Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Rattlås ur funktion NG9-3

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, värt att poängtera det där med batteriet.
    Det borde kunna kontrolleras på vilken "mack som helst" som säljer batterier.
    God kondition och fulladdat och det är lämpligt att kolla detta innan du besöker en verkstad för ev. behov av djupare felsökning.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Tack för tipsen.
    Batteriet är bytt för mindre än ett år sen till ett av bra kvalitet.
    Så jag är tveksam till det men jag ska inte utesluta det. Kanske kan kolla det på något sätt.

  3. #23
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Bättre kolla och veta för även ett nytt batteri kan ju vara urladdat.
    Och fräscht batteri är en förutsättning för att lyckas vidare

    Underhållsladda ibland med en modern laddare (typ CTEK eller liknande) om du kör mycket korta sträckor.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Ok ska försöka få tag på en sådan laddare och prova.
    Vart kan man köpa en som duger?

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Mekonomen och liknande kedjor om du inte vill jaga pris.
    Går att beställa billigare på nätet
    https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-06 klockan 21:51. Anledning: Uppdaterat länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Apache Visa inlägg
    Ok ska försöka få tag på en sådan laddare och prova.
    Vart kan man köpa en som duger?
    https://www.mekonomen.se/bil/tillbeh...0+augusti+2017
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    En liten fortsättning.
    Felet har lokaliserat till tändningslåst. Inte så dyrt så vi vart glada ca 2000 spänn med jobb.
    Nu till problemet, det finns inte ett tändningslås i hela vårt avlånga land. Rest noterat. Leverans okänd.
    Men vad i h....te.
    Det blir snart körförbud på en fin bil pga att rattlås ett inte går i om man tar ut nyckeln rakt upp.
    Det går i varje gång om man drar ut nyckeln lite snett uppåt.
    Men det skiter besiktningen i, det ska gå i i alla lägen säger dom.
    Snacka om moment 22.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Hallå.
    Bara en tanke.
    Kan man inte köpa ett begagnat tändningslås och sätta in i bilen?
    Ingen av verkstäderna har föreslagit det. Men jag kan se att det säljs begagnade sådana.

  9. #29
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Ska inte vara något problem med ett beg lås , det är en "död" modul som inte kräver någon programmering.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  10. #30
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Jag köpte ett nytt över disk hos Saab för typ 1,5 månad sen av exakt samma anledning (snubben på reservdelar sa dock att jag hade tur då det varit restnoterat), kostade ca 1100-1200kr nytt. Ha det i åtanken är du köper begagnat, vissa skrotar ville ha typ 800-1000kr när jag kollade...

    Eftersom det är kontaktytor i tändningslåset som slits så är det bra och hitta ett så nytt som möjligt, brukar gå och se tillverkningsdatum (antingen på etikett eller gjutning i plasten t ex). Har hört om vissa som lyckas ta isär och rengöra det och bända till kontaktytorna för att få liv i ett begagnat. Jag orkade inte bry mig då det kändes jobbigt och ett nytt ändå var ganska överkomligt just för stunden...

    Montering är relativt lätt och kräver som sagt ingen kodning/programmering. Osäkert däremot om det eventuellt behöver raderas lagrade felkoder för att det skall funka ordentligt. Jag gjorde det utan att tänka på om det började funka eller ej efter byte.

    Är du snabb så hinner du nog nypa denna

    http://www.ebay.co.uk/itm/171530245194

    Hemma för ca 1450kr med frakt, dyrare än listpris hos Saab så det är nog svårt och hitta då folk verkar utnyttja det när man ser priset. De flesta vill ha typ 2000-2500kr för ett nytt...
    Senast redigerat av joH900 den 2017-09-18 klockan 23:59.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Apache>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #32

    Rattlås ur funktion

    Hej alla Saab fantaster, jag har haft batteriet ut ur bilen hela vintern för att underhållsladda dem.
    Nu varnar bilen för rattlås ur funktion.. Det går ej att vrida nyckel till något läge helt stumt.. Jag har försökt med diverse saker utan resultat.. har pratat med vissa bil ”kunniga”,( tycker dem flesta säger olika saker)
    Den sista bil ”kunniga” personen jag pratat med säger att det ända lösningen på bekymret är att koppla in Tech2 och radera alla felkoder och eventuellt läsa ut felkoder.. ? Bilen står i parkeringsgarage i Helsingborg , jag vill helst slippa bärgning om det är möjligt.. vi kommer överens om resten.. är det någon som känner sig villig och vill hjälpa till ?
    / Emil
    Senast redigerat av Emilsports den 2023-06-03 klockan 13:38.

  13. #33

    Steering lock malfunction 9-3 Aero

    Hej.
    Har nyligen köpt mig en 9-3 Aero 2004. Den varnar för Steering lock malfunction, please stop etc. Som verkar vara ett väldigt vanligt problem på dessa har jag märkt när man googlar. Vissa verkar vara hjälpta av att byta ISM modulen där nyckeln går in och vissa har behövt byta CIM modulen vid ratten. Jag har fått tag på en ISM som man ska kunna byta utan kodning. Men om detta inte hjälper och jag behöver också byta CIM, då finns de som säljer de med nyckel och funkar det då direkt utan kodning, går det öppna bilen med den nya nyckeln dvs fjärrlås och larm? Slutligen passar det från 2007 årsmodell i min? Tacksam för svar!

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    De tidigare cim 2003-2004 är lite speciella så man bör alltid byta mot lika eller kolla noga hur ersättningarna ser ut. Sen är det braom man kan felsöka med tech2 innan man planlöst byter saker och man måste ha ett bra batteri och gärna stödladdning under felsökning. Dessa gillar inte spänningsdippar.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Elproblem och felkod: Rattlås ur funktion NG 9-3 Cab -04

    Halloj allihopa

    Jag har en NG93 Cab från 2003 som faktiskt var en av de första som rullade ut på gatorna i Sverige. Jag ärvde den efter min far för ett par år sedan och han älskade bilen högt. Tänkte först sälja den direkt när han gick bort men det kändes fel.

    Nu till problemet. När man stoppar i nyckeln så kommer felmeddelande "Rattlås ur funktion " upp och nyckeln går inte att röra alls i tändningen. Batteriet laddar dessutom ur när den står parkerad. Problemet uppstod när den användes av min bror när han inte mådde så bra och tog den på en roadtrip där han ibland bodde i bilen. Han säger att detta problem uppstod då han på vintern parkerade utomhus och satt med strömmen på i några timmar Han köpte efter det ett nytt batteri då det gamla hade laddats ur. Kort därefter kom han till bilen efter den hade stått ute under en väldigt kall och snöig natt och samma problem uppstod och då bytte han batteri igen. Sen kom han på att om man kopplar bort minuspolen när man parkerar bilen så laddar inte batteriet ur. Och sen när man kopplar på den igen, då felmeddelandet om rattlås kommer igen, då kan man köra en norsk reset, dvs att man kopplar på och av minuspoolen igen och då startar bilen perfekt. Men man måste alltså varje gång när man vill starta bilen alltså först alltid koppla på kabeln på minuspolen, sen stoppa i nyckeln i tändningen då man alltså får meddelandet om rattlås ur funktion, ta ur nyckeln, koppla av och på minuspolen igen och till sist starta bilen.


    I övrigt går bilen jättefint.I början efter detta inträffat för första gången så funkade elen fint. Sedan bråkade larmet, det började tjuta när man ville lås/öppna och slutade aldrig (således låser/öppnar jag den endast manuellt numera). Sedan började suffleten krångla (den fungerar inte alls nu) och till sist la ACn av. I övrigt funkar elen när bilen är igång.


    Kan även tillagas att det visade sig att bilen innan allt detta inträffade, efter ett besök på verkstan då batteri byttes, kördes med ett batteri med för lågt amperetal. Alltså hade gubben på verkstan satt i fel batteri. Efter detta och fram till idag så har bilen snnolikt kört på batterier med 4 olika amperetal. Jag vet inte om detta är relevant men ville bara tillägga det.



    Nån som har haft samma eller liknande erfarenhet?


    Tacksam för all info jag kan få. Tack så mycket på förhand.

    Maco

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    18
    Jag har en saab 9-3 2008 1.8t biopower combi som har fått ombesiktning pga rattlås ur funktion.
    Har inga felmeddelande på sid.
    Har testat att lösa ut felkoder via diagnosverktyg (dock inte tech 2). Och inget konstigt där heller.
    Det låter dock inget när man tar ur/sätter i nyckeln.

    Bilen fungerar som den ska, inga problem att starta eller att nyckel sitter fast.
    Har gjort rent och böjt lite på alla piggar i tändningslåset.

    Så nu undrar jag om någon har tips?
    En tanke till helgen att försöka mäta att själva solionoden får ström för av/på.
    Kan fallet vara så att det mekaniska rattlåset är trasigt?
    I och med inga felmeddelande.

    Någon som vet hur man mäter?
    Om det visar sig att rattlåset är defekt, vilka passar min 9-3 2008 1.8t biopower combi.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-08-22 klockan 06:26. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  17. #37
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    105
    Medlem#
    -

    Rattlås 9-3NG ”osäker funktion”

    Rattlåset blev underkänt på Bilprovningen idag.

    ”Osäker funktion”

    Låser åt ena hållet men inte andra. Men jag hör hur det låser till vid rattstången när jag tar ut nyckeln men ratten går att vrida ändå. Har inget felmeddelande.

    Hur svårt är det att byta rattlås?



    Verkar vara denna fel som låser mekaniskt. Frågan är hur man byter den?

    https://www.bildelsbasen.se/sv-se/OEM/12801153
    Senast redigerat av GRP den 2023-10-23 klockan 08:42.
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Det här kanske kan hjälpa: (vet inte vilken årsmodell du har)
    http://saabwisonline.com/b1/9-3/2004...lock-unit-scl/

  19. #39
    Grundladd GRPs avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    105
    Medlem#
    -
    Tack. Verkar bara sitta en med en insexskruv.


    https://youtu.be/AIp6CS9A140?si=goepQE9_ISYmkrL9


    Edit.

    Skruvade bort rattlåset (inte speciellt svårt, bara en 5 mm insex man behöver inte ta bort rattstången).

    Tidigare "halvlåste" den man kunde liksom dra den över "splinsen" på rattstången. Såg inga skador varken på låset eller rattstången.

    Sprayade sedan piggarna i låset fullt med litiumfett, motionerade lite (det jag hade hemma) och monterade tillbaka allt.

    Till min förvåning funkar nu rattlåset perfekt igen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av GRP den 2023-10-23 klockan 18:37.
    9-3 SS 2.0t BioPower -08

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Bengtsfors
    Inlägg
    9

    Rattlås

    Blir snart tokig, rattlåset, tändningslåset är spärrat det går inte att släppa på rattlåset och nyckeln går inte att vrida om. Har kollat med tech2 och kan släppa på tändningslåset men inte ratten. Får felmeddelande på cim. Hur byter jag cim? Har en begagnad med nyckel men hur gör jag? Verkstaden vill ha ca 10000kr + bärgning. Bilen är en Saab 9-3 -06.
    SAAB 9-3 1,8t Linear kombi -06
    SAAB 9-5 2,3t SE -01
    Kabe Royal 720 King Size -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattlås aktiverat NG9-3
    Av Lawner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-07-04, 16:59
  2. [LÖST] ABS/Anitspinn/Antisladd/Rattlås plötsligt ur funktion NG9-3
    Av Sonnysvensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 09:31
  3. Alla NG9-3 har väl rattlås?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 22:06
  4. [LÖST] Feil på Rattlås NG9-3
    Av hel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •