Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Rattlås ur funktion NG9-3

  1. #1

    Rattlås ur funktion NG9-3

    Min 9-3 2,0t -04a har nu börjat krångla. Helt plötsligt står det i displayen att Rattlåset är ur funktion, åk säkert in vid närmaste stoppmöjlighet och kontakta verkstad. När jag kommer upp i fart försvinner texten. I samband med att texten kommer upp slutar också kupébelysning och handskfacksbelysning att fungera.
    Rattlåset sätter inte in när jag stänger av motorn.
    Jag har också märkt att det är svårare att starta motorn än tidigare. Motorn har också stängt av sig på tomgång vid något tillfälle.

    Jag köpte bilen hos bilhandlare (volvo-handlare) i juli med fullständig garanti i 1 år. Hoppas på att den ska täcka även detta. Någon som haft samma problem?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Kan vara tändningslåset, kostar ca 800 kr och är rätt simpelt att byta själv.
    Hur menar du med att bilen är svårare att starta? Går den tungt eller för du gnugga på startmotorn en längre stund? Dåligt batteri kan också ge konstiga problem...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #3
    Efter att ha kört med den hela eftermiddagen verkar det inte vara några problem att starta den. Det jag trodde var problem att starta den var nog eg. att den inte startar första gången jag vrider om nyckeln för att "den vill" att jag ska se meddelandet att rattlåset är ur funktion. Den startar hur bra som helst andra gången jag vrider om. Verkar alltså inte vara några andra problem än att rattlåset inte går igång längre.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Hade samma på min förra 9-3ss -03. De bytte tändningslåset och problemet försvann. Gjorde det inte själv för det krävdes omprogrammering av nycklar. Detta gäller "Rattlås ur funktion. Kontakta verkstad." Minns inte om jag hade övriga problem i samband med detta.

    Inga problem med motorn dock. Lycka till.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Gjorde det inte själv för det krävdes omprogrammering av nycklar.
    Krävs ingen omprogrogrammering av nycklar efter bytet av låset. Det är bara en enhet som läser av koden i nyckeln och skickar vidare. Det som kan vara bra är att rensa felkoder efter bytet, har själv bytt mitt.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  6. #6
    Tack för svaren! Snackade med verkstan och de skulle byta tändningslås på den.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Borde vara garantiåtgärd på detdär...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Gjorde det inte själv för det krävdes omprogrammering av nycklar.
    Krävs ingen omprogrogrammering av nycklar efter bytet av låset. Det är bara en enhet som läser av koden i nyckeln och skickar vidare. Det som kan vara bra är att rensa felkoder efter bytet, har själv bytt mitt.
    Sant, skulle precis kommentera detta. Satt och kollade papperna för att se om jag kunde hjälpa till mer men icke, sorry. Nyckelprogrammeringen skedde i ett annat sammanhang men under samma service så det vara bara jag som 'fick för mig'.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Rattlås går ej i / 9-3 SS -03

    Mitt rattlås på min 9-3 -03 slutade att fungera nyss. När man tar ur nyckeln hör man ett svagt hackande från rattstången men inget händer. När jag tar ur den hörs inget. Bilen går heller inte att starta (får felmeddelande om rattlåset i SID), troligen för att givaren inte vet om ratten är låst eller inte. Det låter trots allt som att den försöker låsa ratten, kan det då vara så "enkelt" att rattlåsenheten behöver bytas?

    Är det svårt att byta den?
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Rattlås går ej i / 9-3 SS -03

    Om någon är intresserad..
    Rattlåset är bytt och nu fungerar allt igen. Krävdes visserligen Tech 2 innan den hoppade igång.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Rattlås går ej i / 9-3 SS -03

    Alltid bra med återkoppling!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Rattlås går ej i / 9-3 SS -03

    Vart fick du tag på ett rattlås, skroten?

    enligt min SAAB ÅF gick det tydligen inte att få tag på just rattlåsen!
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Rattlås går ej i / 9-3 SS -03

    Japp, köpte ett på skroten. Jag brukar inte ens våga kolla vad såna här delar går på nya...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-06 klockan 21:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    19

    Rattlås ur funktion 9-3 SC -08

    Har efter ett par års frånvaro blivit SAAB-ägare igen, nu till en 9-3 SC.
    (Första mecket efter bara ett par mil blev att byta låda, koppling och urtramp.)

    Rattlåset har av okänd anledning slutat fungera för ett par veckor sen. Jag har aldrig fått upp några felmeddelanden, som andra verkar få. Inget om att rattlåset är ur funktion eller att nyckeln är felaktig eller liknande.

    Provade idag att köra rent kontaktytorna, inuti ISMen, men det hjälpte inte. Körde en sväng också, men det blev ingen skillnad.

    Vad är nästa steg? Beställa och byta ISMen helt och hållet?
    Och är det CIMen som "sätter" felkoderna och felmeddelandena?

    Tacksam för lite goda råd
    SAAB 9-3 SC MY08 | Historia: V70 MY12, V70 MY98, ng900SET MY95 Sensonic

  15. #15
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Jag hade på en av min ng9-3 ett rattlås som man hörde låsa sig men det hakade aldrig i så det fungerade ju inte (tyckte bilprovningen).
    Men vad som är viktigt att tänka på är att om du byter själva rattlåset på stången så måste du ha Tech2 för att gifta in det nya, bara så du inte blir ståendes med obrukbar bil ifall du gör detta på egen hand och inte har tillgång till Tech2 (du kansk redan visste detta, men det är värt att sägas ändå om ifall att)
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45

    Rattlås ur funktion NG9-3

    Hallå igen.
    Då var det dags för grabben att besikta hans "car from hell" igen igår. Det är en 9-3 2004.
    Allt gick bra tills besiktnings mannen skulle kolla rattlåset. Det fungerade inte och han fick ombesiktning.
    Det finns inga felkoder eller felmeddelande någonstans.
    Det låter inget när man tar ur nyckeln.
    Någon som vet något? Kommer det kosta en förmögenhet att fixa?
    Har letat lite bland gamla inlägg men hittar bara sådana med felmeddelanden.
    Vill även säga att vi har bokat tid hos den bästa saab mekanikern i Norrköping.
    Men han kan inte ta emot oss förän Den 18/9.
    Vill bara höra med alla saab experter här på forumet om vad det kan vara innan vi får den slutgiltiga domen den 18e. :-)
    Eller det kanske finns dom inte är experter som har fått liknande problem åtgärdade.
    Mvh Peter

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    De tidiga modellerna av NG9-3 är ju lite ökända för dessa problem som kan bli kostsamma. Kollat med Nordic?

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    45
    Det är där vi har bokat tid

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Bara så att det blir lite balans.

    Nordic är välkända i Sverige för sina motoroptimeringar på saabmotorer. De har stor erfarenhet.

    Men det måste finnas fler i en stor stad som Norrköping som servar och reparerar Saab.

    När det gäller ett välkänt problem kan man nog köra till vem som helst av dessa och få en bedömning. Speciellt när det inte gäller motorn.

    Misstänker man en dyr reparation är det alltid bra att höra med fler än en verkstad...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Sök på "rattlås" får du en del träffar, inte helt ovanligt problem på ng9-3 - i synnerhet de första årsmodellerna.

    Det kan vara symptom för flera saker, bl.a. låg batterispänning (som kan ge allehanda lustiga effekter på ng9-3) och trasig CIM-modul, där den sistnämna är en dyr historia.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattlås aktiverat NG9-3
    Av Lawner i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-07-04, 16:59
  2. [LÖST] ABS/Anitspinn/Antisladd/Rattlås plötsligt ur funktion NG9-3
    Av Sonnysvensson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 09:31
  3. Alla NG9-3 har väl rattlås?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 22:06
  4. [LÖST] Feil på Rattlås NG9-3
    Av hel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •