Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta turbo i OG9-5 Aero BioPower Nordic steg3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Byta turbo i OG9-5 Aero BioPower Nordic steg3

    Hejsan!

    Jag har en Saab 9-5 Aero som har ett Steg 3 trim av Nordic Performance och i den sitter det en original turbo, TD04HL-15T. Men jag har funderat på att byta ut den mot en TD04HL-TX som finns på Maptunes och den uppger att ha ett effektuttag på 370hk.

    Då undrar jag om vad kommer göra för skillnad för bilen har nu runt 310hk, kommer det ens bli någon märkvärd skillnad. Samt så vill jag veta om det bara är att byta ut originalet sen bara tuta och köra eller om man måste göra något med bilens programvara t.ex. ställa om tändningen eller mappa om den på något vis.

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Du måste anpassa programvaran efter den nya turbon annars får du inte ut någon direkt ökad effekt. Gör du inte det kan du få en bil som går aningens sämre/konstigare än tidigare då den större turbon har en något annan karaktär.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Måste jag till Nordic för att göra det eller var kan man fara för att göra det?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Huvudfokus är kolvarna

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Sitter smidda wössner kolvar i den!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 17:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av antonsoderl Visa inlägg
    Måste jag till Nordic för att göra det eller var kan man fara för att göra det?
    Ring och kolla med Nordic, de måste ju veta detta bäst!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Det blir ju inte per automatik 370hk bara för att du byter snurra. Kolla med Nordic.

    Att bara byta torde innebära problem.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nä, det förstår jag också men har en hel del "uppgraderingsdelar",wössnerkolvar, t234 kamaxel, större spridare, kraftigare bränslepump m.m.

    Så tror jag skulle få ut en hel del med en värre turbo. )

    Vad menar du för problem?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 17:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Ifall du inte är helt 100% att detta är inbyggt i bilen så kommer den inte hålla den effekten!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 17:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av antonsoderl Visa inlägg
    wössnerkolvar, t234 kamaxel, större spridare, kraftigare bränslepump m.m.
    Varför står inte detta i första inlägget?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tråden var inte riktigt om bilen skulle klara av en större turbo utan vad som behövdes göras i samband med ett byte, men kan skriva i första inlägget vad som är gjord (det jag kommer ihåg för tillfället iaf)! Förstod bara inte vad "Fral" menade med problem
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-07 klockan 17:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    37
    Mappa om den med den nya turbon eftersom den har annan karaktär. Visst går det att byta och köra men jag skulle inte gasa så mycket innan en mappning. Programmet är ju inte anpassat efter den nya turbon.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Om boostmapparna är fint kalibrerade så kommer det att fungera så att du kommer att få ett visst översläng innan den sedan backar.
    Du ska inte få mer effekt om den begärda luftmassan är maxad efter turbons max.
    Många gånger så låter man luftmassan vara lite högre än vad turbon kan leverera vid max, samtidigt som man låter wastegaten hålla helt stängt på dom högsta varven via boostmapparna.
    Du kan få lite mer effekt men förmodligen lite ryckigt.
    Det fina med att sätta på ett lite större aggregat är att du kan nyttja motorn på ett högre varvtal och kanske ett bredare register.
    Det finns lite olika tänk runt hur mjukvaran ska agera t.ex max vridmoment tidigt eller en mjuk fin vridmomentsökning.
    Trycker man på hårt med laddtryck tidigt så ökar insugstemperaturen väldigt fort och kan därför vara till viss del hämmande.
    Tittar man på vad nordic har åstadkommit så tycker jag att du ska prata med dem och helst av allt be dom köra bilen på dyno och justera allt.

    I min 19t bil som jag ibland kört på aero+ effekt och ibland maxat så kan jag bara säga att det är stor skillnad, speciellt 100-200 där det skiljer mycket.(5-7 sekunder)

    Växellådan bör helst vara förstärkt annars finns risk att krymphylsan trycks ihop.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det är ju bara att du kollar vad Maptun listar för hårdvara för sina trimsatser med den turbon

    För E85/bensin
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...-2005/mt5/3085

    För bensin
    https://www.maptunparts.se/trimsatse...0-2005/mt5/175

    Du behöver motsvarande hårdvara för att kunna använda den turbon, samt mjukvara anpassad för den hårdvaran.

Liknande ämnen

  1. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  2. Motorras OG9-5 Aero Nordic steg3
    Av ouch i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •