå det föreslrivna spelet om 1 mm. Man borde ha mer justermån åt det hållet, när man har så mycket möjlighet att justera vajern tajtare.

    Jag får väl nöja mig hör och köra vidare. Eller vet nån om det går att sätta en styvare fjäder på handbromsmekanismen på oken? Det skulle lösa alla problem.





    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2017-12-17 klockan 10:15.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Armen på oket får inte kärva för fem öre, den ska egentligen gå fingerlätt och den fjäder som sitter där ska ledigt orka både retur av arm och wire. Det är ingalunda nåt ovanligt att armen på oket kärvar så du kanske helt sonika har felet där även om du tycker att det går lätt?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    För kort handbromsvajer?

    Nej visst är det så. Det lilla kärv som är för att vajern är monterad blir för mycket. Men tyckte det var intressant att delge observationen att vajern går mycket trögare när den är monterad än när den är omonterad i framänden. Men det kanske blir lite bättre när vajern har fått böja till sig lite.

    Jag drar mig för att köpa ett nytt ok för hjulet rullar ändå rätt bra när bromsen är släppt, även om det är ca 3-4 mm spel istället för det specade 1 mm. Det borde vara lätt att fixa men det är knepigt at få loss armen från oket. I tråden nedan efterlyste jag en beskrivning och länkade själv till en jag hittade, för en Ford. Mig veterligen finns ingen beskrivning för hur man får loss handbromsarmen på ng9-3:s ok.

    Om jag åker förbi en skrot nångång kanske jag blockar med mig ett ok som jag kan test-demontera först.

    Få loss bromsarm bromsok ng9-3?!
    https://r.tapatalk.com/shareLink?sha...7&share_type=t


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2017-12-18 klockan 13:24. Anledning: Bytte länk

Liknande ämnen

  1. vad skilljer motorerna åt? 2.3t kort & 2.3i kort?.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •